גמילה נינוחה ורגועה לילדים בגיל הרך

תהליך החינוך להרגלי ניקיון (Toilet– training) בדרך נינוחה ורגועה 
חינוך להרגלי ניקיון יכול להתרחש בדרך נינוחה ורגועה, אולם רבים ההורים הנתקלים בקשיים בתהליכי הגמילה. בפועל מגיעים אלי משפחות המבקשות מענה לאחר תקופה ארוכה של חודשים ואף שנים, של חוסר אונים, הורים הזקוקים לעזרה מקצועית בפתרון מכלול הבעיות הנוצרות מעיקוב בגמילה כמו: הרטבה ביום הרטבה בלילה, התאפקויות ועצירויות, בקשה לעשיית הצרכים בחיתול/טיטול, עשיית הצרכים (פיפי וקקי) בתחתונים, הפרעת אנקופרזיס ועוד. 
כמו כן מגיעים אלי הורים ומחנכות בגיל הרך בתחילת הדרך לקראת גמילה, המבקשים להיות מוכנים באופן מיטיבי ולקבל ידע מוסמך ולצאת לדרך עם "ארגז כלים" מעשי, מותאם התפתחות ועם תוצאות מוכחות. 
הסיבות לדאגה מוצדקות, שכן עיקוב בגמילה גורם בהמשך תהליך הגדילה וההתפתחות בעיקר לחוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך וחוסר שקט. על כן, אין לדחות, או להמתין לנס או מזל, יש לפעול מידית ולתת מענה הולם לילד והוריו. מה שניתן, עשו עוד היום ובדרך מקצועית אחראית ומחויבת. 

כמי שמלווה לאורך שנים הורים ומחנכות, תהליכי גמילה מחייבים דרך מקצועית, רגישה, ממוקדת, ברורה ובהירה כדי להפיק תוצאות ולעבור את התהליך בשמחה, נינוחות ורוגע, שלום ואהבה ….

 סיבות לעיקוב בגמילה?

  • חוסר ידע, חוסר ניסיון וחוסר בטחון של ההורים. 
  • הקשבה לעצות, רעיונות ודעות מיושנות, שעבר זמנם. 
  • סמכות הורית חלשה, חוסר בהירות, חוסר עקביות וגבולות מטושטשים.
  • מתירנות יתר, הכל מותר… הילד מחליט קובע ומנהל את הוריו "הילד במרכז"  
  • תלות ועזרה "עודפת" המונעת מהילד להתמודד לבד ולפתח את יכולותיו ועצמאותו. 
  • לחץ, כעס, תסכול, ציפיות ודאגות, עצבנות, קוצר רוח, שליטה, מאבק בין ההורה לילד. אמצעים כוחניים – כמו גמילה מלחמתית היוצרת מלחמה הדדית – (לדוגמא, שימוש עונשים)  
  • בלבול – קפיצה משיטה לשיטה, מדרך אחת לאחרת, מגישה לגישה, מרעיון לרעיון…
  • אפס תוצאות! ובכל זאת ממשיכים בתקווה שיקרה נס או מזל …  לעשות עוד ועוד
    מאותו דבר ללא תוצאות.
  • המפתח להצלחה בתהליכי הגמילה – הורה הבוחר לחולל שינוי בעצמו ובדרכו, פונה לקבל עזרה, לומד ומתעצם, מקבל בטחון ואמון בעצמו וביכולתו לתמוך ולחזק את ילדו ואת עצמו בו זמנית.

 מה חשוב לדעת אודות גמילה מטיטולים

  • גמילה בגיל הרך פירושה – שינוי מהרגל קודם, למידה ופיתוח של דפוס אחר, טוב יותר לתפקוד היומיומי של הילד ולתהליך גדילתו והתפתחותו.
  • גמילה שונה מתרבות לתרבות, מאוכלוסיה אחת לאחרת, וממשפחה למשפחה.  
  • הגמילה היא חלק מהמטלות בדרכו של הילד לעצמאות, גיבוש הזהות העצמית ורכישת ביטחון בעצמו ובגופו.
  • גמילה מעשיית צרכים בחיתול/טיטול, מתחילה עם הלידה – ניקיון הגוף והחלפת הטיטול הם שלב חשוב בתהליך הגמילה. ככל שהשלבים הראשונים יעשו ברגישות, נינוחות, כבוד ואמפתיה לתינוק ולפעוט כך נצליח בהמשך.
  • הגמילה מעשיית הצרכים בטיטול כוללת בשלות פיזיולוגית – שליטה על תנועות הגוף ושליטה על הסוגרים.
  • בשלות קוגניטיבית, המאפשרת את הבנת הקשר שבין ההרגשה הפיסית של  הגוף לפני יציאת הצרכים -הוצאתם ואחרי. יכולת הילד לבטא את תחושותיו, מחשבותיו, אמירותיו, בקשותיו שאלותיו.
  • בשלות רגשית יכולת לדחות סיפוק  ולהתמודד עם מטלות מורכבות.
  • עמידה במצבי כישלון.
  • היבט חברתי תרבותי  הילד לומד מכיר ומפנים את החוקים הנורמות ודפוסי ההתנהגויות כפי שמקובלים בחברה שבה הוא חי.   
  • תהליך הגמילה הוא חלק מתהליך הסוציאליזאציה (החיברות), במהלכו הילד לומד את הנורמות החברתיות המקובלות בחברה בה חי.   
  • ההורים הם נציגי החברה  והם אלה שמורים לילד את הדרך.
  • החברה היא הקובעת את  הנורמות, ההורים הם נציגיה, הילד גדל אל תוך חברה וכאשר בשל, הוא לומד לקחת אחריות למלא אחר הנורמות המקובלות.
  • ההורה הוא אשר מחליט על תחילת תהליך הגמילה! 
  • בתהליך הגמילה, הילד לומד לזהות את הסימנים והאיתותים הפיסיולוגיים של גופו, חשוב שהילד אומר מבין וחש את תהליך השחרור.
  • חשוב שהילד מכיר את השירותים ויודע את השימוש בו. 
  • האחריות לגמילה היא של ההורים בשותפות עם הילד.
  • ההורה מתחיל בתהליך – ההורה אומר לילד שהגיע הזמן לעשות את הצרכים בשירותים. יש ללוות את הילד לעודד ולשבח על היוזמה ועל התוצאה.
  • חשוב להתארגן מבעוד מועד.  בגיל שנתיים הילד בשלב רכישת האוטונומיה העצמאות והעצמיות. הילד רוצה לעשות "לבד", על כן בתקופה זאת קיימת הזדמנות ייחודית לתת לו אמון ביכולתו. הילד בשל ויכול להסתגל לשינויים, כאשר המסר של ההורים אתה יכול אנחנו סומכים עליך, הילד סומך על עצמו. 
  • עצמאותו של הילד, בתפקוד היומיומי, יש בה כדי להשפיע על הצלחתו לעמוד במשימה. ילד שיודע לגשת לשירותים בעצמו, להפשיל את מכנסיו וללבוש בחזרה, יוכל להסתדר טוב יותר.
  • רוגע ונינוחות של ההורים הם המפתח – המוטיבציה של ההורים לגמילת הילד, היא משמעותית אולם כאשר ההורים שרויים במתח הדבר מקשה על התהליך. 
  • יש חשיבות ליצור שותפות ותיאום בין המחנכת ההורים והמטפלים השונים של הילד. להגיע להסכמה, שיאפשר להעביר לילד מסר אחיד וברור. תאום ושיתוף פעולה בין ההורים למחנכות הכרחי להצלחה!!
  • מצב מתמשך של מאבקים וקונפליקטים, חוסר אונים ואכזבה מרחיק אותנו מהתוצאה הרצויה. 

 התנאים והעקרונות הבסיסיים בדרך אל יעד הגמילה? 

  • זיהוי הדעות האמונות והאוטומטים המנהלים את חיינו בהקשר הגמילה. המטרה לנקות את ההקשרים הישנים שצברנו ואינם מועילים ולבנות הקשרים חדשים בונים ומקדמים.
  • עבודה משותפת עם ההורים – למידה, הבנה, הפנמה ופעולה.
  • בחירה בתהליך, פתיחות לקבל אפשרויות ורעיונות חדשים.
  • נכונות לחולל שינוי.
  • אמון והתמסרות ליווי מקצועי ועקבי. 
  • בניית תוכנית עבודה מותאמת לכל ילד ולהוריו.
  • ליווי יעוץ והדרכה מעשית ברורה, בהירה וממוקדת בתהליך יעד אחר יעד. 
  • יצירת סביבה תומכת ומחויבת להצלחה.

 מוצעת לכם מפגש אישי /פרטני לגמילה נינוחה ורגועה 
 כשמגיעה אלי משפחה עם הילד בן השלוש, ארבע, חמש, שש….ויותר, שאינו גמול, שלב ראשון – ההורים נותנים תמונת מצב, משתפים על הילד ומתארים את הרקע מאז הלידה ועד היום, איך מתנהל מהלך היום יום, יחסים חברתיים בבית ובמסגרת החינוכית ועוד…

שלב שני-  לימוד וידע עדכני אודות תהליכי גמילה המאפשר התמצאות ובהירות.

שלב שלישי – יצירת שותפות מעצימה עם ההורים. בונים ויוצרים תוכנית עבודה אישית מותאמת לילד ומשפחתו.

שלב רביעי – יוצאים לעבודה תוך ליווי צמוד, בודקים כל צעד, מקבלים הנחיות מותאמות לשלב בו נמצא הילד, כל יעד נבדק בקפידה תוך עידוד תמיכה וחיזוק להורים ולילד. 

 הגישה נתמכת ומתבססת ברוח עקרונות הפסיכולוגיה החיובית הרואה בילד והוריו את הפוטנציאל החיובי, הליווי לאורך כל הדרך עד הגעה למטרה. 

 מוצעת סדנה לגמילה נינוחה ורגועה בת 10 מפגשים 
רוכשים ידע אודות תהליכי גמילה, לומדים את המצבים כפי שהם נוכחים בחיי היום יום, את החסמים, הדעות והאמונות המגבילות אשר מונעים מלהגיע לגמילה נינוחה ורגועה. מקבלים כלים מעשיים לחזק את הדימוי הביטחון והערך עצמי של ההורים והילד כך שניתן לנהל את תהליך הגמילה בדרך נינוחה ורגועה, מעצימה וחוויתית.

הוסף תגובה