האם יש ארוחות חינם?

במקור הביטוי "אין ארוחות חינם" הינו פתגם אשר מקורו באנגלית וכוונתו לומר שאי אפשר לקבל דברים ללא תמורה. במילים אחרות, לכל דבר יש מחיר גם אם אנו איננו יכולים לראותו או להבינו.

ייתכן ומקורו של הכלל הזה בבארים אשר באמריקה, שם היה נהוג להגיש למבקרים ארוחת חינם שהכילה מלח ברמה גבוהה, דבר שגרם לצימאון האורחים ועקב כך הזמינו משקאות במחיר יקר.

כך זה עם אנשי עסקים שמזמינים את האנשים איתם הם מתכוננים לעשות עסקה, לארוחת חינם יקרה, או בונוסים לקונים מוצרים בחנויות פאר.

הכלכלן מילטון פרידמן הוציא ספר תחת הכותרת "אין ארוחות חינם", ספר זה עוסק בכלכלה החופשית ובכך הוא השריש עוד יותר את הביטוי.

מי שהשליך את הביטוי על היקום כולו היה הפיזיקאי אלן גות. רגע לידת היקום וההתנפחות אשר גות הכניס למודל "המפץ הגדול" הוא מבחינתו ארוחת החינם האולטימטיבית ביותר שיכול אתה לקבל. במקרה זה קיבלנו יקום שהינו משהו תמורת לא כלום, שכן מקובל להניח שלפני היווצרות היקום לא קדם לזה שום דבר, לא חומר, לא מרחב ואף לא זמן, כלומר, יצירת יש מאין. זה הוא גם שבירת הכלל הלטיני שאומר "אקס ניהילו ניהילי" כלומר, מלא כלום יוצא לא כלום.

הכלל של "אין ארוחות חינם" מופיע ביתר דגש על הניסיון של בניית מכונות הנעות לנצח, או כפי שהן נקראות "פרפטום מובילה". מדובר במכונות אשר מבצעות עבודה מבלי שהן צורכות אנרגיה חיצונית. זו היא למעשה הפרת חוקי הפיזיקה הבסיסיים!. הסוג הראשון של מכונות אלו הוא כזה שהן מפרות את הכלל של חוק שימור האנרגיה. חוק שימור האנרגיה קובע שסך כל האנרגיה במערכת סגורה הינו גודל קבוע שאינו משתנה, כלומר, האנרגיה יכולה להשתנות על וריאנטיה, מחום לתנועה ולהפך.

על פי תורת היחסות מסה יכולה לההפך לאנרגיה ולהפך, אך הסך הכל לעולם לא משתנה.

ישנן גם מכונות אשר הופכות את אנרגיית החום לעבודה, באופן נצחי מה שעומד בסתירה לחוק השני של התרמודינמיקה לפיו במערכת סגורה (שזו במקרה זה המכונה), חל בידול במה שנקרא אנטרופיה. המושג אנטרופיה קובע כי במערכת סגורה לא ניתן להמיר את כל אנרגיית החום לאנרגיה מכנית, ויש התייחסות לכך שקיימת נטייה במערכת סגורה לעבור ממצב של סדר למצב של אי סדר.

הנה כי כן , כל הנסיונות לבנות מכונות הנעות לנצח, סופן היה להעלות חרס. הן מנוגדות לחוקי הפיזיקה הבסיסיים.

כאמור "אין ארוחות חינם" אם כי לפעמים לוקח זמן ומאמץ כדי לעלות על "הבאג" הטמון במכונות אלו. לפעמים בוני המכונות הללו מצליחים בשלב מסוים לגרום שינועו תקופה ארוכה ולכן לא תמיד קל לעלות על העניין.

אך השורה התחתונה הייתה, הינה ותהייה: כי "אין ארוחות חינם".

הוסף תגובה