טיפוח המשאב האנושי

 

טענתי כבר בעבר שאדם שלא שומר, מגן ומטפח את המשאב האנושי שלו – הוא עצמו – ימצא את עצמו מהר מאוד נטול אנרגיות, עייף וברוב המקרים אף מתוסכל. שמירת וטיפוח המשאב האנושי הינה האחריות האישית שלנו כלפי עצמנו.

אולם, כיצד הופכים לחבר הטוב ביותר של עצמך? לשגריר הטוב ביותר של עצמך? – למניה בעלייה? 

אפרט להלן מס' כלים שיכולים לעזור בכך. בצורה זו תוכלו לבחור את הכלי או הכלים שמדברים אליכם ושתרגישו נוח לבצעם, שהרי מאמן לא בוחר בעבור המתאמן את הכלי ולא אומר לו מה עליו לעשות משתי סיבות עיקריות. האחת, מה שנכון ועובד עבור א' לא בהכרח יעבוד עבור ב'. שנית, התשובות אכן מצויות בכל אחד מאיתנו אם נאפשר לעצמנו להגיע אליהן בהתבוננות אמיצה אל תוכנו. 

הכלים שלהלן כתובים בקצרה וכעיקרי דברים וכמובן שאין הם תחליף לתהליך אימון כולל ויסודי. מטרתי היא לסקור בקצרה עבורכם מס' אופציות אפשריות, קיימות ועובדות. 
• העמד בראש סולם העדיפויות שלך את שלוות הנפש ואיכות חייך והיה מוכן לעבוד בשבילם. 
• קבל אחריות אישית על חייך והבן את התפקיד שלך בכל סיטואציה הנקרית בדרכך. הפסק לצפות שאחרים יעשו בשבילך את העובדה כי בידיהם הכוח והתחל אתה לעשות את אותו הדבר ממש. התחבר לכוח המחולל שבך – זה שיכול ליצור את החיים שאתה בוחר למרות הקשיים, הנסיבות והמכשולים שבדרך. אל תסתתר מאחוריהם, הם משענת קנה רצוץ.
• הגדר לעצמך דרך ומטרות לחיים אחרת תחיה "חיים אסוציאטיביים" ותמצא את עצמך במקומות שתופתע למצוא את עצמך בהם. לפני הטיפוס בסולם וודא שהסולם על הקיר הנכון. זו ידיעה שחבל מאוד לדעת בסוף הטיפוס! 
• ערוך לעצמך רשימת מלאי של מיומנויות, יכולות ותכונות שקיימות בך. הבט על הרשימה והחלט האם ייתכן שהעדשה מבעדה ראית את עצמך זקוקה לניקוי? ייתכן ותגלה כי לאמיתו של דבר יש לך מיומנויות מגוונות ונפלאות. פרגן לעצמך עליהם. הכל אותם.
• בכל עניין היה חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. אם אתה מאשים, מסביר ומתעסק ברגש – אתה חלק מהבעיה. בעוד אם אתה שואל את עצמך: "מה אני עשיתי שהוביל לכך?" – אתה הופך להיות חלק מהפתרון. 
• היה מודע לשפה שלך! החלף מילים שליליות ונבואות שחורות במילים חיוביות ואופטימיות. בדרך זו אט אט תשנה את גישתך לחיים ולאופן בו אתה רואה את פני הדברים. היקום אומר לך, כפי שאמר השד לאלאדין, "משאלתך היא פקודתי". וודא שאתה לא נמצא במשאלות של קושי ותקיעות. 
• שאל וברר עם עצמך האם קיים פער בין תפיסת הסביבה אותך לבין התפיסה הפרטית שלך את עצמך? האם הסביבה יותר מפרגנת ומעריכה אותך מאשר אתה עצמך? אם-כן, ייתכן ואתה נוטה "לרדת" על עצמך ולבקר את עצמך. תפוס את עצמך ברגע האמת והתחל "לנגן מנגינה אחרת".
• אפשר לעצמך לטעות ולהיכשל. אל תצפה מעצמך לשלמות. הבן כי מטעויות לומדים ומתוך קונפליקטים צומחים. אפשר לעצמך להיות אנושי ולא סופר-מן. עלייך לשנות את אופן החשיבה שלך בכל הנוגע להצלחה ולכישלון ולרמת ההישגים שאתה תובע מעצמך. שינוי אופן החשיבה מתחיל ממודעות לאופן החשיבה ומקבלת החלטה שאופן חשיבה זו מהווה "חבלה עצמית" שלא ממש תורמת לך, נהפוך הוא.
• הפסק לבקש אישור והכרה מבחוץ והתחל לתת אישור לעצמך. הפסק להתלבט עם כל העולם לפני קבלת החלטה והתחל להקשיב לקול הפנימי שלך – לאינטואיציה שלך. ככל שתלמד להקשיב יותר לתחושת הבטן שלך, לגוף שלך שמאותת לך במגוון של סימנים, תתפתח בתוכך מערכת GPS אישית של תבונה פנימית ואינטואיציה בריאה.
• הפסק לראות ולחוות את העולם מתוך חוויות העבר או מתוך ראייה של הילד שבך. אתה כבר איננו אותו הילד והעבר הוא היסטוריה. ייתכן ואתה עדיין שופט את עצמך באופן ילדותי? האם אתה באמת האדם הבוגר שאתה או שלפעמים אתה חוזר להיות "הילד"? אם-כן, ברגע מתאים ופרטי שוחח עם אותו הילד שבך, אהוב אותו הבטח לו שתמיד הוא ישאר חלק ממך אלא שמעכשיו אתה קובע את המהלכים – "השלם והכר בילד הפנימי שלך" ותזכה לחופש ועוצמה שאין שנייה לה.
• חייה בהווה. באנגלית זוהי ה"מתנה" שלנו – PRESENT. העבר הוא היסטוריה והעתיד לא ידוע. חיים בהווה יבטיחו ויאפשרו לך את העתיד שאתה חפץ בו. השתחרר מהעבר והמשך הלאה בחייך.
• הפסק לכעוס והתחל לסלוח. הסליחה היא הצד השני של הכעס! הכעס לא מאפשר לך לצמוח ומשקיע אותך מטה. אז אל תכעס לאורך זמן, אל תחיה בכעס. שחרר אותו וסלח לאחרים – הסליחה בריאה לך! הכעס עושה אותך מריר ומסוגר. 
• הפסק להתמקד ב"מה לא עובד אצלי? והיכן אני לא בסדר?" והתחל להתמקד ב"מה כן עובד?". יש לנו נטייה שלא להתעכב על הצלחות והישגים – שווה התעכבות. אמור לעצמך "למרות ש…אני בסדר"!
• התחל לפרגן לעצמך על בסיס יומי – על מגוון של דברים שעשית כהלכה ובאופן שאתה שלם איתו. משום –מה, חלקנו נוטה להתעכב מאוד על ביקורת ושיפוט עצמי במקום על קבלה ופרגון עצמי. וראה זה פלא תהפוך לאדם שיכול לפרגן גם לאחרים ולתת להם את "מתנת הפרגון".
• התרחק מאנשים "זוללי אנרגיה". כל אלה שנוטים לראות שחורות, להתלונן ועסוקים בלהיות מסכנים. אנשים אלא לא יכולים לפרגן לך ו/או למלא אותך באנרגיה חיובית, להפך הם "זוללי אנרגיה" ומשאירים אותך עייף ומובס. 
• אל תעשה שני דברים יחד. לדוגמא: אם אתה עם ילדך/ חברים אל תדבר בטלפון. הקשב להם הקשבה מלאה ומרוכזת. עשיית שני דברים יחדיו גומרת לכך שלא נעשה שוב דבר לעומק ובאופן יסודי ואז אתה עלול למצוא את עצמך בתחושה של פספוס והחמצה וייתכן גם הונאה עצמית. 
• חזור לעשות דברים שאתה אוהב ושהפסקת. אפשר לעצמך ליהנות. אפשר לעצמך פסקי זמן בכדי למלא מצברים. דאג למלא את עצמך באנרגיה טובה. אם בעבר מוסיקה או ריקודים עשו לך טוב, חזור לרקוד ולהאזין למוסיקה. פנק את עצמך בפגישה טובה עם חבר או חברה בבית-קפה. רכוש לך ספר חדש. עשה מה שעושה לך טוב וכיף. 
• רכוש מיומנויות חדשות ככל העולה על דעתך. 

כמובן שקיימים כלים נוספים, אך חוט השני בכל הכלים הללו היא מתן יחס טוב לעצמך, בדיוק כפי שלימדו אותך לתת לאנשים אחרים.

הוסף תגובה