חנויות ספרים – מספרות לנו את הסיפור

כיום, בעולם הרווי בכל כך הרבה קדמה, טכנולוגיה, וחדשנות, קשה לספרים להיות פופולריים כמו פעם ובכך חנות ספרים נתקלת בבעיות לא מעטות מול המחשב, האינטרנט ופיתויי הטכנולוגיה. למרות זאת, הספרים נותנים מאבק עיקש על מנת למשוך את תשומת לב הקוראים.

חנויות ספרים רבות פזורות בישראל, וחלקן מהוות חלק מרשת (סטימצקי) וחלקן חנויות עצמאיות בפני עצמן. כאמור, מראשית שנות ה-80, חלה פגיעה קשה במעמד הספרים, דבר שבא לידי ביטוי בסגירתן של חנויות רבות, כולל וותיקות.

כדי להתמודד עם התמעטות בקריאה והפגיעה ברווחים מן ספרים במדינה, רשתות קטנות רבות  ומוציאים לאור, התאגדו תחת רשת אחת כגון צומת ספרים, שמתיימרת להתחרות בסטימצקי. מתוך כ-500 חנויות ספרים בישראל, סטימצקי מחזיקה ב-170, שחלק מחנויותיה, הן בשיטת הזכיין.

אלמנטים חשובים בחנויות ספרים, הם מיקום וחזות החנות, עיצוב וידידותיות ללקוח, רמת המחירים, מוניטין החנות והמבחר הקיים. חנויות ספרים רבות מוכרות לצד ספרים, גם ספרים משומשים, מגזינים, וציוד למחשבים ולבית.

 

הוצאות הספרים, ולצידן חנויות הספרים, בוטחות בכך שהציבור הישראלי לא יזנח כל כך מהר את העולם העשיר שמציע הספר, וימשיך להתעניין במבחר הכותרים שיוצא מדי שנה בישראל (4,000), ויחפש רבי מכר מרתקים נוספים. 

אומנם בעולם הטכנולוגי של היום, קשה מאוד לספרים לעמוד בתחרות, אל מול תוכניות הטלוויזיה, סרטי הקולנוע, ואפילו משחקי המחשב. חלקם לקוחים מתוך הספרים ומבוססים עליהם, חלקם פשוט מושכים יותר אנשים מאשר הספרים. אך בסופו של יום, כאשר נרצה לדעת משהו, נלך לספרים, זה נכון לגבי ספרי קודש, ספרי לימוד, וכאשר נרצה להעביר נסיעה ארוכה ברכבת, נקרא ספר. כאשר נרצה לקרוא סיפור טוב, מתח, דרמה או רומן, נעדיף לעשות זאת באמצעות ספר, וכאשר נטוס למדינה אחרת, ניקח איתנו ספרים ולא טלוויזיה או מחשב.  בסופו של דבר, הספרים כאן כדי להישאר.

כל הורה אשר רוצה, שילדיו יחכימו, צריך ללמד אותם כבר מגיל צעיר לקרוא, ולגרום להם לאהוב את הקריאה. עליו לשבת איתם כל ערב, כדי לקרוא ביחד, להקריא להם סיפור, ולגרום להם להיכנס אל תוך עולם הספרים. בגיל צעיר, עולם הספרים זה עולם של אגדות וסיפורים אשר יכולים לגרום לילד לחשוב על גיבורי הסיפור לילה שלם, כאשר יגדל ויתבגר, הוא יבין שמדובר באגדה, אך ידע שזו מתוקה יותר מכל מציאות, ולעיתים אף יותר מעניינת מהמציאות עצמה. את האהבה לספרים, הוא ייקח איתו לכל מקום אליו יילך, ולא יישכח להודות להוריו על כך.

הוסף תגובה