החווה (FARMVILLE) של פייסבוק – כלי אימוני מצויין

כולנו אוהבים לשחק. לחלקנו, הביטוי משחק ילדים, מסמל סוג של דברים פשוטים. ואולי זה היופי שבהפיכת משחקי הילדים, לכלי אימון. אימון באמצעות משחקים, מחפש אצל המתאמן את הדברים הפשוטים. את דפוסי ההתנהגות, את התקשורת הלא מילולית, את הרצונות האמיתיים שמסתתרים בין הרים של התנהגות מבוגרת שמודבקת אלינו מאז היותנו ילדים.

כשהיינו ילדים, אהבנו לשחק. כנראה שהמשפט הזה הוא התחלה של דפוס פעולה. סוג של קביעה, שרבים מאיתנו יחלקו עלייה, אך רבים יותר יקבעו שהיא נכונה.

כשהיינו ילדים, אהבנו להיות גדולים. ומה צריך לעשות כדי להיות גדולים? להפסיק לבכות כמו ילד, ולהתלונן כמו ילד, ולשחק במשחקים של קטנים. כדי להיות גדולים, המבוגרים מצפים מאיתנו שנוותר על הילדיות שבנו. רובנו מסתירים את הילדיות, את הרצון לשחק, מתחת לערמות של דפוסי התנהגות של מבוגרים. כי ככה המבוגרים רוצים…

בדיוק מהסיבה הזאת, החזרה אל המשחקים, אל המקום בו אנחנו מרגישים הכי בנוח להיות ילדים, אל המקום בו מותר לנו לטעות והעיקר בו היא ההנאה מהדרך ולא מהתוצאה. כשאנחנו חוזרים למקום הזה, אנחנו שוכחים את דפוס ההתנהגות שהולבש עלינו, זה שאנחנו צריכים להתנהל על פיו – או כמאמר האח הגדול "נא להתנהג בהתאם…" וחוזרים לעשות את הדברים שאנחנו באמת רוצים.

העשייה של הדברים שאנחנו באמת רוצים, הידיעה מהם הדברים שעושים לנו טוב, ההבנה של דרכי ההתנהגות הנוכחיים שלנו והמודעות לכל אלו, הם בסיסו של אימון אישי.

החיבור בין המקום בו אנחנו מרגישים הכי בנוח, למקום בו אנחנו מתנהגים בצורה הטבעית ביותר לנו עוזר לנו, כמתאמנים ללמוד על עצמנו  קצת יותר ממקומות בהם אנחנו צריכים להתגונן מההתנהגויות שלנו, מהתחושה שאנחנו טועים, מהצורך להסביר "למה ומדוע?" – ובמילים אחרות, החזרה לאזור הילדות שלנו, לשפת המשחקים מאפשרת לנו כמתאמנים ללמוד על עצמנו לעיתים קרובות, בצורה יעילה יותר מהישארות בסטטוס המבוגר המבין.

רוצים דוגמא?

בואו נתייחס למשחק שרץ לאחרונה בפייסבוק, FARMVILLE (החווה).

מטרת המשחק – לפתח חווה, להשקיע בגידולים שבה, בחיות, להתפתח ולגדול וכך להרוויח כסף שיאפשר לשחקנים להמשיך להתפתח. כשאני מסתכל על החווה, אני רואה אותה כפיתוח של מונופול או משחקים דומים. מי שמרוויח יותר כסף, מנצח/מוביל/מתקדם.

עכשיו, בואו נהפוך את החווה לכלי אימון אישי בשבילנו.

ראשית, נבחר את תחום האימון :

–          אימון בקבלת החלטות

–          אימון בהתנהלות עסקית

–          אימון בחשיבה אסטרטגית

–          אימון אישי

שנית, ננסה לבחון איך דפוסי ההתנהגות שלנו במשחק, בחווה, קיימים גם במציאות. איפה אנחנו פוגשים אותם? האם הם נוחים לנו? האם אנחנו רוצים לשנות אותם?

אימון בקבלת החלטות

לפני חודשיים בערך, הפייסבוק התחיל להיות מוצף באנשים שהתנסו בחווה ו"נדבקו". כמו חבורת הזבל של שנות ה-80, ה"טאמג'וצי" של שנות ה-90 ומשחקים אחרים שהשתלטו על פלח אוכלוסייה רחב בשנות האלפיים.

כמאמן לקבלת החלטות, השאלה הראשונה שאני מזמין אתכם לבחון, היא מה השפיע עליכם בקבלת ההחלטה להתנסות במשחק?

האם זה הלוגו הידידותי ? החברים האחרים והרצון להיות חלק מ…? האם זה הצורך להתנסות בדברים חדשים? האם זה התחרותיות והרצון להוכיח שאתם טובים יותר ? או שמא היו אלה סיבות אחרות…

אחרי שענינו לעצמנו, על השאלה הראשונה, אני רוצה שתחשבו רגע על תחילת המשחק.

האם קראתם את ההוראות של המשחק מהתחלה? האם ישר קפצתם למים?  האם ביקשתם מחבר שילמד אתכם איך משחקים?

והשאלה השלישית באימון היום, קשורה גם לקבלת החלטות וגם לחשיבה אסטרטגית, ולכן היא תהיה דרך מצויינת לעבור לאימון השני J. השאלה היא פשוטה. אחד הדברים הראשונים שהחווה דורשת מאיתנו זה לקנות סחורה ולזרוע אותה. אנחנו כמתאמנים שרוצים לבחון את דרך קבלת ההחלטות שלנו, צריכים לעצור שנייה ולחשוב איך קיבלתי את ההחלטה במה להשקיע?

האם הייתה מחשבה לעתיד? האם בחרתי בפריט הזול ביותר או בזה שיניב את מירב הפירות? האם בחרתי בלי מחשבה, כי אין לי מה להפסיד?

כמו שניתן לראות, רק מהשלב הראשון בחווה, ניתן ללמוד על דרכי ההתנהגות שלנו המון.

אך זה היה רק האימון הראשון…

אימון בחשיבה אסטרטגית

האימון השני שלנו, עוסק בחשיבה אסטרטגית. חשיבה אסטרטגית לצורך הדיון, היא היכולת לראות מעבר למהלך הקרוב, היכולת להבין איך מהלך כזה או אחר משפיע על המשך המשחק שלי בחווה.

כמאמן לחשיבה אסטרטגית, השאלה הראשונה שאני מזמין אתכם להרהר בה, היא האם היה שלב במהלך ההתנהלות שלכם במשחק שחשבתם לטווח ארוך ?

למה חשבתם לטווח ארוך? מה מנע מכם לחשוב לטווח ארוך? מה אתם משיגים בחשיבה לטווח ארוך? מה אתם מפסידים כשאתם חושבים לטווח ארוך? מה טוב לכם יותר?

אחרי שירדנו לשורש המחשבה האסטרטגית שלנו וגילינו אם היא אנחנו משתמשים בה או לא, הגיע העת לגלות איך החשיבה האסטרטגית שלנו פועלת.

האם תכננתם את המהלכים הבאים שלכם? ממה הושפעו המהלכים הבאים שלכם? האם חשבתם איך שחקנים אחרים יושפעו מהמהלכים שלכם? איך? האם חשבתם על התגובה/התוצאה של המהלך שלכם?

החווה, היא דרך מצויינת לתרגל חשיבה אסטרטגית. משחק שיאפשר לנו להתאמן באמצעותו על ניהול חשיבה אסטרטגית. באמצעותה אנחנו כמתאמנים יכולים ללמוד מה עובד לנו בתחום זה ואיך/איפה אנחנו יכולים להשתפר. חשיבה אסטרטגית, היא בעצם חשיבה שמכניסה אותנו למודעות לגבי השלכות הצעדים שאנחנו נוקטים. באמצעותה, אנחנו עוצרים שנייה לפניי העשייה כדי לבחון האם העשייה הזאת, היא הנכונה לנו? האם היא מקדמת אותנו אל המטרה שהצבנו בפנינו? והאם אנחנו מעוניינים לעשות את הצעד שבחרנו בו?

באימון, כמו בחיים, אפשר להכיל את ההתנהלות העסקית שלנו כחלק מהחשיבה האסטרטגית שלנו, ולכן, האימון השני ייקטע במפתיע ובמעבר לא כל כך חד, נעבור לאימון השלישי…

אימון בהתנהלות עסקית

ראשיתה של ההתנהלות העסקית, בבחינה מדוקדקת איך אני נכנס לתהליך למידה אודות העסק החדש שלי. לכן, ההתנהלות העסקית קשורה בחבל הטבור לתהליך קבלת ההחלטות שלנו.

כמאמן להתנהלות עסקית, אני מזמין אתכם לחזור לסיטואציית פתיחת המשחק. בחרתם להיכנס לשוק רווי בשחקנים. שוק רווי בחוואים. מה היו הציפיות שלכם בתחילת הדרך? האם הם גדלו/קטנו? האם הצבת מטרה או ששיחקתם בלי מטרה?

כבר בשלב הראשון, בניהול החווה שלכם, ניתנה לכם האפשרות לבקש סיוע מחוואים אחרים (החברים שלכם ובכלל…), כמה מכם, בחרו לעשות כך ? האם תבחרו להיעזר בחוואים ותיקים או שתעדיפו ללמוד לבד? במידה ובחרתם להיעזר בשירותם של חוואים ותיקים, האם אתם יכולים להסביר לעצמכם, איך הבחירה הזאת מקדמת אתכם? מה הרווחתם מתהליך החניכה הזה?

חלק ארי בהתנהלות עסקית היא הבחירה האם לשתף פעולה עם המתחרים שלי ו/או עם ספקים אחרים כדי להתקדם. איך אתם התנהגתם בחווה שלכם?

האם אתם נעזרים באחרים כדי להתקדם ולפתח את החווה שלכם? איך הסיוע של החברים שירת את האינטרסים שלכם? האם אתם יוזמים שיתופי פעולה שיקדמו אתכם? האם אתם משתפי פעולה פאסיבים ורק כשמבקשים מכם אתם מסייעים? האם אתם לא משתפי פעולה?

השאלה האחרונה, שאני מזמין אתכם להתייחס אליה, בהקשר של התנהלות עסקית, היא משך הזמן שבחרתם להשקיע בעסק  (החווה) שלכם.

האם קבעתם פרק זמן יומי? האם פרק הזמן השתנה בהתאם לצרכים של העסק? האם פיניתם זמן לטפל בבעיות או שהזנחתם אותם כי הייתם עסוקים בדברים אחרים? האם נטשתם את החווה? אחרי כמה זמן? למה נטשתם? מה שומר אתכם במשחק?

ואחרי שלושת האימונים הללו, אני מזמין את כולנו להתכנס לאימון המרכזי – האימון האישי.

אימון אישי

אימון אישי, נועד לקחת אותנו מהמקום בו אנחנו נמצאים (המקום המצוי) למקום בו אנחנו רוצים להיות (המקום הרצוי). התפקיד שלי כמאמן, זה לחשוף ולקלף את השכבות שמסתירות את ה-BE שלנו. לשאול שאלות שיאפשרו לך כמתאמן להתקדם לעבר המטרה. אני כמאמן מלווה אותך בדרך שלך לעבר המטרה.

כמו בחיים, כך בחווה ובאימון, יש לפעמים ששוכחים לקצור את החיטה והיא נובלת, יש פעמים ששותלים מעט מדי סחורה ויש המון פעמים שמצליחים. לפעמים, אנחנו בוחרים להיות במקום הלא נכון לנו, בוחרים בכיוון קצת שונה שמסית אותנו מהדרך. בשביל לשמור עלינו בתהליך הזה – של המשחק, של החיים, של האימון – צריכים מאמן אישי.

כמובן, אפשר להתאמן לבד ולעיתים זה גם יצליח. אפשר גם לא להתאמן ולהגיע לתוצאות מדהימות…ואפשר לנסות גם אימון אישי…אם זה עובד לאתלטים, ועוזר להם לשפר תוצאות, למה שזה לא ישפיע גם עליכם?

בואו ניקח רגע את החווה ונסתכל על עצמנו.

כמה פעמים בחיים נתקלנו בסיטואציות בהם היינו צריכים לקבל החלטה. איך קיבלנו את ההחלטות האלו? האם הדרך שקיבלנו את ההחלטה במהלך המשחק בחווה, זהה לדרך בה קיבלנו החלטות במציאות? האם אנחנו אוהבים את הדרך הזאת והיא מקדמת אותנו למטרות שהצבנו?

כמה פעמים נעצרנו לפני החלטה חשובה (לימודים, קריירה, זוגיות וכיוצ"ב) ? האם כשקיבלנו את ההחלטות הללו התנהגנו כמו שהתנהגנו בקבלת ההחלטות בחווה? האם הדרך שבחרנו הובילה אותנו להחלטות שהיו טובות בשבילנו? האם אנחנו מרוצים מדרך קבלת ההחלטות שלנו?

כמה פעמים ראינו הזדמנות עסקית מול העיניים? איך הגבנו אלייה? האם נעזרנו באחרים כדי לפתור דילמות שעמדו בפנינו?

החווה, כמשחק, הוא קטילזטור שמטרתו לשקף התנהגויות שלנו. תפקידו של המאמן האישי, לראות את ההתנהגויות הללו ולשקף אותן באמצעות שאלות, תהיות, מחשבות ומשחקים אחרים.

אני מזמין אתכם להמשיך לשחק.

ואם אתם רוצים גם ללמוד מהמשחק אני מזמין אתכם לאימון אישי, תוך כדי משחק, שמתמקד במה שיש בכם.

הוסף תגובה