בעיות נפוצות במרפק ודרכי טיפול

בעיות נפוצות במרפק ודרכי טיפול

דלקות גידיות, לחץ עצבי, דלקות רצועתיות ושחיקת סחוס מפרקי הן רק חלק מהבעיות הנפוצות שעלולות לפגוע בתפקוד של המרפק. במאמר הבא נסביר מה כדאי לעשות אם חווים כאב ואיך בוחרים מכשירים אורטופדיים שיכולים לסייע

בעיות במרפק נפוצות בגלל אורח החיים המודרני. הן מתרחשות על רקע עבודה מאומצת, הקלדה על המחשב, ישיבה בתנוחה לא נכונה, פעילות גופנית לא מבוקרת ועוד. בכל אחד מהמקרים האלה, מרגישים בהתחלה את הכאב ועם הזמן גם חווים בעיה בתפקוד של המרפק או בטווח התנועה. 

כך יודעים שצריך לטפל בבעיה

החדשות הטובות הן שלא חייבים לחכות עד שהבעיה תהיה בלתי הפיכה. אפשר למשל ליצור קשר עם מכון אורטופדי ולהגיע גם בלי מרשם או עוד במהלך ההמתנה לתור אצל הרופא, ולשמוע על פתרונות רלוונטיים עבור סוגים שונים של כאבים במרפק. כמו כן, מכון אורטופדי הוא המקום שבו מועסקים בעלי מקצוע שיכולים להמליץ על מגן מרפק לפי סוג הפעילות הגופנית או העבודה שאותה מבצעים. 

מה הקשר בין אורטופדיה לבין כאבים במרפק?

התפקיד של מכון אורטופדי הוא לרכז את כל הפתרונות הנפוצים והאביזרים הרלוונטיים עבור כאבים במרפק. אמנם בכל חנות אורטופדיה שמכבדת את עצמה יש גם אביזרים שמיועדים ספציפית לבעיות נפוצות במרפק וגם מכשירים אורטופדיים שיכולים להתאים לשאר המפרקים בגוף, אבל הדבר הנכון לעשות יהיה לפנות מוקדם כדי להתחיל טיפול מותאם אישית.

היתרונות של טיפול שמרני ללא התערבות כירורגית

התערבות כירורגית מתבצעת רק כאשר אין ברירה אחרת. הנה למשל כמה כאבים שכיחים באזור המרפק שבהם אפשר לטפל באמצעות טיפול שמרני המבוסס על האביזרים הקיימים בקטלוג של מכון אורטופדי מקצועי:

  1. דלקות גידיות במרפק – דלקות נגרמות בדרך כלל בכל הגילאים, בגלל גורמי מאמץ בספורט או בעבודה. הן מכונות גם מרפק טניס ומרפק גולף והטיפול השמרני כולל שימוש ברצועות לתמיכה במרפק וכמובן מנוחה.
  2. לחץ עצבי במרפק – בעיה נפוצה של לחץ עצבי במרפק, שמכונה גם תסמונת התעלה הקוביטלית, מתרחשת כי באזור במרפק עוברים עצבים שמקורם בחוט השדרה הצווארי. הם אחראיים על התפקוד המוטורי והתחושתי וקרבת העצב לעצם מציבה אותו בסיכון לגירוי יתר. בפועל, לחץ עצבי במרפק עלול להתרחש בגלל כיפוף יתר, טראומה שלא טופלה, בצקות בהריון או מחלות רקע כגון בלוטת התריס וסוכרת.
  3. דלקות רצועתיות לעומת שחיקת סחוס – עוד בעיות נפוצות יכולות להיות דלקות וטראומות ברצועת המרפק, לעומת שחיקת סחוס מפרקי על רקע מקור דלקתי, ניווני או משני לשבר ופריקה שכבר התרחשו. אמנם התופעות גורמות לאותה רמה פחות או יותר של כאב, אך יש הבדל בין האופן שבו מטפלים בדלקות רצועתיות לעומת שחיקת סחוס. מעבר לכך, יש לזכור כי דלקות רצועתיות שכיחות יותר בקרב צעירים שעוסקים בפעילות ספורטיבית רלוונטית שמפעילה את הגפיים העליונות: החל מכדורעף, דרך טניס ועד כדורסל או בייסבול.

המלצות על טיפול שמרני של מכון אורטופדי

עוד דרך טובה להבין כיצד מתמודדים נכון עם בעיות נפוצות במרפק היא להצביע על ההמלצות השכיחות שחוזרות על עצמן במכוני אורטופדיה. כך למשל הטיפול השמרני אמנם מבוסס על מנוחה של האזור שבו מרגישים את הכאב ועל הפחתה משמעותית של המאמץ, אך הוא גם כולל הקצאת תמיכה למרפק באמצעות רצועות בעובי של 3 ס"מ במיקום מדויק של כ-5 ס"מ מתחת למרפק. לבסוף, כדאי גם לשלב טיפולי פיזיותרפיה על פי פרוטוקול שמתאים לבעיות במרפק ועולה בקנה אחד עם האבחון המקצועי של רופא.

הוסף תגובה