התכונה הטובה ביותר שלי היא גם המגרעה שלי

התכונה הכי טובה שלי, היא גם זאת המקשה על חיי

מאת: ליבי קשת

לכל אחד מאיתנו יש לפחות תכונה אחת, שבה הוא הכי טוב, והיא גם חלק נכבד ממה שמאפיין ומגדיר אותו בעיני אחרים. תכונה זאת היא מתנה שקיבל כל אחד מאיתנו, ולרוב היא אף זאת שתשפיע על בחירת תחום עיסוקו בחיים.
לדוגמא: אם אני בן אדם אחראי, תכונה זו תקדם אותי בחיי למשרות ניהוליות. כאדם סבלני ומכיל תכונה זו תקדם לקריירה של מטפל, מאמן אישי או יועץ..

אותה מתנה שקיבלנו, היא תכונה או התנהגות שטבעית עבורנו ואנו לא צריכים להתאמץ כדי לקיימה. היא זמינה לנו בכל רגע ואפילו מופעלת בצורה אוטומטית, מבלי שנצטרך לבחור בה באופן מודע.

האופן בו אנו משתמשים במתנה זאת שלנו הוא כל כך אוטומטי, עד כי אנו עושים בה שימוש יתר. שימוש היתר בתכונה היא במקרים בהם לא נכון או לא מתאים להשתמש בתכונה זו והשימוש בה הוא אוטומטי וללא שיקול דעת. 
לדוגמא, אם אני אדם שניחן בחוש הומור ויכולת להתבדח, ומישהו מחבריי נמצא במשבר רגשי ואני משתמש בתכונה זו שלי בכדי לעודד אותו, אך כל מה שהחבר צריך זה אוזן קשבת ואמפטיה למצבו, הוא עלול לתפוס את חוש ההומור שלי כחוסר רגישות ולא יפנה אליי יותר במצבי משבר.

תכונותינו הטובות הן צד אחד במטבע, שצידו השני של המטבע מכיל את מגבלותינו. במילים אחרות, שימוש יתר במתנה, משנה את מצב הצבירה הנעים שלו והופך למגבלה נוקשה ועקשנית, שקשה מאד לשנותה.

לדוגמא, אדם מסודר ואחראי שבמשך כל חייו קיבל חיזוקים על תכונות אלה: הוריו דאגו לציין איזה ילד טוב הוא, הגננת ומאוחר יותר המורים, זיכו אותו בשבחים על תכונות אלה, הבוס בעבודה הראה לו שהוא יכול לסמוך עליו ובת זוגו התאהבה בו כשראתה את עתידם המסודר לנגד עיניה. מאחר וזאת נוסחת הניצחון שלו בעולם, ובאמצעותה הוא נהייה מי שהוא, הוא יחוש מעין חובה להיצמד לתכונות אלה ולנהוג לפיהם בכל סיטואציה.

אך בשלב מסוים בחייו, אותו אדם עלול להבחין כי להיות כל הזמן מסודר ואחראי, לא מאפשר לו להיות קליל וספונטני. והוא דווקא רוצה זאת לעצמו, כי הוא רואה שאנשים קלילים נהנים יותר ממנו, וכי הצורך להיות אחראי כל הזמן פוגם לו בבילוי, או שככה בלי סיבה, יתחשק לו לא לסדר אחריו ולהשאיר דברים לא במקומם.

במצב זה הוא יכול לשקול להוריד הילוך ממרוץ חייו האחראיים והמסודרים, אך הוא עתיד לפגוש בפחד גדול, שמא הוא עלול לאבד את האהבה וההערכה להן הוא זוכה בזכות תכונות אלה. באופן תת- הכרתי הוא יאחז בתדמית שיצר לעצמו לאורך השנים, גם אם ירצה להיות אחר לפעמים.

ולכן אותה מתנה שקיבל והיתה נוחה לשימוש, תהפך להיות המגבלה שמאד קשה יהיה לשנותה, מאחר ושינוי שכזה יערער את הסדר העולמי שהגדיר עד היום את מי שהוא. הפחד מאיבוד האהבה הוא מה שמעכב אותנו מלשנות את מגבלותינו.

הסיבה שהתפתחות אישית ושינוי דפוסי התנהגות אינם קלים, להבדיל ממודעות לדפוסים שלנו, היא מאחר ובתהליך ההתפתחות אנו חייבים לעבור דרך פחד מאד גדול שכל תפקידו הוא להשאיר את המצב הקיים והמוכר. על כן אם יש לי תכונה טובה שמשרתת אותי בחלק נכבד בחיי, ארצה להשתמש בה כמה שיותר, גם אם מתוך הבנה כי היא מקבעת אותי בתוך תבנית ואופי קבוע ואחיד. אני לא אמהר לשנותה, גם אם מאד מתחשק לי להיות יותר ממה שאני רגילה להיות.

התכונה האישיותית שאני קבלתי במתנה היא סובלנות ומזג נעים כלפי האחר, אני אדם נוח לבריות, שאינו שיפוטי ואינו מעורר התנגדות ועימותים.

מאחר והיא טבעית לי, אני לא רק מרגישה נוח להשתמש בה באינטראקציות חברתיות, אלא אף מחויבת לנהוג כך, מאחר ובאמצעותן של תכונות אלה גייסתי עד היום את אהבתם של הבריות כלפיי ואין לי הפריבילגיה לא להשתמש בהן. אמירות שהגדירו אותי במהלך חיי היו: "איזה מקסימה היא", "כל כך נעים להיות איתה", "אני מרגיש איתה בבית".

אמירות שהיו כה נעימות לשמוע, עד כי לא מצאתי סיבות טובות לוותר עליהן ולהחליפן בתכונות אחרות בזמן מפגשיי עם אנשים. כך, למשפחת התכונות "סובלנות ונעימות",שהיו בי, הצטרפו בנות הדודות "נחמדות וצניעות", כמו שאפשר לצפות מגנטיקה משפחתית – היא שומרת על בסיס קבוע ומשנה כרומוזומים רק מסביב.

תכונות כגון נחרצות, תקיפות  וביטוי עצמי מלא, היווה עבורי מרחב התנהגותי שאם אתנהג לפיו, אאבד את אהבת הבריות אליי, על-פי אמונתי.

מצאתי את עצמי סובלנית, נחמדה,  נעימה ולא שיפוטית גם מול אנשים שלא היו זכאים להתנהגות כזאת ממני.

שימוש יתר בתכונות אלה, שקבלתי במתנה, הפכו עם הזמן למה שעצר אותי מלהיות האדם שתמיד רציתי להיות: כזאת שיודעת מה היא רוצה ויודעת איך להשיג זאת. אישה שדעתה נחשבת והיא מעוררת השפעה.

היה ברור שמה שחסר לי כדי להיות אותה אישה משפיעה היו דווקא תכונות הנחרצות, הביטוי העצמי ואף מין יהירות קטנה שלא מזיקה לאנשים שיש להם רצון להשפיע.

אלא שאם אאמץ לי תכונות שכאלה, הן עלולות לסכן את אהבת האנשים אליי ויותירו אותי אישה המשפיעה על עצמה בקושי.

אז בתהליך בלתי מודע שהתרחש ביני לבין עצמי, קבלתי החלטה שאם אני רוצה להיות נאהבת, עליי להפסיק לקשקש לעצמי על כוח השפעה ונחרצות ואשאר אותה נעימה וסובלנית שזיכתה אותי באהבה כל חיי, גם אם אהבה מסוג זה אינה מספקת אותי יותר. 

רק כאשר הסכמתי לנטוש את האשליה שמודעות למצבי מספיקה כדי להפוך להיות מי שאני רוצה להיות ועליתי על הדרך המפרכת של מסלול התפתחותי, נוכחתי לפחד החבוי שנמצא בשינוי דפוסי ההתנהגות הסובלנית והנעימה הטבועים בי, והצלחתי לאמץ תכונות שאינן טבעיות עבורי הקשורות בכוח השפעה וביטוי אישי חופשי.

אם לא נסכים למאמץ הכרוך בכניסה למרחב התנהגותי בלתי טבעי לנו, לא נוכל לבצע את השינוי הרצוי לנו.

את עיקרון המתנה שהופכת למגבלה, אציג על-פי מודל של תורת האניאגרם, המתארת 9 טיפוסים

תשעת טיפוסי האישיות התפתחו מתוך 9 נקודות מבט שיש לכל טיפוס על העולם.

נקודת המבט אינה מודעת, כך שאנו חושבים כי אנו רואים את כל המציאות בכללותה, וכי אחרים אמורים לראות אותה מציאות כמונו.

בפועל, עם השנים, אנו נאמץ התנהגויות המסייעות לנו לקבל אהבה והערכה, בעולם שנשקף לנו מנקודת מבטנו,

והן "יבחרו" באופן בלתי מודע על-פי מידת היעילות שיזכו אותי באותה אהבה, שאנו זקוקים לה. אנו נחזור ונפתח מיומנויות אלה, עד שנהייה מאסטרים בהן ונדע לעשות אותן בטבעיות.

כאמור, כשמשהו טבעי עבורנו, אנו נעשה אותו רוב הזמן, ולא ניקח בחשבון שסיטואציות שונות מזמנות התמודדות אחרת והתנהגות אחרת. זה כמו לדעת לנהוג על מכונית ולחשוב שאותה מיומנות נכונה לכל סוגי כלי הרכב.

לדוגמא: טיפוס מס' 3 "הביצועיסט" הרואה עולם הישגי, בו אנשים מעריכים אותך על-פי הישגך והצלחותיך ולא בזכות מי שאתה חייב לשרוד בעולם שכזה על ידי כך שיכוון להיות מס' 1, יפגין תדמית מצליחנית, יהיה ממוקד מטרה, תחרותי ולא ייתן להסחות דעת להפריע לו מלהגשים את מטרתו. 
מתנתו, או התכונה שבה הוא ירכוש מיומנות טבעית תהיה יעילות וכושר ביצוע . אם לא יצליח במשהו ולא יהיה יעיל (עקב גורמים חיצוניים שעיכבו אותו), יחווה סכנה מאיבוד האהבה שקיבל עד היום בשל היותו מצליחן. 
אותה סכנה שיחווה היא הפחד מאיבוד הערך העצמי שהוא מקבל בעקבות הצלחותיו – לפי אמונתו. הוא ירגיש מחויב להשתמש באסטרטגיית המצליחן, גם במצבים בהם הוא יכול לנוח ולהרפות מתדמית זו.

כאמור,כשאנו משתמשים במתנתנו הטבעית כל הזמן וללא התאמה כך אנו יוצרים את המגבלה שלנו. במקרה זה היא תהייה נטייה לוורקוהליזם, חוסר מנוחה וחוסר סיפוק, מאחר ותמיד יש עוד פסגה לכבוש .

לכל טיפוס, אם-כן יש מתנה אותה הוא קיבל ופיתח לאורך חייו, שעוזרת לו בעולמו, אך כשנעשה בה שימוש יתר, היא מביאה למגבלתו.

טיפוס מס' 1 "המחוקק" רואה עולם שיפוטי

בעולם שכזה אני חייב להיות מדויק ולעשות תמיד את הדבר הנכון

המתנה שלי: דיוק ואחריות

המגבלה שלי: נוקשות

הפחד שיתעורר כשנאזן את המגבלה: פחד מגינוי והאשמה

טיפוס מס' 2 "המסייע" רואה עולם  תלותי

בעולם שכזה אני חייב לספק את צורכי האחר כדי לקבל ממנו

המתנה: נדיבות

המגבלה: חוסר חיבור לצרכים שלי

הפחד: מאיבוד היחסים

טיפוס מס' 3 "הביצועיסט" רואה עולם הישגי

בעולם שכזה אני צריך להפגין תדמית מצליחנית, אחרת לא יעריכו אותי

המתנה: מצליחנות

המגבלה: חוסר אוטנטיות

הפחד: מאיבוד הערך העצמי

טיפוס מס' 4 "הדרמטי" רואה עולם אינדיבידואלי

בעולם כזה אני חייב להיות מיוחד, כדי שיבחינו בי

המתנה: עומק רגשי

המגבלה: מלנכוליה

הפחד: מחוסר משמעות

טיפוס מס' 5 "המדען" רואה עולם מבלבל

בעולם כזה אני חייב לצבור ידע לפני שאני פועל

המתנה: ידענות ושיקול דעת

המגבלה: חוסר חיבור רגשי

הפחד: מבלבול

טיפוס מס' 6 "הספקן" רואה עולם מסוכן

בעולם כזה אני חייב להיערך ולאבטח את עצמי למקרה ומשהו ישתבש

מתנה: אסטרטגיה וחשיבה קדימה

המגבלה: חרדה ודריכות

הפחד: מסכנה פוטנציאלית

טיפוס מס' 7 "הנהנתן" רואה עולם של אפשרויות בלתי מוגבלות

בעולם כזה אני חייב לנצל הזדמנויות, שלא אפסיד שום דבר

המתנה: אופטימיות

המגבלה: חוסר אחריות

הפחד: מאיבוד החופש

טיפוס מס' 8 "הבוס" רואה עולם עוין

בעולם כזה אני חייב להיות החזק והשולט, כדי שלא יזהו את חולשתי וינצלו אותה

המתנה: עוצמה

המגבלה: אגרסיביות

הפחד: מאובדן שליטה בגורלי

טיפוס מס' 9 "משכין השלום" רואה עולם חסר משמעות

בעולם כזה אני חייב להתמזג כדי לא לזעזע וליצור התנגדות

המתנה: זרימה ונינוחות

המגבלה: פאסיביות וחוסר החלטיות.

הפחד: מעימות וקונפליקט

אנו רואים כי המגבלה של כל טיפוס היא אותה תכונה שמסבכת את חייו, ושבמקום לזכות באהבה, כפי שזיכתה אותו המתנה שלו, הוא ימצא את עצמו מאבד אותה.

העבודה עם האניאגרם מסייעת לנו להכיר את המתנה שקיבלנו ולהשתמש בה בצורה היעילה ביותר על ידי איזון המגבלה, שנוצרת עקב שימוש יתר וחוסר הבנה.

כשאנו מבינים את נקודת מבטנו הקבועה על המציאות, ולומדים להחליפה בנקודת המבט המתאימה ביותר לכל סיטואציה, אנו מרחיבים את הבנתנו על העולם וכבמטה של קסם מגלים כי אותה תכונה חדשה, היא זו שמאפשרת לנו לגדול ואף לקבל עוד יותר הערכה.

תרגול בשינוי דפוסי ההתנהגות שמסבכת אותנו ופוגמת באיכות חיינו, הופך את תהליך ההתפתחות לברור יותר וממוקד.

לחיי הבחירה בחיינו

ליבי קשת

כותבת המאמר היא מנחה סדנאות אניאגרם ומפתחת שיטת אניאגוף לשינוי דפוסי התנהגות, באמצעות עבודת גוף.  מטפלת אישית ומובילה תהליכי התפתחות לצמיחה אישית ותקשורת מובנת בין אנשים.

לקבלת פרטים על הטיפול ולהזמנת הרצאות הכרות עם תורת האניאגרם

www.libby.co.il

הוסף תגובה