אלבום דיגיטלי – מורה נבוכים

תחת הכותרת "אלבום דיגיטלי" נכללים מוצרים רבים שעונים כולם על ההגדרה "אלבומים דיגיטליים", אבל נבדלים אחד מהשני בפרמטרים רבים של איכות, שימוש וכמובן מחיר. אז מה זה בעצם אלבום דיגיטלי?

פעמים רבות כאשר משתמשים במינוח אלבום דיגיטלי, הכוונה היא לאלבום אינטרנטי. קיימים אתרים רבים המאפשרים יצירת אלבום תמונות אישי והעלאת תמונות לאתר. היתרון הגדול של אלבומים מסוג זה הוא ביכולת השיתופיות: בין אם מדובר בשיתוף האלבום בין בני משפחה וחברים או – אלבומים הפתוחים לצפיה לציבור הגולשים ומשמשים למעשה כלי לשיווק והפצת התמונות.

בויקיפידיה תחת הערך "אלבום תמונות" נכתב –

"כיום המונח "אלבום תמונות" התרחב וכולל גם אלבום דיגיטלי או אלבומים מקוונים הזמינים לגולשים באינטרנט. אתרים רבים מציעים למשתמשים השונים להעלות תמונות שצילמו ולהציגן בדף אישי באתר."

מאמר זה יידון באלבומים דיגיטליים פיסיים (להבדיל מאלבומים וירטואליים הנזכרים למעלה), ולא – זו אינה סתירה. הכוונה לאלבומים המופקים בכלי עריכה דיגיטליים (יוסבר להלן) כאשר בסוף התהליך מופק אלבום פיסי כזה שניתן לדפדף בו כמו באלבום הישן והטוב…

בתחילת מהפכת הצילום הדיגיטלי, לפני כ – 10 שנים, כאשר צילום דיגיטלי הפך לנחלתו של הציבור הרחב ודחק במהרה את הצילום האנלוגי וסרטי הצילום רבים מיהרו להספיד את פיתוח התמונות וכפועל יוצא גם את אלבומי התמונות. הצפייה היתה שנאמץ את השימוש באלבומים וירטואליים ואחסון תמונות ממוחשב. ואכן, מעבדות צילום רבות נסגרו באותה תקופה. אולם, מהר מאד התברר כי אלבומים וירטואליים אינם מחליפים את האלבום הפיסי. אנשים עדיין רוצים לאחוז באלבום פיסי ולעיין בתמונות.

 

האלבום הדיגיטלי על סוגיו מנצל מצד אחד את העובדה שהתמונות שלנו קיימות היום במדיה דיגיטלית ומצד שני מספק את הצורך שלנו בשימור, תיעוד, זיכרון בצורה של אלבום תמונות פיסי.

השלב הראשון היה להוציא את התמונות מהמחשב. אופציה זו, רלוונטית עד היום, מאפשרת את הדפסת התמונות ושמירתן באלבום מהסוג הישן – אלבום כיסים או אלבום להדבקת תמונות.

בשלב הבא הופיעו האלבומים הדיגיטליים. וכאן נתייחס לשתי קטגוריות עיקריות "ספר דיגיטלי" ו"אלבום דיגיטלי".

ספר דיגיטלי שונה מאלבום דיגיטלי בטכנולוגיה, באיכות התוצר ובמחיר.

בספר דיגיטלי הכוונה לספרי תמונות באיכות הדומה לספרים מסחריים.

קיימים מספר אתרים המספקים תוכנה (בדר"כ להורדה חינם) המשמשת לעריכת דפי האלבום. התמונות משובצות ע"י המשתמש בעמוד המעוצב מראש ובסיום העבודה הקובץ המוכן מודפס על דפי כרומו ונכרך לספר ע"י החברה המפעילה. האופציה הפופולרית לכריכה היא כריכה קשה שמעוצבת אף היא ע"י המשתמש.

התוצאה המתקבלת היא ספר תמונות מעוצב לפי מידת כישוריו והשקעתו של המשתמש ובאיכות הדפסה (בשונה מאיכות של תמונה). המחיר זול יחסית.

אלבום דיגיטלי מתייחס להפקה מקצועית יותר, וגם כאן נחלק לשתי קטגוריות עיקריות: הדפסת אינדיגו והדפסת פוטו.

העיצוב (בשני המקרים) מבוצע ע"י גראפיקאים בתכנה לעיצוב גראפי שמאפשרת חופש עיצובי (לעומת תבניות עיצוב מוכנות מראש).

הדפסת אינדיגו זו הדפסה דיגיטלית שלאחריה הנייר עובד למינציה לשימור טוב יותר. בדר"כ מנגנון הכריכה באמצעות ברגים.

הדפסת פוטו היא ההדפסה האיכותית ביותר, איכות של הדפסת תמונה. האלבום כרוך כספר. בהתאמה, זוהי האופציה היקרה ביותר.

לסיכום, הפקת אלבומים דיגיטליים מהסוגים השונים הופכת היום זמינה יותר ויותר והינה פופולרית במיוחד להפקת אלבומים לאירועים ייחודיים, כמו אלבום חתונה, אלבום בר/בת מצווה, אלבום יום הולדת ועוד.

מאת: אורית זילברמן

www.tweelingen-design.com

orit@tweelingen-design.com

הוסף תגובה