הגוף כאמצעי עזר ללימוד עצמי ולהתפתחות אישית

  

טלאסנה, תנוחת עץ הדקל, היא מתנוחות היוגה הבסיסיות ולכאורה קל יחסית לבצע אותה ואף להתייצב בה. בתנוחה זו אנו מותחים את הגוף כולו, מקצות אצבעות הרגליים ועד קצות אצבעות הידיים עם או בלי שילוב נשימה מותאמת. 

לכאורה תנוחה פשוטה, אולם למעשה אסנה המשופעת הזדמנויות רב ממדיות לאימון אישי. 
טלאסנה מורכבת מ-4 חלקים, השונים זה מזה בתנועת הידיים בזמן המתיחה. עמידת המוצא הינה כשכפות הרגליים נמצאות ברוחב האגן ומקבילות זו לזו והידיים בצידי הגוף. במנח הראשון מורמת היד הימנית מעבר לראש (קרוב לאוזניים, מרפקים ישרים אך לא נעולים) כשבמקביל נדרשת התייצבות על קצות אצבעות הרגליים. לאחר מכן נבצע גם ביד השמאלית. עם תום המתיחה אנו מגלגלים את היד בהטיה אחורית ומשיבים אותה לצידי הגוף, לעמידת המוצא. המנח השני הוא כששתי הידיים מורמות יחדיו ומקבילות זו לזו. במנח השלישי שתי כפות הידיים פוגשות זו את זו. במנח הרביעי עמידת המוצא היא כשהידיים מוצלבות בשורשי כפות הידיים ושתיהן מתרוממות בהצלבה לשיא המתיחה.

במידה וטלאסנה מבוצעת כתנוחה דינאמית הרי שקצב הנשימה הבסיסי הינו 4:4:4:4, 4 פעימות שאיפה (הרמת ידיים והעמדות על אצבעות הרגליים), 4 פעימות עצירת נשימה (Retention), 4 פעימות נשיפה (הורדת ידיים ורגליים וחזרה לעמידת המוצא) ו-4 פעימות עצירת נשימה (Suspension) כשהאוויר מוחזק מחוץ לגוף בזמן ההפוגה/מנוחה. סביב מבנה זה קיימות, כמובן, אין סוף אפשרויות להתאמות מגוונות.
ניתן לתרגל טלאסנה כתנוחה סטטית, דינאמית או כשילוב בין השתיים.

במידה והאסנה מבוצעת כתנוחה סטטית, אנו שואפים תוך מתיחת הידיים והרגליים, נושמים נשימה רציפה בשיא המתיחה ובנשיפה חוזרים לעמידת המוצא.
לאסנה זו סדרה של יתרונות גופניים; מתיחת הגפיים, ריווח חוליות עמוד השדרה, חיזוק השרירים השונים המעורבים במתיחה, עיסוי הריאות ואיברי בית החזה, העמקת הנשימה, סיכוך המפרקים השונים ועוד. יתרונות המשתלבים עם מגוון האפשרויות ללימוד עצמי.

כמו עץ הדקל אנו מנסים להשתרש ולהתייצב על האדמה הארצית ומעניקת האחיזה ובמקביל לצמוח להתפתח ולהרחיב את הצמרת גבוה לכיוון השמיים והאין סוף. הוויה אנושית מאוזנת של יציבות ארצית תחומה לצד שאיפה רוחנית וכמיהה לחופש. במידה והבסיס, השורש, אינו מבוסס דיו יכול כל משב רוח להרעיד את הגזע עד כדי הפלתו. במקרה זה תקרוס הצמרת אל האדמה ותתפזר לכל עבר. טלאסנה, אם כן, רומזת לנו לעבוד על היציבות והריכוז ומסייעת לנו למצוא את דרכנו האישית לשם.
כשאנו מנסים להתייצב על קצות אצבעות הרגליים , למתוח במקביל את הגוף כולו ולשמור על האנרגיה-אוויר בתוך הגוף, חייבים להתרכז. לשמור על תשומת לב, להימנע מפיזור דעת, שהרי אחרת ניפול. לעיתים, נבחר להתמקד בנקודה יציבה המצויה מולנו כדי לשמור על יציבות וריכוז: פוקוס, תחימת-קרקוע המחשבה וגיוס האנרגיה לטובת מטרה.

טלאסנה רומזת לנו דבר מה בעניין איכות הפעולה. 
התכוונות, ממוקדות והתכוננות בעת שאנו מסתדרים בעמידת המוצא, שחייבת להיות מדויקת ומותאמת (הרגליים בדיוק ברוחב האגן – כמפסע כף רגל, מקבילות זו לזו). הניסיון לדייק ביצירת הבסיס ובקרקוע הגוף הכרחי להשגתה של האסנה, היא משימתנו. 

ביצוע מאמץ המותאם ליכולת שלנו עם הכניסה לתנוחה תוך סנכרון עם האנרגיה-נשימה (עד היכן נביא את הזרועות? מה מיקומן ביחס לאוזניים? האם הן מקבילות? ומה עם המפרקים?). 
התעמקות, שהייה והתרחבות בתנוחה עצמה, במקום ובמצב אליו רצינו להגיע, אז אנחנו אחד המשימה שלנו, עם התפקיד והמחויבות שלנו לנסות ולבצעה טוב. 
עם הנשיפה אנו מנסים לחזור הביתה, אל עמידת המוצא, בשלום, לא לקרוס מיד משיא התנוחה שעל קצות אצבעות הרגליים, אלא לעשות זאת בהדרגה, במתינות ובשילוב עם יכולותינו (אנרגיה-נשימה). 
לאחר שהגענו בשלום הביתה אנו מרפים, נותרים עם האוויר מחוץ לגוף בהתמסרות ובכניעה אל מול פני המציאות. עשינו את מה שאנחנו יכולים, השתדלנו והתאמצנו. התוצאה הסופית היא מחוץ לשליטתנו, לא שלנו ואנחנו צריכים להסתגל ולהמשיך הלאה.

יוגה היא תרבות של מודעות והאימון הפשוט לכאורה בטלאסנה מציע לנו מתחמים גופניים רבים, שפע של משתנים וגורמים, אליהם אנו צריכים להתייחס ולקחת בחשבון הכולל של הערכת יכולת שלנו להתייצב בנוחות ובנינוחות בתנוחה. מאצבעות הרגליים, דרך הברכיים, מצב האגן ומיקומו של פלג הגוף העליון ביחס אליו, הכתפיים, הזרועות, המרפקים, אמות הידיים, שורש כף היד, האצבעות, הצוואר, העורף והפנים שאם אינן נינוחות ורכות הרי שפספסנו משהו בדרך. רכיבים רבים בדרך למטרה אחת.

במידה ואנו מבקשים לשמור על מודעות, על קשר לב עם העשייה שלנו בתנוחה (על מנת שלא לבצעה באופן מכני כשהמחשבה נודדת למחוזות אחרים ואיננו נוכחים באמת ) אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרטים וכמובן גם בנשימה, ברגשות, בתחושות הפיסיות-הפנימיות (איברי הבטן) הכרוכות במתיחת הגוף כולו ועוד. משימה מורכבת למדי, אם חושבים על זה לעומק, כמו כל משימה אחרת שאנו בוחרים ו/או צריכים לבצע בחיים.
הביצוע האיכותי, תוך שאיפה למיטביות ולמיצוי היכולת האישית מחייב תכנון, מחשבה ואימון. 

אימון פיסי פשוט למדי, המאפשר לנו לא רק נינוחות גופנית, אלא גם מרחב של לימוד ושיפור עצמי תוך שימוש בגוף כאמצעי עזר ללימוד עצמי.

הוסף תגובה