השגת מטרות – תרפיה באימון אישי

ההנחה בציבור היא כי אימון אישי הוא קל ופשוט: שואלים את הלקוח "מה אתה רוצה?", בונים תוכנית, ויוצאים לדרך …. אילו היה זה כה פשוט – היינו כולנו משיגים כל דבר בו חפצה נפשנו. אבל ברור שלא זה המצב. חלק גדול מאתנו אינו משיג אפילו מחצית ממה שהיינו רוצים להשיג. 
מעבר לכך שלרובנו לא ברור לגמרי מה באמת או מה בדיוק אנחנו רוצים, גם כאשר אנו יודעים בדיוק מה המטרה שלנו – הדרך להגשמתה עשויה להיות מורכבת מאוד.

מאמר לתלמידי קורס קואצ'ינג במכללת iCU – לימודי אימון אישי מקצועי

אפשר לומר כי העניין הראשון באימון אישי הוא היכולת לזהות מטרות מדויקות ומתאימות, והעניין השני הוא היכולת לצאת לדרך. כמאמנים אישיים, עלינו לפעול עם אנשים המתקשים להבהיר לעצמם מה באמת הם רוצים, או עם אנשים המתקשים להניע את עצמם לעשייה בפועל, לפעול בנחישות והתמדה לקראת השגת מטרותיהם. 
בנוסף, לא אחת אנו שומעים ביטויים כמו "אין לי מושג למה זה לא קורה", או "אני לא יודע למה אני לא מצליח", וכאן מתגלה עניין שלישי: השגת מטרה היא לפעמים כמו מרוץ-מכשולים.  
כל אחד מאתנו מכיר מצבים בהם גם כשאנחנו מאוד רוצים דבר-מה, ומתאמצים ומשתדלים, אנחנו לא מצליחים להשיג את המטרה, וחווים תסכול. אם כן, העניין השלישי באימון אישי הוא העבודה עם מכשולים בלתי-מובנים בדרך להגשמה. כאן יש למאמן אישי תפקיד משמעותי.

למעשה, הצלחה בהשגת מטרה כרוכה בעניינים רבים, אשר כל אחד מהם בנפרד עשוי להכשיל אותנו אם אינו מתקיים במצבו המיטבי. למשל: מוטיבציה גבוהה, לקיחת אחריות אישית מלאה, תחושה עמוקה של מחויבות לעצמך ולחייך, יצירת סביבה תומכת בצד היכולת לחוות בדידות גם במצב של הליכה נגד הזרם, יכולת לנחישות והתמדה, ועוד. בקצרה, יש תנאים רבים להצלחה ונדרשים כוחות נפש לא-מעטים על מנת לעבור את כברת הדרך הנדרשת להשגת מטרותיך. אמנם ציינו כאן לא מעט נקודות לעבודה, אך חשוב להבין כי גם אם כל התנאים הללו (כגון מוטיבציה והתמדה) מתקיימים במיטבם – אין די בכך.

הצלחה בהשגת מטרות היא מלאכה מורכבת, ומשום כך יש סביבנו מעט אנשים המשיגים את מטרותיהם ואילו קהל המאוכזבים הוא גדול. 
יש רק קומץ אנשים שיגידו לך "אני חווה אושר ואני מרגיש ממומש לגמרי". רובנו נמצאים במצבי-ביניים שונים, בין אושר לאכזבה וחוסר-סיפוק, בין מימוש עצמי לתסכול וחוסר-אונים.  

על אף שאימון אישי אינו עוסק במישורי התודעה הלא-מודעים, המאמן האישי חייב לדעת כי חלק מהמכשולים המעכבים אותנו הם עניינים "מתחת לפני השטח"; עניינים שאיננו מודעים להם, אבל יש להם כוח עצום והשפעה גדולה על פעולותינו. 
אין להתפלא ממצב בו אדם אינו מבצע את המשימות שלו, גם כאשר זיהינו מוטיבציה גבוהה להצלחה. להפך. סביר להניח, כי ככל שהמטרה יותר נחשקת – כך קשה יותר למתאמן לגייס את עצמו לקראתה, ולא משום שאינו רוצה, אלא משום ש"משהו" מונע ממנו זאת. אילו ידע מהו דבר זה – לא היה נזקק לאימון אישי. אבל, כוחות הנפש הפועלים בנו – אינם גלויים לפנינו כמו קלפים הפוכים. הם נסתרים וסמויים, הם מכשילים אותנו, וגורמים לנו תחושה של תמיהה, אכזבה מעצמנו, ועשויים אפילו לגרום תחושה של ייאוש או סכסוך פנימי.  

יש והאתגר לחשוף כוחות הפועלים כנגד המטרה הוא גדול מדי עבור אימון אישי. ועל כן, אם המאמן מגלה כי קצרה ידו מלהושיע, עליו לשחרר את המתאמן. כישוריהם של רוב המאמנים האישיים אינם כוללים הכשרה וידע בחשיפת כוחות בולמים הנמצאים באזור האפרפר שמתחת להכרה. אזור זה כולל עניינים מוכחשים או מודחקים שעיסוק בהם ביד גסה, בחוסר-מיומנות, עלול להזיק למתאמן.

 

אימון אישי רגיל מיועד לאנשים הזקוקים לתמיכה וליווי, לעידוד ולתמריץ, ולא לחשיפת כוחות בולמים נסתרים. על מנת לעסוק בעניינים עמוקים יותר נדרשת הכשרה מעבר ללימודי אימון אישי רגיל, כגון הכשרה פסיכולוגית או תרפיה באימון. 
על לימודי תרפיה באימון (פסיכותרפיה מעשית) ניתן לקרוא באתר של iCU, ר' למטה.  

נחזור ונבהיר את הקושי: נניח שאדם מציב לעצמו מטרה שהוא מאוד רוצה להשיג ועל אף השתדלותו הוא אינו ממש מתקדם. במצב זה, אין מנוס מלהכיר בעובדה כי בנפשו מתקיים קונפליקט פנימי, הנסתר מהעין. בד בבד עם הרצון להשיג דבר מסוים, פועלים באדם כוחות מנוגדים המונעים ממנו להשיג את מה שהוא רוצה. מה הם כוחות אלה?  

נבחן שתי דוגמאות המתאימות לאימון אישי ולעבודת המאמן האישי. 

דוגמה ראשונה – הפחד מכישלון
ליאור (שם בדוי, כמובן) טוען כי הוא מאוד רוצה להצליח בעבודתו כסוכן נדל"ן אבל הדבר אינו עולה בידו. הוא מצליח קצת, באופן בינוני, ואינו מצליח להתרומם, לנסוק מעלה. 
שיחת האימון מגלה חשש פנימי עמוק, חשש מכישלון. מסתבר כי ליאור חושש שמא ייכשל, ועל כן מראש אינו מגייס את כל-כולו, את כל משאביו, להצלחה. 
האם הוא "לא באמת רוצה להצליח"? הוא באמת רוצה. האם הוא "לא רציני"? הוא רציני. ובכל זאת, הוא מכשיל את עצמו, בלא יודעין, שוב ושוב.  
בירור מעמיק יותר מגלה כי ליאור מאמין שאם ייכשל חרף מאמציו – הוא ירגיש שהוא "מת": כישלון עתידי כזה יהרוס אותו, את האמון שלו בעצמו, את האגו שלו. "אם אתאמץ ברצינות ואכשל – זה יהרוג אותי." אז ליאור כאילו מתאמץ, אבל האמת היא כי הוא איננו מגויס כל-כולו למטרה. מסתבר,אם כן, כי פחד להיכשל הוא כוח דינאמי; החשש מכישלון הוא אקטיבי גם אם פעולתו אינה נראית לעין. חשש זה הוא מכשול סמוי בדרכו של ליאור ומונע ממנו להתקדם אל מטרתו. 
בשלב זה, ליאור אינו יכול להרשות לעצמו להתגייס כל-כולו למטרתו, ולמעשה, נוח לו יותר כרגע "להצליח בינוני," הרצון העז בהצלחה מתנגש בחשש הגדול שמא ייכשל. כל עוד ליאור אינו מתאמץ במאה אחוז הוא יוכל תמיד לתרץ כישלון "לא ממש ניסיתי, לא לגמרי התאמצתי." 
בעבודה עם מאמנת אישית, מספר שיחות אימון הספיקו לליאור על מנת לבחור בהצלחה ולהתגייס למענה.

דוגמה שנייה – החשש מפגיעה באוטונומיה
ליאורה ספרה כי היא מאוד רוצה זוגיות אך אינה מצליחה ליצור קשר על אף רצונה העז ומאמציה. גם כאן, התגלה כוח נסתר אשר פעל בעוצמה כנגד הצלחתה בהשגת המטרה. ירדנה חששה כי זוגיות תפגע בעצמיותה ובעצמאותה. בעמל רב היא בנתה לעצמה קריירה מקצועית וארגנה את חייה. מה שחסר לה לאושר הוא בן-זוג מתאים. היא רוצה אהבה וזוגיות טובה. 
כאשר הבהרנו את התמונה ראתה ליאורה כי אמנם, כשהיא חושבת על חייה היא רואה בדידות מעציבה והמחשבות על אהבה וזוגיות מרגשות אותה, אך מצד שני, האפשרות של זוגיות מייד מעוררת בה חשש לאובדן עצמיותה, והיא נחרדת מאפשרות זאת. משום כך, בלא-יודעין, היא מכשילה כל אפשרות לקשר, בעודה באיבה. כלפי חוץ נראה כי היא רוצה ומנסה, אבל בפועל – מנווטים אותה כוחות נוספים, סותרים. גם כאן יצאה המתאמנת לדרך חדשה בעזרת תהליך קצר.

מה משותף לשתי הדוגמאות למעלה?

ראשית, עלינו לאתר מה בדיוק מעכב אדם בהשגת מטרותיו. ומובן כי יש לקיים שיחות אימון מקצועיות, באמפטיה, בהקשבה מלאה ובתבונה מקצועית, על מנת לחשוף אמיתות פנימיות ומכשלות עמוקות.
שנית, גם לאחר החשיפה, המאמן האישי תמה "מה עושים כעת?" כיצד פותרים את הבעיה שהתגלתה? 

לימודי אימון אישי בקורס רגיל אינם מקנים כישורים לעסוק בקונפליקטים או בעניינים מורכבים אחרים הנמצאים מתחת לפני השטח, ואנו נגלה כי בשלב זה, מאמנים רבים נסוגים לעיסוק הנמוך ב"מתן עצות". המאמן טוב-הלב משיא עצות ומעלה הצעות מתוך ניסיון חייו-שלו ועל בסיס תובנותיו האישיות. אולם, בכך הוא רק מחליש את המתאמן ונוטע בו חוויה של "יצור חלש, מסכן, הזקוק לעצות של אחרים, ואינו יכול לעזור לעצמו". אוזלת ידו של המאמן האישי עלולה לחבל באוטונומיה של המתאמן ולפגוע בו: באמון העצמי שלו, בדימוי העצמי שלו, בעתידו. אימון אישי מקצועי אמור להקנות למתאמןכלים לחיים ולא פיתרון או עצה.

עצות אינן מועילות כלל. 
העצה הטובה ביותר שמאמן אישי יכול להגיש לליאורה היא: "תנסי, העזי, תראי מה יקרה". אבל, סביר להניח  כי ליאורה אינה מסוגלת לצאת לדרך עם עצה כזאת. החשש שלה, גם אם אינו הגיוני באופן אובייקטיבי, הוא אמיתי, ממשי ואף הגיוני עבורה. הוא מולך ושולט. היא לא מסוגלת להעז לסכן את עצמה ואת עצמיותה, את כל מה שבנתה, את חייה ואת נפשה. והיא גם לא אמורה לעמוד בפני משימה אשר תסכן את שלומה הנפשי.

העצה הטובה ביותר לליאור תהיה "אתה לא תמות מכישלון", אבל, ברור שעצה כזאת אינה מחזיקה מים. ויותר מכך, אצל ליאור, החשש מכישלון פועל כמו בולדוזר: הוא מונע ממנו להתנסות, מונע ממנו אפשרות כלשהי להעמיד את עצמו במבחן, מכוון אותו לדרכים בהם אין סכנה של כישלון. מטבע הדברים, אלה הן דרכים פושרות, מוכרות, "בינוניות". אבל בדרכים בטוחות אלה – אין אפשרות להצלחה. סביר להניח כי בלי עבודה מקצועית על החשש מכישלון לא יחול שינוי מהותי אצל ליאור. אין טעם ואף מסוכן ללחוץ על אדם לנהוג בניגוד למה שהוא-עצמו חש בשל ומוכן אליו.    

בצד המעשי, אימון אישי מסוגל לסייע לאנשים להשיג מטרות בתחומים כמו איזון חשבון הבנק, שינוי בקריירה, קביעת סדרי עדיפויות, או כתיבת קורות חיים. עם זאת, אימון אישי עשוי לעסוק גם בעניינים מורכבים יותר כמו אושר, יחסים בין-אישיים, זוגיות, תקשורת, תחושת סיפוק ומימוש עצמי. משום כך, הכשרת מאמנים אישיים ב-iCU עוסקת גם בהקניית ידע וכלים להתמודדות עם לבטים פנימיים, קשיים, חששות, הגדלת האושר, יצירת איזון והרמוניה, וכדומה. 
מאמנים אישיים בוגרי iCU הם בעלי ארגז כלים רחב ועשיר הכולל ידע, מיומנויות וכלים מעשיים אשר בסופו של דבר מאפשרים למתאמנים שלהם ליצור שינויים משמעותיים בחייהם.

נחזור ונדגיש שנית כי על אף ש"תרפיה באימון" עשויה לסייע למתאמן להשיג את מטרותיו, היא איננה מחליפה טיפול פסיכולוגי אצל אלה הזקוקים לכך, שכן היא מתאימה רק למתאמנים בריאים בנפשם – בעלי כוחות נפש במידה מספקת לחשוף את קשייהם ולהתמודד אתם.

>> פרטים על לימודי אימון אישי / תרפיה באימון – קורס קואצ'ינג ב- iCU
>> פרטים על התמחויות אימון אישי למתקדמים 
למאמנים פעילים

בברכת הצלחה ומימוש עצמי,
אסתי פישר היים
מנהלת ביה"ס iCU לאימון אישי מקצועי, הכפר הירוק
המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית

הוסף תגובה