העלאת תאוריות ומודלים מדעיים

תאוריות ומודלים מדעיים לעיתים נוצרים בצורה הזויה ולא כתוצאה מחשיבה מסודרת.

נביא בתחילה את הרקע להיווצרות מודל האטום אשר מבוסס על מבנה מערכת השמש. (כשהפרוטון הוא כאילו השמש והחלקיקים נעים סביבו, כשרובו של האטום מחיל ריק). רדפורד הגה אותו בשנתו בחלום, כשצץ לו פתאום המודל שהחליף את מודל הצימוקים אשר קדם לו.

כאן המקום להעיר כי עד עצם היום הזה אף אחד לא ראה אטום במיקרוסקופ, ובודאי לא צפה בחלקיקים של האטום. זו היא גישה אינסטרומנטלית אשר מתעלמת מהשאלה האם אנו יכולים להבין ולראות את המציאות כפי שהיא. לפי גישה זו אין אנו רואים ומבינים את המציאות הצרופה, אבל מה שחשוב שבשטח זה עובד.

דוגמה ידועה היא האנרגיה הגרעינית אשר יודעים להפיק אותה או בצורת פצצה, כשהאנרגיה משתחררת בבת אחת, או ביצירת אנרגיה אשר משתחררת לאיטה ויכולה להוות תחליף לאמצעי האנרגיה האחרים הקיימים אשר הולכים ואוזלים מן העולם. דוגמה אחרת ליצירת מודל מדעי הוא המודל "המצב היציב", אשר תקופת מה היווה מודל מתחרה למודל "המפץ הגדול".

יוצריו של מודל זה צפו בסרט אימה אשר נקרא "מותו של הלילה", אשר מורכב מאלמנטים עלילתיים, כשהאלמנט האחרון הוא גם הראשון, ויוצר מעין גלגל חוזר בעלילה.

בעקבות תסריט זה שאלו את עצמם, גולד, הויל ובונדי, האם היקום לא בנוי ופועל גם כן כך? וכך יצרו מודל אשר בו קיימת כל הזמן התפזרות חומר ביקום (שתואם את תגליתו של האבל האסטרונום שגילה שהגלקסיות בורחות אלו מאלו אך במודל שלהן כל הזמן מגיע חומר חדש ליקום וחוזר חלילה).

רעיון זה היווה מענה לבעיה שמודל "המפץ הגדול" יצר, והיא אי מתן תשובה מעין הגיע החומר ממנו צץ היקום.

שני המודלים התחרו במשך כמה שנים זה בזה, אך גילוי קרינת הרקע הפילה לקרשים את מודל "המצב היציב". כמו כן הייתה בעיה למודל זה שכן, כל הזמן צץ חומר בחינת יש מאין, תופעה בעייתית על רקע הפיזיקה הקלאסית המקובלת.

ניסויים מחשבתיים שאינם מבוססים על ניסויי מעבדה ותצפיות כמקובל במדע הקלאסי התקני, גם הביאו למספר מודלים מעניינים.

במיוחד התאפיין בניסויים אלה אלברט איינשטיין אשר בין היתר דימה את עצמו טס על קרן אור והגיע למסקנה שכאשר מגיעים למהירות האור אזי המסה הופכת להיות אין סופית והזמן מתקצר.

ניסוי מחשבתי ידוע, הקשור בתורת הקוואנטים הוא הניסוי של שרדינגר הידוע בזכות החתול שלו המכונה "החתול של שרדינגר". בניסוי מחשבתי זה חתול נמצא בתוך תיבה, שבתוך התיבה קיים מתקן ויש בו אטום של חומר רדיואקטיבי, בעל הסתברות התפרקות של 50 על 50. יש גם גלאי קרינה שמחובר לחומר רעיל חשמלי וכך אם האטום מתפרק אזי הוא מפעיל את כמוסת הרעל שממיתה את החתול, ואם לא אזי החתול נותר בחיים.

בזמן שהתיבה סגורה, לא יודעים מה גורלו של החתול ואז החתול נמצא בסיטואציה של או חי או מת.

שרדינגר כמו איינשטיין, לא קיבל את המסקנות שנבעו ממכניקת הקוואנטים והניסוי הזה המחיש את האבסורד שבתורה או כפי שאיינשטיין התבטא: "אלוהים לא משחק באבני קוביה".

הוסף תגובה