טיפים לטיפול בדיכאון

טיפים לטיפול בדיכאון 

 

דיכאון הוא מצב ריגשי שמערב גם את המצב הפיזי , שבו האדם מרגיש מדוכדך , מיואש , חסר אנרגיה  ועצוב .

אם בודקים את שורשיו , מוצאים פעמים רבות שדיכאון קשור להרגשה של האדם עם עצמו – דהיינו , חוויית הערך העצמי שלו ,  יחד עם מחשבות והרגשות שמתייחסות לעתיד .

האדם רואה את חייו צבועים בשחור , והכל נראה ללא מוצא .

" אני לא שווה כלום , והמצב הגרוע יישאר כך לתמיד !" .

 

טיפול בדיכאון , אם-כך , צריך לעסוק בשינוי חוויית הערך העצמי של האדם , להעלות את הערכתו העצמית . התבוננות משותפת של האדם עם מטפל , ובחינה ביחד של תכונותיו , מעשיו ,הישגיו , יכולות לאפשר הסתכלות אחרת . בתהליך ,המטפל מגיב בצורה שונה מאשר עד כה התייחסו לאדם ולהישגיו. גם חשוב לבחון את הדמויות המשמעותיות בחייו של האדם , הוריו . רצוייה בדיקה כיצד ההורים התייחסו אליו , אל מאמציו , אל הישגיו , אל כישוריו , וגם כיצד התייחסו אל עצמם , אל חייהם והישגיהם שלהם . כי לרוב אנו סופגים  התייחסויות אל עצמינו ואל החיים לא דרך מה שההורים אמרו , אלא דרך מה שהם הרגישו ועשו .

לעתים האדם לומד להתייאש בקלות . חוסר–אונים כזה נלמד כאשר מרפים את ידיו באמירות או בהתייחסויות שמבטאות " שאין מה לעשות " (כלפי המצב ) , "אתה לא-יוצלח ותישאר כזה ",( כלפי עצמו )  . כך למד שלא להסתער , שלא להתאמץ ולהשקיע כדי לשנות מצב מכאיב , מצב לא מספק .

 

לאור האמור , הטיפים שמומלצים כאשר האדם מרגיש מדוכא או מדוכדך :

 

* לא להישאר לבד !

תקיפו את עצמכם בחברה . "תידבקו" לחברים , משפחה , לאנשים שיכולים להציע לכם אוירה אוהדת .

גם אם אתם מרגישים שאין לכם מה להציע חברתית כרגע , שאתם לא האדם הכי כייפי בעולם להיות איתו – תיצמדו לאנשים שיוכלו להכיל אתכם , להבליג על הקושי בלהיות איתכם , ושמסוגלים להציע , להשאיל לכם , משהו מהחיות , מהחיוניות שלהם .

כך אתם לא מסתבכים בתוך מעגל סגור של ייאוש ורחמים עצמיים .

יש משהו מנחם ומרגיע בשהות עם אנשים אוהדים .

 

 

* לפעול , לעשות !!!!!!!!!!!!

הכריחו את עצמכם , בכוח , היעזרו באנשים שיעזרו לכם –

צאו , פעלו , עשו !!!!!!!!!!!!!!!!!

 

שינוי אוירה , מיפגש עם העולם החיצוני התוסס , מיפגש עם הטבע , הים , אור היום , השמש –  כבר משנה את ההרגשה , ומונע שקיעה למעגל הסגור השחור .

גם להתחיל פעילות גופנית – אפילו של 5 דקות הליכה ביום , בחוץ ! – יכולה לחולל נפלאות . ידוע שפעילות גופנית מעוררת ייצור של חומר במוח , אנדורפין בשם סרוטונין – שקשור לוויסות ושיפור ההרגשה .

"מישכו את עצמכם בשערות" , אפשרי בעזרה של אדם אחר , חבר , מאמן , – צאו מהבית , מהבידוד והפאסיביות , והתחילו לפעול גופנית !

 

* הכרחי וכדאי להיעזר באיש-מקצוע שמיומן בנושא .

לדעת שאין צורך להישאר במצב דיכאוני / מדוכדך לבד !!!!!!!

 

אדם מקצועי שיכיל , שלא ייבהל , שלא יימאס לו מכם – יחד עם זה שמכיר את התהליך הפסיכולוגי ושיידע להוביל לשינוי ההרגשה , לסילוק הדרגתי של המכשולים שמייאשים את האדם .

 

כל טיפול פסיכולוגי כזה יכול לקבל דחיפה גדולה בעזרת שימוש בתמציות פרחי באך .

 

תמציות פרחי באך ממוקדות בתחום הריגשי .

התמציות עוזרות באיזון רצפים ריגשיים כמו הערכה עצמית לעומת נחיתות , אופטימיות לעומת פסימיות , תחושת בידוד חברתי , כשהאדם מרים ידיים בייאוש לאחר שהשקיע מאמצים מרובים בהתמודדות לאורך זמן , ועוד .

 

התאמה מדוייקת של התמציות לאישיות האדם בכללי ולמצבו הנוכחי –

יכולה לעשות נפלאות .

גם אם האדם עצמו אינו מאמין ביכולות של התמציות ,( ובדיכאון הוא עוד פחות מאמין שמשהו יכול לעזור לו …) – הוא לא צריך לגייס אמונה ביעילותן , הוא פשוט צריך לקחת אותן בהתמדה ! זה יעבוד ! גם ללא אמונתו בהן !

כך ש"תפירה" של "החליפה האישית " של התמציות לאדם , לפי מה שהוא חווה הכי חזק ברגע זה , ולקיחה בחשבון את המרכיבים האישיים שמכאיבים לו – יכולה לסייע לאדם לצאת מדיכאון ולתת לו כוחות להמשיך את העבודה הפסיכולוגית אם הוא בטיפול ולייצב את ההישגים .

הוסף תגובה