התיאוריה שמאחורי דמיון מודרך

דמיון מודרך:

דמיון מודרך- התיאוריה מאחורי הכלי:

דמיון מודרך משמש ככלי טיפולי למגוון רחב של מצבים. התיאוריה שמגבה את השימוש של טיפול בדמיון מודרך ומעודדות אותו היא התיאוריה שמדגישה את הקשר החזק שיש בין מחשבות למצבים נפשיים, מצבים בריאותיים ועוד. כבר בעבר, הועלו השערות שונות בנוגע לקשר שבין שכל, רגשות ומצב פיזי. העולם היווני הכיל תיאורטיקנים שהעלו את השפעות הנפש על הגוף על המפה. פרויד המשיך באותו הקו כאשר הוא הצהיר שמחלות עצבים מסוימות הם בעצם סימפטומים של מצב נפשי וכך הועלתה ההיסטריה לכותרות באופן שונה למדי מאשר לפני זה. מקומו של השכל הלך גם הוא והפך להיות מודגש יותר בתהליכים נפשיים. כך, בסופו של דבר הועלתה תמונה שמציגה את האפשרות שדמיון איכותי, ישפיע על מצבים שונים כגון- מצב נפשי, מצב בריאותי ועוד.

השימוש בכלי- כיצד הוא נעשה?:

דמיון מודרך הוא כלי שפותח כדי לאפשר את ההשפעה של הדמיון על המצב הנפשי והפיזי. לכן, לדמיון מודרך מגיעים הרבה מאד אנשים שמעוניינים לשנות מצב נפשי או פיזי וכן אנשים שמעוניינים ללמוד כיצד ניתן לשלוט בתפקודים פיזיולוגיים בעזרת הדמיון. כאשר מטופל מגיע למפגש עם המטפל, הוא לומד קודם לכל כיצד להירגע. השיטה של דמיון מודרך מחייבת שיתוף פעולה ומחייבת רוגע מסוים בתהליך, אחרת קשה מאד לדמיין כפי שנדרש. לכן, לאחר למידת טכניקות של הרפיה וכן תרגול של החזיה של עצמים, מצבים ותחושות, קל יותר ליצור טיפול איכותי ויעיל. בטיפול עצמו, המטפל ינחה את המטופל ליצירת דמיון נצרך. המטפל ינסה לשלב כמה שיותר פרטים בדמיון כדי שההשפעה של הכלי תהייה חזקה יותר. לכן, ישולבו כל החושים (לפחות יהיה ניסיון לשלב את כולם) וכן יושם דגש על רגשות ותחושות.

 

למה לבחור בשיטת טיפול של דמיון מודרך?:

דמיון מודרך עשוי להישמע עבור רבים ככלי לא יעיל ואף מגוחך. בכל זאת, מדובר בכלי שאהוד ביותר על מטפלים ומיוחסות לכלי תוצאות חיוביות בהחלט למשל בתחום של חרדות אצל ילדים במיוחד בתחום של העצמה אישית. אז למה לעשות בו שימוש על פני שיטות אחרות?- קודם לכל, מדובר בחוויה בעלת השלכות על תחומי חיים שונים. מטופל שעבר טיפול בדמיון מודרך יכול להשתמש בכלי במצבים נוספים ולצורך שינויים נוספים על אלה שטופלו בטיפול עצמו. כמו כן דמיון מודרך מעניק גם את היכולת להירגע ומלמד כיצד לתת אמון מוחלט באחר (במקרה זה, במנחה של הטיפול) לכן, הוא עשוי להיות מיוחד ויעיל ביחס לשיטות אחרות והוא גם מקובל מאד בפסיכותרפיה קצרת מועד.

איפה כדאי לעבור טיפול של דמיון מודרך?:

דמיון מודרך מחייב את העוסקים בו ללמוד היטב כיצד לעשות שימוש בכלי. בשל השפעתו הגדולה, יש לדעת כיצד לעשות בו שימוש נכון ולא כזה שיוביל לתוצאות הפוכות. לכן, כדאי לפנות אך ורק למומחים בתחום שעברו הכשרה מתאימה ושיש להם רק טיפולי נוסף.

הוסף תגובה