בין מדע לדת

"מדע בלי דת הוא צולע ודת בלי מדע היא עיוורת", במילים אלו ניסה לקשר איינשטיין בין מדע לדת, שני תחומים שלא ניתן לכאורה לקשר ביניהם. דו שיח בין איש דת לאיש מדע, יהפוך להיות דו שיח בין חירשים ללא כל מישור משותף ביניהם.

מודל "המפץ הגדול" שמסביר את התהוות היקום הפך להיות למקובל על הכנסייה. ב1951 קבע האפיפיור פיוס ה12 כי מודל ה"מפץ הגדול" לא סותר את כתבי הקודש. גם האפיפיור בנדיקטוס ה12 אשר נפגש עם המדען סטיבן הוקינג, ביקש מהוקינג לא לחפור לגבי מה שקדם ל"מפץ הגדול". הוא ביקש מהוקינג להישאר עם המפץ הגדול כאירוע של לידת היקום ואי לכך הייתה בריאה ליקום ואם הייתה בריאה ליקום כמובן עומד מאחורי זה אלוהים. במילים אחרות, אם יש בבריאת היקום אלמנט של בריאה יש מאין אז ברור שעומד מאחוריו הבורא.

נושא בריאת העולם לא מהווה בעיה מבחינת היהדות גם אם הוא מגולם במודל "המפץ הגדול" שכן בריאת העולם מציווה מאחוריה בורא.

התנגשות בין המדע והדת קיימת גם לגבי תורת האבולוציה של דרווין. לפי דרווין הייתה השתלשלות ממינים נחותים למינים מורכבים יותר במשך תקופה של מיליארדי שנים. במהלך השנים, קיבלה הנצרות את האבולוציה כעובדה אבל רק כשמדובר בצמחים, אך לא לגבי בעלי חיים, שכן האדם הוא ידידם של אנשי הכנסייה הינו יציר כפיו של אלוהים.

דרך ליצירת סינתזה בין מוצר החיים לבין מה שכתוב בתחילת ספר בראשית אפשרית על ידי הקביעה שכל יום בסיפור הבריאה הוא עידן פרה היסטורי. זה אגב גם מסביר את הסתירה לפיה העולם קיים כחמישה מיליארד שנים לפי המדע, בעוד שלפי הכתבים הקדושים הוא בן כחמשת אלפים שנה בערך. גם התיאור בסיפור הבריאה לפיו החיים התחילו בבעלי חיים פשוטים כגון צמחייה ודשא, ועברו לבעלי חיים מורכבים יותר כמו התנינים הגדלים ביום החמישי, לא סותרים את מהלך האבולוציה, שהאדם שנברא ביום השישי הוא נזר הבריאה.

הפתרון לבעיה הוא בשילוב של מדע ודת, כמו שהדבר מופיע בראשית המאמר בציטוט של איינשטיין. לפי היהדות יש כלל האומר: "וצדיק באמונתו יחיה", כך שכל אחד יכול להאמין במה שהוא בוחר בלי שתופרע מנוחת הצד השני.

לסיום נביא את סיפורו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ' אשר הוזמן בשנת 1880 לישוב מעלות כדי להרצות בפני סגל ההוראה במקום. הוא התבקש לדבר על הנושא "בין מדע לדת" אך תגובתו הייתה כי אין כל קשר בין השניים ואי לכך הנושא הוא חסר משמעות, והעדיף במקום זאת לנהל סימפוזיון שהמשתתפים יעלו שאלות שונות בתחומי העניין שלהם.

הוסף תגובה