ביטחון עצמי – שינוי מקום עבודה

ביטחון עצמי – המנוע להצלחה בשינויי קריירה

כולנו מכירים את האנשים האלו. בעלי הביטחון העצמי. זקופים, מקרינים שקט ושופעי כריזמה. נראה כי אין דבר שיכול לעמוד בדרכם להשגת המטרה. לו היה לנו את הביטחון העצמי כמו שלהם- היינו כובשים את העולם.

מה בעצם אותו ביטחון עצמי ולמה נראה לעיתים כי מדובר בתכונה מולדת?

דימוי עצמי גבוה הוא ,למעשה, הידע כי אנחנו מסוגלים לבצע משימות מסוימות. כאשר אנחנו נגשים לביצוע משימה או עמידה ביעד שכבר פגשנו בעבר ועמדנו בו בהצלחה, סביר להניח שלא נחוש חוסר ביטחון עצמי ונתמודד היטב עם האתגרים העומדים בפנינו. אולם , כאשר נדרש למשימה בפעם הראשונה, נהיה במצב של חוסר ביטחון עצמי. נחוש חסרי אונים ובעלי דימוי העצמי נמוך.

דימוי עצמי הוא תכונה נרכשת. אנחנו מפתחים דימוי עצמי ובונים ביטחון עצמי מילדותינו המוקדמת. ילד שלומד ללכת, סופג ביטחון עצמי כדי לעשות צעד נוסף בעזרת העידוד הסביבתי של בני המשפחה המריעים לו על כל צעד. התינוק מבין כי עשה דבר בעל משמעות.

כולם נכשלים בתחילת הדרך, כל תינוק נופל עשרות פעמים בטרם הוא לומד ללכת. אולם בעלי ביטחון עצמי גבוה, לא יתנו לנפילה להשפיע על הדימוי העצמי וישתמשו בה כמנוף. הם יסיקו מהכשלים מה עליהם ללמוד על מנת לעמוד במשימה בעתיד וייגשו אליה בפעם הבאה מתוך נחישות ליישם את מה שהבינו.

הפחד ממשימות חדשות שטרם התנסינו בהן עשוי לעורר אצלנו חוסר ביטחון ולכן, כאשר אנחנו מבקשים לעשות שינוי מקצועי בחיינו, עלינו ללמוד את המשימות יעמיד בפנינו העתיד. כאשר ניגש לשינוי בעיניים פקוחות מתוך הבנת האתגרים העומדים בפנינו, נוכל להתייחס אליהם בשלוות נפש ולעמוד בהם בהצלחה.

מיקוד- הצעד הראשון בדרך לשינוי

הצורך בשינוי מקום עבודה עשוי לצור בלבול ותחושת חוסר ביטחון עצמי. בין אם מדובר בצורך כפוי, כמו פיטורין או מתוך ההכרה שלא טוב לנו במקום שאנחנו נמצאים בו. בשלב הראשון, נחוש פחד : "מה אני אתפרנס?" "אני לא יודע לעשות שום דבר אחר!".

בכל שלב בשינוי נתמודד עם משימות חדשות, רכישת כישורים חדשים, ראיונות עבודה ועוד…לכן, עלינו להכין רשימת משימות ולבדוק מה הם הכישורים החדשים שעלינו לרכוש. האם ברצוננו להמשיך באותו תחום ולחפש משרה עם הכנסה גבוהה יותר? האם ברצוננו להפוך משכירים לעצמאיים? אולי בכלל מדובר על החלפת מקצוע?

לאחר שהבנו את מהות השינוי, נוכל לעבוד על רכישת ביטחון עצמי בכל אחד מהשלבים, לאחר שנכיר בכל צעד באופן שלם נוכל לתכנן את הצעד הבא אחריו.נניח שבחרתם בעזיבת מקום עבודה נוכחי, נהלו רשימה, מבנה הרשימה יכולה להיות זהה בכל אחד מהשלבים-

רשמו לפניכם מקומות בהם התנהלתם בחוסר ביטחון עצמי בעבודתכם הנוכחית אולי זה חוסר יכולת לסרב לדרישות הבוס שמשאירות אתכם שעות ארוכות בעבודה? אולי זה חוסר בטחון לעזוב מחשש לפרנסה חלופית?

רשמו לעצמכם מה הן המיומנויות שעליכם לפתח על מנת להצליח באתגרים אילו עתיד. למשל- אימון לניהול קונפליקטים- על מנת לדעת לסרב לבוסים בנימוס בעתיד, או קבלת הדרכה בכתיבת קורות חיים מרשימים.

למשך שבוע נהלו "רשימת הוקרה" בה תציינו לעצמכם בחיוב כל צעד שעשיתם לקראת השינוי- כגון: אימון סימולציה עם חבר לצורך רכישת מיומנות בראיון עבודה, או אפילו קנייה של חולצה חדשה ומחמיאה שתעזור לכם לחוש דימוי עצמי גבוה בראיון ועוד…

דימוי עצמי ירקיע שחקים כאשר נבחר משימות בפיקחון ובאופן שבו נוכל לבטא את יכולותינו האמיתיות. כאשר נפעל לעבר מטרה ברורה, נחוש עצמנו בעלי ביטחון עצמי יציב שלא יפגע מאתגרים מורכבים.

הוסף תגובה