חלון למציאות אחרת

חלון למציאות אחרת:

על ציוריה החזיוניים של אורנה בן-שושן

 

"האם את מציירת את החלומות שלך?"

"מי הן הדמויות האלה שאותן את מציירת?"

"מה הם השרוכים האדומים המופיעים ברבים מהציורים שלך?"

"מדוע אין לדמויות האלה רגליים רגילות, אלא קונוסים מחודדים?"

"האם זה ציור נאיבי?  הדמויות נראות כל כך תמימות…"

"מה היא "אמנות חזיונית"?"

 

שאלות אלה ועוד רבות אחרות מעלים רבים מהמבקרים בתערוכותיה של האמנית אורנה בן-שושן.

ציורי השמן שלה המבוצעים בדייקנות קפדנית, מבטאים שילוב של מצבים ביזאריים, מדומיינים, הזויים ומוזרים, השזורים בחוט של הומור מחוכם ומתקיימים במימד של פנטזיה בו הכול מותר ואפשרי. 

אבל עולמה המציאותי של אורנה מוגדר וברור מאוד. היא אינה נמנית עם האמנים המציירים "מהבטן" –  ציוריה ברורים ושלמים במוחה עוד לפני שהיא מתחילה במלאכת הציור. ההשראה לעבודותיה לא מגיעה אליה תוך כדי מעשה, התמונות פשוט מופיעות כמוצר מוגמר בתוך ראשה וכל שנותר לה הוא להעתיקן אל הבד. "הייתי מגדירה את זה כפלאשים שאני מקבלת ממקום כלשהו" מנסה בן שושן להסביר. "אני מקבלת הבזקים של מראות וחזיונות ותפקידי הוא להעלותם על הקנווס בצורה האמינה ביותר. בציורים שלי אני בעצם מעבירה אינפורמציה בצורה חזותית וברורה".

כל המביט בציוריה של אורנה בן-שושן, מרגיש כאילו הוא עובר אל תוך עולם אחר – עולם של אפשרויות אין-סופיות, של אופקים מרוחקים ונופים המאוכלסים על ידי דמויות מוזרות, מוארות, אשר עפות באוויר, רוקדות, עוסקות בטקסים רוחניים ובפולחנים תמוהים.

למרות שמעולם לא רכשה השכלה אמנותית מסודרת, פיתחה אורנה סגנון ייחודי ועקבי משלה. אחד המאפיינים בציוריה הוא הצבעים החיים והיישום האינטואיטיבי של קו וקומפוזיציה בחלל. בעוד שהנושאים המצוירים הם מיסטיים ורוחניים ועוסקים בנושאים "רציניים" של קיום ומהות פנימית, ניתן גם להבחין בהומור הדק המשתקף מעבודותיה.

 

האם מקורם של הציורים הללו הוא בחלום? לדבריה של אורנה, ממש לא. "החלומות שלי הם די בנאליים, ולפעמים קצת משעממים, ובדרך כלל אני לא זוכרת אותם. הדימויים שאני מציירת פשוט "צצים" בראשי כאשר אני מבקשת נושא לציור חדש. זהו לא תהליך אוטומטי: אני מבקשת מהמדריכים הרוחניים שלי "לראות" את התמונה הבאה, ואז – מחכה."  ההמשך אינו מה שאתם עשויים לדמיין: דווקא בשעות הבלתי צפויות ביותר, ותוך כדי ביצוע פעולות יום-יומיות פשוטות, מופיע הדימוי בראשה ואז היא "מתייקת" אותו בזיכרונה לפרטי פרטים עד שתתחיל במלאכת הציור.

 

הדמויות המופיעות בציורים הן בעלות פנים תמימים ורגועים. אורנה מסבירה שהן מגיעות ממקומות בהם לא מתקיים שום רוע. ממציאות אוטופית שבה גוברת הרוח על החומר. לפעמים נוטים אנשים לשייך את ציוריה לסגנון הנאיבי, אך למעשה, הסגנון בו היא מציירת הוא מהזרם החזיוני. סגנון ציור זה הוא תת קטגוריה בתוך הסגנון הסוריאליסטי, הנקרא באנגלית: "Visionary Art". אמנים רבים המציירים בסגנון החזיוני הם אמנים אוטו-דידקטיים כמו אורנה.

אחד האלמנטים החוזרים בדמויות המצוירות הוא, רגלי הקונוס המחודדות שלהן. אורנה מסבירה: "המקום בו מתקיימות הישויות האלה הוא בעל חוקים פיסיקליים השונים מאלה המוכרים לנו בעולמנו. חוק המשיכה שם הוא שונה, ולכן הדמויות לא זקוקות לכפות רגליים כדי לייצב את עצמן על הקרקע. דפוס התנועה שלהן בחלל נע בין דילוג לריחוף".

ומה הם ה"שרוכים" האדומים המופיעים בציורים רבים?

"אלה מיועדים לתחום גופים אנרגטיים שקופים ולרמוז על קיומם בהתרחשות המצוירת".

איך הגעת לתובנה שמדובר בדימויים הבאים ממציאויות חלופיות?

"כשהתחלתי להתעניין במיסטיקה וקבלה, שאלתי את עצמי הרבה פעמים מאיפה מגיעים הדימויים האלה ומדוע דווקא לי יוצא לראות אותם. אחת התובנות שלי הייתה, שאם בחזיונות שאני רואה מתרחשים דברים שונים כל כך ממה שאנו רואים במציאות הרגילה, ואינני יכולה להסביר אותם, אלה חייבים לבוא ממקום אחר – חלופי."

ועוד מוסיפה אורנה, כי היא מרגישה שתפקידה כאמנית שפיתחה בעצמה מיומנויות וטכניקות עבודה, הוא, להביא בפני הכלל את מה שמתגלה לה בחזיונותיה. אם הדימויים הללו מבקשים להתגלות בצורה חזותית לעין כל, והם עושים זאת דרך ההכרה שלה, הרי שזוהי חובתה לצייר אותם. לדעתה, יש לאנשים מה ללמוד מהציורים האלה. ואכן – מעדויות של המבקרים בתערוכותיה, המשיכה שלהם אל הציורים היא ממש "מגנטית" ובעזרתם הם מסוגלים להתחבר אל עצמם בדרכים שאינן מובנות להם.

אורנה בן-שושן עסקה בציור מאז ילדותה. את ההחלטה להפוך לאמנית מקצועית קיבלה כאשר הגיעה לארה"ב בשנת 1982. ואכן – להיות אמן מקצועי זה עניין של החלטה מודעת: המקצוע הוא תובעני ודורש מידה רבה של מסירות והקרבה. אדם הגומל בליבו להיות אמן מתחייב לעצמו להתמחות באופן ביטוי מסוים ובסגנון עבודה בצורה הטובה ביותר ו"ללכת עם זה עד הסוף".

לאורך 28 שנות עבודתה כאמנית מקצועית, הציגה אורנה את עבודותיה בתערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד בארץ וברחבי העולם והשתתפה בפרויקטים אמנותיים מיוחדים. עיסוקה העיקרי הוא ציור בשמן על בד וציור דיגיטלי בעזרת המחשב. בנוסף היא מיישמת את כשרונה בעיצוב גרפי ואיור. לאחר שנות לימוד רבות בתחום הרוחניות, הקבלה והמטאפיסיקה, הוסיפה אורנה תחום חדש לעבודתה, ובשלוש השנים האחרונות היא מפתחת ומפיקה מוצרי מיסטיקה, קלפי קריאה, כלים לחיזוי וייעוץ וקמעות קבליים הנושאים את ציוריה.

הוסף תגובה