הדפסים -משהו שכדאי לדעת

 

בהעלאת הנושא אין משום סקירה רחבה-על הטכניקות השונות- -יוצרים והיסטוריה אלא נגיעה בקצרהבתחומים השונים של יצירת הדפסים.
1. דפוס בלט : מאופיין כתחריט עץ ולינוליאום. ע'י חיתוך לעומק ימרח צבע ההדפסה רק על המשטח הבולט- הצמדה לנייר ולחיצה תתבצע ההדפסה.
2.הדפס שקע: נעשה בעקר על פלטות מתכת -נחושת ואבץ-ע"י חריטה במסמר,שיוף, או צריבה בחומצה מאכלת. לאחר החדרת הצבע לחריצים -ובעזרת מכבש לחיצה יועבר לצבע לנייר.
3.הדפס שטח: השיטה בנוייה בציור על פני אבן חלקה – בצבע שמן -עם שימוש במים נעשית דחיה בזמן ההדפסה וידפס רק הציור.שיטה זו הומלצה ונכנסת לתעשית מכונות הדפוס ונקראת-אופסט.
4.הדפס רשת [משי] :השיטה היתה ידועה בסין וביפן במשך אלפי שנים על מסגרת היו נמתחות שערות זנב סוס שתי וערב- ובעזרת שבלונות ודבק נעשו חסימות-הצבע שהוחדר ע"י מגב שהעביר את הצבע במקומות הפתוחים וכך נעשתה ההדפסה.יותר מאוחר השתמשו בחוטי משי ומכאן גם שם השיטה.
באמצע המאה שעברה עם המצאת הניילון והפוליאסטר-קיבלה השיטה הזו תאוצה רבה,לשימוש אמנים-הדפסות טכסטיל ,שילוט וגם הדפסת מעגלים אלקטרונים בתעשיה.
בעקבות ההתפתחות המהירה בעקר אצל אמנים אמריקאים כמו רוברט ראושנברג ,אנדי ווהרול שגם הציע להדפיס מהדורות רבות ולמכור בהיישג יד לציבור הרחב- הורגש הצורך הדחוף לעשות סדר.לצורך זה נבחרה ועדה של 12 משתתפים בהם אוצרים, בעלי גלריות, ומנהלי מוזיאונים -ולאחר ויכוחים התפרסמו כמה כללי יסוד :
א.יצרת ההדפס תתבצע ע"י האמן במו ידיו או בפיקוח צמוד על ידו.
ב.חתימה ומספור ההעתקים בסידרה תאפשר לא יותר מ-5% כניסיון.החתימה תעשה בשולי הדף למטה עם המספור בעפרון בלבד.
ג. גלריה או מוסד שיוסמך לכך יעשה את הבדיקה לנאמנות הסידרה- לאחריה תושמד הגלופה וינתן האישור שאין אפשרות ליצור העתקים נוספים.
ההחלטות האלו עשו סדר -ערכם של ההדפסים המאושרים עלה וערכם נשמר. לאחרונה אפילו נמכר הדפס של אנדי ווהרול במחיר שיא של יותר מ-20 מיליון דולר.
עם ההתפתחות המהירה של מכונות הדפוס -המצלמות הדיגיטליות והפקסמיליות-נוצר שטפון ללא מעצור של הדפסי דפוס -ליתוגרפיות ועוד.
אמנים חשובים ומפורסמים לא עומדים בפני הפיתוי ונותנים חתימתם על גבי מוצרי מכונות הדפוס -בהסדרים כאלה ואחרים תחת שמות מטעים כמו "הדפס אמנותי" , "מקורי" ו"אמיתי בחתימת האמן"-לנוכח זה אין פלא במבוכת ציבור הקונים ושוחרי האמנות ,המבקשים לראות בהדפס השקעה כלכלית.
במקרה כזה אין מנוס מהתיעצות ולהעזר במומחים כמו אוצרים ושמאי אמנות שמקצועם בכך.

הוסף תגובה