היכרות עם זכויות עובדים היא תנאי למימוש מלא של פיצויי פיטורין או התפטרות. עם זאת, הנושא הזה מורכב מכפי שנהוג לחשוב ולא כולם זכאים לפיצויים. לכן כדאי לקרוא את המאמר הבא ולקבל תשובות לשאלות הנפוצות

החוק בישראל קובע שעובדים שפוטרו זכאים בתנאים מסוימים לפיצויי פיטורין. בנוסף, יש נסיבות המאפשרות גם לעובדים שהתפטרו לקבל פיצויים כאלה. בפועל, הזכות לקבלת הפיצויים מותנית בשני תנאים: תקופת עבודה מינימלית רצופה וסיום יחסי העבודה בנסיבות המוכרות בחוק. מכאן גם אפשר להבין את המורכבות סביב הנושא של חוק פיצויי פיטורין והתפטרות ואת הסיבה לכך שרבים זכאים לפיצויים – אך הם לא יודעים האם וממי לדרוש אותם.

התנאי של תקופת עבודה מינימלית רצופה

התנאי הראשון של תקופת עבודה מינימאלית רצופה מאפשר לסנן מלכתחילה בין עובדים זכאים או לא זכאים לפיצויי פיטורין. נכון להיום, לפיצויים כאלה זכאים רק עובדים שעבדו באותו מקום או אצל אותו מעסיק למשך שנה רצופה לפחות. במידה ומדובר בעובדים עונתיים, התנאי הוא לעבוד באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק למשך שתי עונות במשך שתי שנים רצופות. 

מה קורה אם העובד פוטר?

כאשר עובד פוטר זמן קצר בלבד לפני תום שנת העבודה שאמורה לזכות אותו בפיצויים, החוק עשוי לראות בו כאילו פוטר מתוך כוונה להימנע מתשלום הפיצויים. אז כל עוד לא מוכח אחרת, העובד יהיה זכאי במקרים כאלה לפיצויים. בנסיבות של דילמה או התלבטות, אפשר כמובן לערב עורכי דין ואנשי מקצוע כדי לברר לעומק לגבי זכאות או היעדר זכאות.

איך מוגדר סיום יחסי עבודה?

התנאי השני בודק כאמור את האופן שבו הסתיימו יחסי העבודה. כאן מבררים קודם כל האם יחסי העבודה הסתיימו בנסיבות המוכרות על פי החוק, כמו גם האם העובדים זכאים לפיצויי פיטורין בשל סיבות ספציפיות. בין היתר, החוק בודק האם המעסיק נפטר או הוכרז כפושט רגל. בנסיבות אחרות, יש מקום לבדוק מי הם שאירי העובד שזכאים לקבל את הפיצויים במקרה שבו הוא נפטר.

מתי עובד שהתפטר זכאי לפיצויים?

העניין של חוק פיצויי פיטורין והתפטרות מורכב גם כי רבים טועים לחשוב שהם יכולים להתפטר ולקבל את הפיצויים. באופן כללי, אף עובד שהתפטר לא זכאי לפיצויי פיטורים וזאת גם בלי קשר לשאלה כמה זמן הוא הועסק אצל אותו מעביד. אבל בנסיבות מסוימות, אפשר לראות בעובד שהתפטר מעבודתו כזה שפוטר – לפחות לעניין הזכות לפיצויי פיטורין. 

נסיבות להשגת פיצויים גם אחרי התפטרות

בעלי מקצוע מהתחום של חוק פיצויי פיטורין והתפטרות יכולים להיכנס אל עובי הקורה ולבדוק מהן הנסיבות המיוחדות שעליהן מדובר. אם למשל מחפשים נסיבות מיוחדות שבהן זכאים עובדים שהתפטרו לפיצויי פיטורין בדיוק כמו עובדים שפוטרו, מגלים כמה כאלה:

א. הרעה בתנאי העבודה

ב. אי חידוש חוזה עבודה

ג. עובדים עונתיים

ד. מצב בריאותי

ה. פיטורים אחרי לידה או שהיה במקלט לנשים מוכות

ו. העתקת מקום מגורים

ז. שירות לאומי, צבאי או אזרחי

ח. עובד שנבחר לתפקיד ציבורי – ספציפית לראש או סגן ראש רשות מקומית

ט. הגעה לגיל פרישה

עם מי מתייעצים לגבי חוק פיצויי פיטורין והתפטרות?

כפי שאפשר להבין, המאפיין המשותף לכל הנסיבות המיוחדות שבהן זכאים עובדים לפיצויי פיטורין גם אחרי שהתפטרו ולא פוטרו הוא פגיעה בתנאי העסקה. אם יש חשש לפגיעה כזו ואם רוצים לקבל פרטים על הזכאות לפיצויי פיטורין לעומת פיצוי התפטרות, צריך להתייעץ עם עורכי דין שמכירים את התחום.

הוסף תגובה