איתור מניות אטרקטיביות על ידי מסנני מניות בין לאומי

איתור מניות אטרקטיביות על ידי מסנני מניות  בין לאומי

בבורסה בארץ נסחרות כ-600 חברות בקירוב. בבורסות אחרות בעולם, בהן ניתן להשקיע דרך חשבון השקעות המנוהל מהארץ, נסחרות אלפי חברות נוספות. ביחד הן מהוות הזדמנויות השקעה. הפעילות העסקית המייחדת כל אחת מהן יוצרת עשרות פרמטרים, בהם פרמטרים כמותיים ומדידים (למשל יחסים פיננסים שונים) ופרמטרים איכותיים (לדוג' מודל עסקי מוצלח). שילוב הפרמטרים האלה מייחד ומבדל כל חברה ממתחרתה.

משקיע המעוניין לאתר השקעות אטרקטיביות נדרש לעבור על כמות גדולה של חברות מתוך אלפי החברות הנסחרות בבורסות העולם, ולסנן אותן על פי קריטריונים שאותם הוא מחפש, קריטריונים שלדעתו מאפיינים השקעה טובה. כל משקיע מגדיר השקעה טובה בצורה אחרת, השוני בין ההעדפות וההגדרות נובע מסיבות רבות, חלקן סובייקטיביות ואפילו תלויות באופיו של המשקיע. אחד יחפש יחסים פיננסים מסוימים כמדד לחברה טובה ואילו אחר יחפש שינוי חד במחיר, המלווה במחזורי מסחר גבוהים, כאינדיקציה להשקעה אטרקטיבית לטווח קצר.

מציאת חברה אטרקטיבית להשקעה מתוך המבחר הקיים משולה למציאת מחט בערימת שחט, שכן כמות המידע הקיים ברשת על החברות יכולה לספק עבודת מחקר לאלפי יועצי השקעות. לצורך סינון החברות המהוות הזדמנות להשקעה מתוך אלה שאינן ראויות להשקעה, פותחו כלים ייעודיים. הם נקראים מסנני מניות או סקרינרים (Screener). כלים אלה מחליפים את עבודתם של המוני יועצי השקעות ועיניים בוחנות. הם עוברים על מאגרי המידע המתעדכנים בזמן אמת, צוברים נתוני עבר ומסננים לפי ערכים שנקבעו מראש.

כיצד עובדים עם מסנני מניות

 

בשלב הראשון יש לקבוע קריטריונים במסנן בהתאם למתודולוגיית ההשקעה שלפיה עובדים. לאחר הסינון הראשוני תתקבל רשימת חברות שעברו דרך חורי המסננת, אז ניתן לחזור על הסינון בשינוי פרמטרים וכך לצמצם את רשימת החברות. בשלב השני, כשתתקבל רשימה לפי הערכים הרצויים, עלינו לחקור לעומק את דוחותיה ומאפייניה של כל חברה וחברה. שלב זה נעשה בראיה ביקורתית ובוחנת, כדאי לערוך השוואות בין חברות דומות, לקרוא מחקרים על שווקים  וכיוב'. התהליך ארוך ומורכב וצריך להקדיש לו הרבה זמן ומחשבה.

יש לציין, כי שימוש במסנן במועד מסוים יכול להניב תוצאות שונות מאשר במועד אחר. כאמור, המסנן  מאפשר למשתמש לבצע סינון על פי עשרות קריטריונים שונים, חלקם היסטוריים וקבועים בטווח זמן של מספר חודשים (דוגמת דוחות כספיים), ואחרים עשויים להשתנות מדקה לדקה (כגון מחיר המניה). ביצוע סינונים חוזרים במרווחי זמן של יום או כמה שבועות, עפ"י קריטריונים זהים, עשוי להעלות בחכתנו רשימת מניות שונה. משמע – חברה שאתמול לא הייתה אטרקטיבית בעיני המשקיע והקריטריונים שהציב לעצמו, יכולה להפוך לאטרקטיבית כעבור זמן מה.

דוגמה לשיטת עבודה

ניתן לאתר בדוחות הכספיים (שהם קבועים בפרקי זמן של שנה או רבעונים) חברה בעלת נתונים אטרקטיביים, אבל היא אינה מהווה השקעה כדאית כי מחיר מנייתה בשוק יקר. אנו נעקוב אחר מנייה זו וכאשר מחירה ירד לרמה שנקבע מראש, נוכל לנצל את הזדמנות ההשקעה.

חשוב לציין ולהדגיש, שמסנני המניות, רובם ככולם, עוזרים לבצע סינון ראשוני בלבד ונדרשת עבודת מחקר נוספת לפני קבלת החלטה להשקיע. הכלי לא מחליף את הניתוח הטכני, הפונדמנטלי או כל שילוב ביניהם המוכר לקהילת המשקיעים. מעבר לכך, כפי שיש שיטות מסחר רבות, גם מספר שיטות החיפוש הוא רב, שלא לומר אינסופי – שכן כל משתמש יכול לקבוע סדרי עדיפות, הרכב קריטריונים וערכים שונים, גיוון שנותן אינספור צירופים שונים של מניות. למרות זאת, לדעתנו, ישנם מספר פרמטרים בסיסיים וחשובים במיוחד לקביעה במסנן המניות, עליהם נכתוב בכתבה הבאה.

מסנני מניות מומלצים

 

ישנם הרבה ספקי מידע בורסאי המציעים כלי סינון מניות בחינם. רוב הכלים כמעט זהים, לכן נציג כאן את החשובים בהם ונמליץ לכם בחום לבקר באתרים, כי הדרך הטובה ביותר להבין את הכלים המתוארים היא על ידי שימוש עצמאי בהם.

 

מסננים ישראליים:

אתר כלכליסט מפעיל מסנן למניות הישראליות, והוא הראשון בארץ לפתח כלי כזה. האתר מעוצב בהשראת Google Finance, ניתן לראות בו בצורה גרפית את התפלגות החברות לפי ערכי הסינון. השימוש במסנן פשוט וידידותי למשתמש. באתר קיים הסבר קצר בעברית לשימוש במסנן. מבין כל הכלים שסקרנו, הענקנו לו ציון "בסיסי" זאת מכיוון שמבחר החברות שהוא מסנן קטן בהשוואה לשווקי חו"ל, וכן מספר הקריטריונים לסינון מצומצם. עם זאת הוא היחיד שמסנן, נכון להיום, חברות בישראל.

המסנן של אתר כלכליסט – בסיסי, אך היחיד בארץ למניות ישראליות.

קישור למסנן: http://www.calcalist.co.il/stocks/home/0,7340,L-4021,00.html

 

מסנן  מניות בינלאומי  https://www.gurufocus.com/membership/AffiliateProgramFAQ.php?affid=406783

הוסף תגובה