הקשר בין יעוץ ארגוני, פסיכולוגיה, מזל ותפילה

בעידן הנוכח, מצוינות אינה מילה גסה, היא מציאות – בבתי הספר, בתקשורת ובבית מחנכים אותנו כי רק אם נהיה טובים מאוד ו"הכי" נוכל להצליח. בבית הספר היסודי בו בתי לומדת, מאפשרים לקרוא בטקסים הבית ספריים רק ילדים שקוראים יפה מאוד ולא מתרגשים לקרוא מול קהל. לשאר הילדים, כך הגדירה הבת שלי בלשונה, יש הרבה מקום ברקע, כתפאורה וכקהל. אגב, שיהיה ברור, אלו שיש להם הזדמנות לעמוד לקרוא מול קהל, יכולים לשפר את המיומנות שלהם בעוד שיש כאלו שאפילו הזדמנות לא מקבלים… 
אנשים רוצים להיות טובים. אנשים מרגישים שהם "צריכים" להיות טובים במקצועם כדי שיקדמו אותם. 
מתאמנת שלי סיפרה כי בנה בן ה – 16 פתח אתר אינטרנט שעוסק בסוגי קללות. כן. האתר זוכה לאלפי מבקרים. לא יאומן. אני בטוחה כי היועצים הארגונים לא היו מהמרים כי לאתר מסוג יש סיכויי להצלחה ולחשיפה. אתרים שעוסקים באהבה, קירוב לבבות, בריאות לא זוכים להרבה מבקרים כמו האתר הזה. 

אם כך מהי הנוסחה לניהול נכון את העסק שלך?
מהי אותה נוסחה שאותה מלמדים בכל כך הרבה בתי ספר?

היועצים והארגוניים ילמדו כי לנהל עסק מצליח זה לתכנן מראש כל צעד, לציין מטרות, לכתוב תוכנית עסקית ולעקוב אחרי התוכנית, להגדיר חזון.

 

הפסיכולוגיה, החיוביות והרוחניים יאמרו: "חשוב חיובי, תהיה חיובי, תראה חיובי, ויהיה לך חיובי". 
יועצי הפנאג שוואי יעידו כי אם ורק אם תשים מפל מים בצד שמאל ומראה בצד ימין אז… המים שהם השפע יבואו לחייך. 
הכלכלנים ידגישו את התכנון הכלכלי של העסק. מאזן רווח והפסד. התנודות במשק הגלובאלי שלנו וירידת או עלית הדולר, 
ההוליסטיים, יוכיחו כי עסק נכון מצריך אדם "נכון", אדם עם חשיבה חיובית, תקשורת בינאישית טובה, אדם עם ערכים מוסריים, אדם עם יכולת לדחות סיפוקים, ובעל אינטליגנציה רגשית גבוהה.

כולם צודקים. נחשוב חיובי – נחווה חיובי. 
נתכנן נכון – כלכלית ואנרגטית נראה תוצאות כלכליות….
ובכל זאת אין מדובר בנוסחה מתמטית.
יש שינהגו לפי "כל הכללים" ולא ימריאו למרחקים או לא ימריאו בכלל. ויש כאלה ש"רק" יהיו במקום "נכון" בזמן הנכון".
לדוגמא: בתחרות כוכב נולד בארה"ב מי שפרץ דרך ונחשף למיליוני צופים הוא דווקא, אותו מתמודד שלא ידע לשיר, לא ידע להתנועע ולרקוד, וגם בלי קסם אישי, כריזמה או מה שנקרא נוכחות בימתית. ומה שהיה לו לומר כששאלו אותו איך בכלל העזת לבוא להתחרות כשאתה מזייף כל כך הוא ענה: "אני יודע שאני עשיתי, את הכי טוב שאני יכול…"
הוא היה "שם" וזה מה שהיה צריך שיקרה.
למה?
כי ככה. 
וזו התשובה הכי מדעית שאפשר יכולה לתת.
באחת תוכניות הבוקר בטלוויזיה הציגה אסטרולוגית מה צפוי לבני המזלות בשנה הקרובה. ישבתי מול המסך, מחכה (תרתי משמע) למזל שלי. למזל גדי היא אמרה שהוא תקוע, אין תזוזה ולא משנה מה הוא יעשה. הכוכב בנסיגה. לעומת זאת למזל טלה היא אמרה: "יופי!! הכל פתוח. אין צורך לעשות כלום. רק לשבת ולקבל את השפע שמגיע אליו…"

לסיכום: 
1. צריך לעשות; ללמוד, לקרוא, לתכנן וכו', אבל, אין ערובה ואין ביטחון. בכל אופן אף חברת ביטוח לא תסכים לבטח את ההשתדלות שלך ביחס להצלחה.
2. יש משמעות למזל, לכוכבים, לאלוהים. בתפיסה היהודית פרנסה היא בידי שמיים. (יש שלושה דברים אותם עליהם מחליט הקב"ה פרנסה הוא אחד מהם. שניים נוספים הם זוגיות ובריאות).
אז תלמדו, תתייעצו, תתכננו ו…תתפללו.
ובסוף,
לא משנה מה התוצאה
תגידו תודה. (נ.ב. אפשר גם לחייך).

הוסף תגובה