הורים, מה צריך כדי שילדכם יצליח בלימודים?

 

הורים, מה צריך כדי שילדכם יצליח בלימודים?
מיומנויות עיקריות:

ארגון  – הוא החלק הבסיסי בדינמיקה ההורית החל מהולדת הילד. ובאופן מעשי החל מגיל הגן: הקימה, מקלחת, התלבשות, הכנת הכריך והתיק, הכול שייך לארגון. ככל שהילד לומד להתארגן עצמאית, הוא גדל לתפקד כילד עצמאי. 
כשילד מגיע לביה"ס חסר כישורי ארגון, יש לסייע לו. ערוך רשימה של משימות היום ותלה על המקרר. לאחר ביצוע משימה הילד מוחק אותה מהרשימה. פעולה זו מחזקת את התקדמותו. לפני השינה עזור לו לסדר את התיק על פי המערכת למחר. בדוק עימו אם הציוד ההכרחי נמצא בתיקו: מחברות, חוברות, עפרון, מחק, מחדד, דבק, מספרים, הנמצאים דרך קבע בתיק.

ניהול הזמן –כיצד עוזרים לילד לנהל נכון את הזמן שהוא כידוע, משאב חשוב בחיינו? בין המסרונים, הטלוויזיה, המחשב, משחק עם חברים בשכונה, ולמי שיש תחביב: סוסים, נגינה, ספורט, ריקוד ועוד לא הזכרנו את שעורי הבית, נראה שהילד עסוק עד מעל הראש. מה עושים?  
מפו איתו את היום. חלקו את היום לפי מקצבי הזמן הפעילים שלו ועקבו במשך שבוע אחר פעילות הילד – כיצד הוא מנהל את זמנו. ציינו בכל יום את המשימות שעל הילד לבצע וסמנו עימו כמה זמן הוא מקדיש לכל פעילות. פעם בשבוע שבו עימו כדי לבדוק את ניהול הזמן. זהו "זמן מקודש" שלוקח כמה דקות, אך היא חשובה בהעלאת מודעות הילד לחשיבות ניהול הזמן שלו.

סדר עדיפות – ילדים צעירים אינם יודעים  "היכן להתחיל" "מה לעשות קודם" לכן טיפול בנושא ממקד אותם בדרך להצלחה בביה"ס. עשה איתם פעולות במה שחשוב יותר ואחר כך בחשוב פחות. ערוך עם הילד רשימת משימות יומית, הילד ימרקר באדום את המשימות החשובות ביותר, בירוק את הפחות חשובות ובצהוב את אלה שאינן למחר. עשה זאת עימו למשך שבוע, שבועיים וראה האם הילד למד להכין סדרי עדיפות כפי שציין לפי הצבעים. אם עדין אינו ממוקד המשך לעוד פרק זמן.

ריכוז-  אחת התופעות הקריטיות בלמידה היא הפרעות בקשב וריכוז. כדי לעזור לילד, חשוב שיעבוד בסביבה נטולת גירויים: ללא מחשב, טלוויזיה, אחים מתרוצצים סביבו, אמא מבשלת במטבח. חשוב שלילד יהיה שלחן בחדר שקט, עליו מקום למחברת, חוברת וכלי כתיבה. קבע איתו זמן להכנת השעורים ורשום יחד איתו כמה זמן הקדיש לשיעוריו וכמה זמן הקדיש לחבריו, טלוויזיה, מחשב. כשהילד רואה זאת כתוב, הוא אינו מתווכח יותר על זמן הכנת השעורים.

מוטיבציה- היא המניע הפנימי לעשייה. באחת מכיתותי הייתה ילדה חלשה במרבית המקצועות. הבחנתי שיש בה מוטיבציה שעלתה על כל חולשותיה. התחלתי לחזק אותה במקומות החזקים שלה: בכתיבתה המדויקת, ביכולותיה החברתיות: נדיבות, עזרה לזולת והנחתי את הוריה לחזק ולעודד גם בבית בכל תחום בו היא חזקה. לאט לאט הילדה קיבלה בטחון והרגשת הצלחה, והשתלטה על תחומי הלימוד שהיו קשים בשבילה.
לאחר שסימה את שירותה הצבאי הלכה ללמוד בבי"ס לאחיות (וזה מקצועה היום). הורים אכפתיים המגלים אכפתיות כלפי ילדיהם, וכלפי ביה"ס מעצימים ומחזקים את ילדיהם.

 

הכותבת: עידית רונן כספי, מאמנת להורות מטיבה ומקדמת. אתר: http://www.idit-le-horut.com
 B.Aבפסיכולוגיה וחינוך. אימון אישי/זוגי,  יועצת חינוכית לגננות ולמורות

הוסף תגובה