ה Eq של החיים…….או איך לחשוב Eq

מהו  EQ? מכשיר חיצוני (ברזל) או פלאגאין שמאפשר לנו להדגיש או לחתוך תדרים מסויימים מתוך סיגנל. עד פה הכל ברור, וזה כל מה שאפשר לעשות איתו. דוגמה: הקלטתי זמרת ויש לה HIGH MID שצורח לי לתוך האוזניים וגורם לי להתעוות כל פעם שאני מקשיב לה שרה, פתרון: אגש ל-EQ ואחתוך את משפחת התדרים הכואבים על מנת לרכך את השירה  שלה שתהייה ערבה לאוזניי. אמנם הEQ יעזור למטרה שכזאת אך האם יהיה נכון לעשות זאת? לא תמיד, ואפילו ברוב המקרים לא כדאי לנו לגשת לטיפול בענין שכזה בעזרת EQ.

 לא צריך למהר ולהתחיל להנחית או להדגיש תדירויות בכל פעם שאנו מקליטים כלי מסויים בעזרת EQ. ישנם פעולות רבות שכדאי לבצע לפני ההתנפלות על הEQ. הדבר הראשון הוא לשנות את מיקום הזמרת ביחס למיקרופון. המרחק והזווית של הזמרת מהמיקרופון יגרום לסיגנל להשמע אחרת לגמרי בכל פעם שנשנה את המיקום, ותופתעו לגלות עד כמה שינוי מינורי במיקום המיקרופון יגרום להבדל עצום באיך שהסיגנל ישמע. דוגמה: אם הזמרת קרובה מאוד למיקרופון אז נקבל סוג של בומיות (BASS) שממש לא נרצה אותו,הסיגנל ישמע עמום וסגור ואז נרוץ אל ה EQ לחתוך את התדרים הנמוכים הללו, אך ברגע שנבצע פעולה זאת נחתוך גם הרבה מהבשר של הסאונד והסיגנל ישמע רזה ועלוב. פתרון: לשנות את מיקום הזמרת ולהרחיק אותה קצת אחורה ואז נשמע שהבומיות הזאת לאט לאט נעלמת ובמקומה יהיו לנו באסים נעימים יותר לאוזן והסיגנל יהיה מאוזן יותר וישמע פתוח ואורירי יותר.

 עוד אפשרות שהייתה לנו היא להדגיש תדירויות גבוהות במקום לחתוך נמוכות ואז הסיגנל היה נשמע פחות בומי, אך גם פעולה שכזאת היא כמו לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח, אמנם לא רואים את הלכלוך בבירור אבל הוא עדיין ישנו. לכן הרחקת הזמרת מהמיקרופון היא הפעולה הטובה לנו ביותר כי ככה גם יהיו לנו תדירויות נמוכות יפות לאוזן וגם ישאר הבשר והסיגנל ישמע בריא יותר ובעל נוכחות מרשימה יותר לאוזן של המאזין. ישנן פעולות נוספות שביכולתינו לבצע לפני קפיצה לשינוי איזון התדירויות עם EQ. נוכל לבחור מיקרופון מסוג אחר שיחמיא יותר לזמרת שלנו, כל מיקרופון "שומע" תדרים בצורה שונה ולכן מיקרופונים מסוגים שונים ישמעו אחרת אחד מרעהו ביחס לאותו סיגנל. נוכל לבחור PRE AMP (קדם מגבר) שונה ולבדוק את השפעתו על איך שהוא מעביר את הסיגנל. יש הבדלים אדירים בין PRE AMP אחד למשנהו.

 רצוי לבצע את כל הפעולות הללו לפני הנגיעה בEQ כי אז נוכל להקליט סיגנל בריא יותר ומאוזן יותר. בעצם כל הפעולות שסיפרתי עליהן הם הEQ האמיתי והנכון והם המשפיעות ביותר בזמן הקלטה והן שיובילו לתוצאות טובות יותר. במידה ונפלה לידכם הקלטה שנעשתה בעבר ואתם אמורים למקסס אותה לתוך שיר אז כבר תהיו חייבים להשתמש בEQ על מנת לתקן את הבעייה או להזמין את הזמרת להקלטה מחודשת ולעשות זאת בצורה נכונה. ברוב המקרים הEQ ישמש אותנו טוב יותר לאחר שהקלטנו בצורה נכונה ומה שנותר לנו הוא להדגיש את הדברים היפים קצת יותר, ואולי לרכך קצת במקומות אחרים. הEQ לעולם לא יציל אותנו מהקלטה שנעשתה באופן גרוע. זה המצב האידאלי בשביל לקבל תוצאות נהדרות.

 טיפ : אם אתה מחפש עם הEQ יותר מדיי ולא מוצא כנראה שאתה לא מחפש במקום הנכון.

 רוצה להעשיר את עצמך עוד?

כנס אלינו לטולס בית הספר לסאונד והפקה

וקרא על לימודי סאונד שאנו מציעים.

http://www.toolsschool.com/sound

הוסף תגובה