טיפול בחרדת אסלה – אנקופרסיס

"אצל רוב הילדים, הליכה לשירותים הינה עניין שבשגרה, אך אצלי במשפחה זה הפך כבר לסיוט" מספרת אימא לילד בן 5. עוד מספרת האם, כי בנה התפתח מהר לגילו והוא נגמל מחיתולים מהר מאד, נראה היה שהוא עבר ללא קשיים, אך לפתע, מאי איזו שהיא סיבה הוא פיתח תגובה המצריכה טיפול בחרדת אסלה: הוא סירב לעשות את צרכיו בשירותים או בסיר. הילד התאפק במשך ימים שלמים, עד שעשה את צרכיו בבגדיו. עוד מספרת האם, כי הם ניסו בכל דרך לגרום לו להתגבר על הפחד,  כך שניסו כל מיני שיטות, כמו: חזרה לשימוש בטיטול, לעשות  באמבטיה או בחצר את צרכיו, לפתות את הילד בכל מיני מתנות והם אף פנו לייעוץ פסיכולוגי. לכל מקום שהם יצאו עם הילד, הם לקחו עימם בגדים להחלפה והיו המון רגעים מביכים. בעיה זו נמשכה כמעט במשך שנתיים והמשפחה עברה סבל רב.

ד"ר ברוך קושניר,פסיכולוג קליני, אשר עוסק כ-20 שנה במחקר ובטיפול בבעיות של אי שליטה בסוגרים  ונחשב מומחה בתחומו ,מסביר את התופעה. בעיה של סרבנות אסלה, מתבטאת בהימנעות קיצוני מישיבה באסלה על מנת לעשות צרכים והיא באה  לביטוי בכל מיני דרכים.טיפול בחרדת אסלה באופן מקצועי, יסייע לילדים לחזור ולעשות את צרכיהם באסלה ללא חשש ולהחזיר את איכות חייהם, ההיגיינה והקושי פשוט ייעלם.

 ישנם ילדים המתעקשים לעשות את צרכיהם רק בטיטול, הם לא שולטים ביציאות עד למצב שהם עושים על עצמם את צרכיהם כאשר הם מסתתרים באיזו פינה אם בבית או אם בחצר. לעיתים, ילדים אלה מתאפקים במשך ימים עד שהם מבקשים עזרה כאשר היציאה בורחת להם ואין להם שליטה. יש ילדים שכאשר בגדיהם מתלכלכים בצואה, הם מתעלמים מהלכלוך והריח למשך זמן רב, גם אם מדובר בכמה שעות. תופעה זו, עשויה להתרחש רק בבית, אבל היא אף עשויה להופיע גם בגן הילדים או בביה"ס.

כאשר ישנם קשיים ובעיות חברתיות אשר גורמות לילדים הסובלים מחרדת אסלה להתרחק מחבריהם ואפילו להסתגר. גם מבחינה הבריאותית עצירות עשויה לגרום לבעיות במערכת העיכול והדם וכאשר התופעה מתחילה, יש מיד לפנות אל טיפול בחרדת אסלה אצל מומחים בתחום, המטפלים בהצלחה במקרים רבים מסוג זה.

ד"ר קושניר מטפל בתופעות רבות הקשורות אל שליטה בסוגרים

המודל התיאורטי של ד"ר  קושניר

ד"ר קושניר המטפל עשרות שנים במקרים של טיפול בחרדת אסלה בקרב ילדים,פיתח מודל תיאורטי להבנת הבעיה ומרכיביה ואף גזר ממודל זה, שיטת טיפול ייחודית אשר פותרת תופעה זו. מודל זה, מאפיין  את מרכיבי הבעיה על פי הנקודות הבאות:

  1. מדובר על ילדים נורמטיביים לחלוטין, אשר מתפקדים היטב בתחומים השונים בחייהם
  2. ילדים אלה לא עברו אי אילו שהם אירועים טראומטיים המתקשרים אל סרבנות אסלה
  3. אין טעויות של הורי הילדים כמו הקניית הרגלי ניקיון והיגיינה.
  4. שיטות מוכרות כמו פרסים, סיפורים, שכנועים, לא הביאו לפתרון
  5. שימוש במרככי צואה למיניהם לא נמצאו כיעילים
  6. באיזה שהוא אופן לא מסבר, התפתחה בקרב ילדים הסובלים מתופעה זו חרדה והימנעות קיצונית מישיבה על האסלה או על הסיר לצורך יציאה. החרדה עצמה, הינה בעלת אופן פיזיולוגי ומבחינה מחשבתית הילד מגלה הבנה ורצון להתפנות באסלה ומבטיח כי יבצע זאת מחר…
  7. הילד עצמו נשלט ע"י החרדה הוא מודע לבעיה ואף מתוסכל ממנה ומהשוני בינו לבין ילדים אחרים בגילו אבל אינו מסוגל להתגבר על תופעה זו.

שיטה זו, גורמת לילד להתנסות יזומה של ביצוע היציאה, כאשר הוא יושב על האסלה ובכך ניתן למגר את החרדה האופיינית לתופעה זו. טיפול זה, מיועד לילדים בגילאי 3-9 ומקנה כמעט בכל המקרים, פתרון מוחלט של הפתרון בפרק זמן של שבועיים לשישה שבועות.
 

הוסף תגובה