טיפול בשפכים תעשייתיים בישראל

טיפול בשפכים תעשייתיים בישראל

שפכים הם למרבה הצער תוצר בלתי נמנע של פעילויות תעשייתיות מסוימות, אך יש מה לעשות על מנת לטפל ואף למחזר את חלקם. במאמר הבא נציג פתרונות של טיפול בשפכים תעשייתיים ונסביר מה ההבדל ביניהם על פי מידת ההתאמה לדרישות של קהל היעד והלקוחות

תהליכים שונים בענפי התעשייה הקלה והכבדה מייצרים שפכים. השפכים הם למעשה פסולת, שיכולה להיות בכמה מצבי צבירה שונים: נוזלי, בוצתי או מוצק. מטבע הדברים, פסולת כזו צריך לפנות וחשוב לטפל בה באופן מסודר. יתרה על כך, הפסולת היא תוצר בלתי נמנע של פעילויות תעשייתיות מסוימות ולכן חלקים ממנה עלולים להיות מסוכנים – גם לבני אדם וגם לסביבה.

החדשות הטובות הן שיש פתרונות אפקטיביים עבור טיפול בשפכים תעשייתיים. ראשית, צריך להפריד בין סוגי הפסולת ולבדוק איך בדיוק היא נוצרה. בשלב הזה מגלים לדוגמא את ההבדל בין שפכים שנוצרים כתוצאה מתהליכי ייצור ותחזוקה מעולם התעשייה, לבין שאר סוגי השפכים שנוצרים בגלל שימוש ביתי או בבורות שופכים וביוב. לאחר מכן, ניתן להפריד בין שפכים עם או בלי חומרים שעלולים להוות סכנה לבריאות האדם. 

מהיכן מגיעים טיפול בשפכים תעשייתיים?

טיפול בשפכים תעשייתיים מתחיל בהגדרת המפעלים והעסקים שיוצרים אותם. רוב השפכים נוצרים מתהליכי עיבוד שבבי, אבל יש גם כמויות גדולות יחסית של שפכים שנמצאים בסביבה העירונית שלנו כי הם נוצרים כתוצאה מפעילות של שמנים משומשים. חוץ מזה, אפשר לראות הצטברות של שפכים בתעשיות הנעזרות במיכון כבד, בגלל פעילות של תעשיית המזון והמסעדות ואפילו כתוצאה מהצטברות מי שטיפה מניקוי משטחי ייצור.

סוג אחר של טיפול בשפכים תעשייתיים מותאם מראש לחומרים המסוכנים שיש בתוכם. כאן הדגש הוא על פסולת ושפכים כתוצאה מהתעשייה הכימית, כמו למשל תמיסות, חומצות ובסיסים. על מנת לטפל בשפכים כאלה, צריך לדאוג לשינוע מאובטח שלהם עד אתרי הפינוי ולהשתמש בפתרונות מתקדמים כדי לטפל בהם. 

מתקני טיפול בשפכים תעשייתיים – מה עושים בהם?

מתקנים שונים ברחבי הארץ מאפשרים להשיג מהר וביעילות את היתרונות השונים של טיפול בשפכים תעשייתיים. במתקנים אלו אחראיים על איסוף השפכים ולאחר מכן על טיפול בהם לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ושאר גופי הרגולציה. ברוב המקרים, התהליך של טיפול בשפכים תעשייתיים כולל כמה שלבים מרכזיים:

  1. בודקים את הרכב החומרים הייחודי בזרם
  2. מפחיתים את כמות המזהמים במים
  3. מוודאים את איכות המים לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה
  4. מזרימים את המים למט"ש העירוני 
  5. מטפלים במים בשיטות טיהור וחיטוי שונות 
  6. משיבים את המים להשקיה חקלאית

במילים אחרות, התהליך של טיפול בשפכים תעשייתיים מתחיל באיסוף והפרדה ומסתיים בשימוש חוזר בהם בחקלאות. בזכות התהליך הזה, השפכים התעשייתיים לא רק מפסיקים לזהם את איכות הסביבה, אלא גם הופכים לחלק בלתי נפרד מארגז הכלים שבו אנו כחברה יכולים להשתמש על מנת לדאוג לשטחים חקלאיים שונים.

עם מי מתייעצים לגבי טיפול בשפכים תעשייתיים?

בעלי מפעלים ומקומות עבודה שמייצרים שפכים תעשייתיים אחראיים לטפל בהם. בשביל לטפל נכון בשרשרת ההפרדה, הטיפול, המיחזור והמיון של השפכים, צריך להתייעץ עם חברה מקצועית. על החברה להפעיל את מאגרי ומתקני הטיפול בשפכים ולהיות בעלת ניסיון מוכח.

לסיכום, הטיפול בשפכים הוא חלק בלתי נפרד מהתעשייה. בגלל שלא ניתן נכון להיום לבצע תהליכים תעשייתיים מסוימים בלי לייצר שפכים, השאלה היחידה היא כיצד צריך לטפל בהם. עם מתקני הטיהור החדשים, הטיפול נעשה בצורה אפקטיבית ומאפשר להחזיר את המים המטוהרים לחקלאות.

הוסף תגובה