חשיבות השמירה על בריאות הפה והשיניים אצל ילדי cp (שיתוק מוחין)

שמירה על היגיינת ובריאות הפה והשיניים ובמיוחד כאשר מדובר בילדים, אינה פשוטה וכרוכה לעיתים בלא מעט ויכוחים והקפדה הדוקה של ההורים שהילד באמת יבצע את הוראות הצחצוח.

אצל ילדים בעלי שיתוק מוחין (CP) המשימה קשה שבעתיים כיוון שמעבר להשגחה על מילוי ההוראות, ילדים אלה ברוב המקרים אינם עצמאים ויש לבצע עבורם את כל פעולות הניקוי, לעיתים תוך כדי התנגדות עזה.

ואכן, מחקרים מראים כי ילדים בעלי מוגבלויות סובלים ממחלות הקשורות להגיינת הפה וחשופים לדלקות בחלל הפה באחוזים גבוהים בהרבה מילדים רגילים.  

כל זה מתקשר כמובן לחוסר היכולת לשמור על כללי צחצוח אך יש גורמים נוספים המשפיעים כמו – הצטברות אוכל בחלל הפה עקב שרירים חלשים וחוסר היכולת לפלוט אותם החוצה או פנימה. שימוש בתרופות רבות ותזונה לא מאוזנת.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים דורשים לרוב טיפול שיניים הכולל תשומת לב מיוחדת ורוב רופאי השיניים אינם מוכנים ואינם מוסמכים לטפל באוכלוסייה הזאת. אותם ילדים כמעט ואינם עוברים טיפולי שיניים משמרים בצעירותם, מה שיכול להסביר את העובדה שרוב הטיפולים ניתנו שהמצב היה כבר חמור והסתיימו בעקירות. ואכן חלק גדול מהמבוגרים בעלי מוגבלויות הם בעלי מחסור בשיניים.

אז איך שומרים על בריאות הפה והשיניים אצל ילדי cp?

קודם כל באמצעות טיפל מונע, קרי, שמירה על הגיינת הפה באופן קבוע, זה אומר צחצוח אחרי כל ארוחה וכמובן בבוקר ובערב. זה אמנם לא קל שמדובר הילדים מיוחדים  אבל ניתן להתגבר על זה בקלות באמצעות משחק או הסטת תשומת לב

צחצוח שיניים "אחר" – אם הילד אינו משתף פעולה בצחצוח השיניים נסו איתו טכניקות אחרות שיסיחו את דעתו. צחצחו לו שיניים במקלחת, הפכו את הצחצוח למשהו חוויתי הכולל שירה וריקודים, צחצחו לו מול מחשב או הטלוויזיה והפכו את הפעולה לחוויה כיפית, זה תמיד עובד.. זה מאוד סובייקטיבי אמנם, אך חלק מהילדים אינם מסוגלים לירוק את המשחה אז הקפידו על כמויות קטנות בכל פעם.

טיפול אצל רופא שיניים לילדים בעל ניסיון לטפל בילדים בעלי שיתוק מוחין

הביאו את הילד/ה לבדיקה אחת לחצי שנה או שנה על פי המלצת הרופא. רופא בעל ניסיון לטפל באוכלוסייה רגישה זו, ידע להתמודד עם אופי הילד ובטח עם הבעיות הבריאותיות הקשורות לחלל הפה וייחודיות לאוכלוסייה זאת.

והעיקר, תאהבו אותו המון וחבקו אותו בכל הזדמנות שידע שיש מי שדואג לו.

איך נדע לאיזה רופא שיניים כדאי לקחת את הילד?

לרוב רופאי השיניים קיים ציוד המאפשר להם לטפל בילדים בעלי מוגבלויות או צרכים מיוחדים, אך מומלץ לשים לב בחיפושכם אחר רופא שיניים, כי יהיה רופא לילדים ואפילו מומחה ברפואת שיניים לילדים, שכן רופאים אלה הוכשרו במיוחד לטפל בילדים הצעירים והם בקיאים בטכניקות טיפוליות, אשר מתאימות לגיל הצעיר.

לעיתים בשל אי שיתוף פעולה מצד המטופל/ת, או לשם ביצוע טיפול נרחב, קיים צורך בטשטוש או הרדמה וכאן שוב, אנו ממליצים לחפש רופא המומחה ברפואת ילדים, אשר בעל מגוון רחב של הסמכות וכישורים, אשר יאפשרו לו לבצע את הטיפול בצורה המהירה והנוחה ביותר לילד ולהוריו.

הוסף תגובה