יופי פנימי וחיצוני ומה שביניהם

אומרים ש"היופי הוא בעיני המתבונן". ואכן, צפונה במשפט זה התובנה, כי לכל אחד יש את קריטריוני היופי שהוא מציב לעצמו וכי יופי הינו דבר סובייקטיבי בעיקרו. אך כשאנו מסתכלים מהזווית הרוחנית על המושג "יופי" ומפצלים אותו ליופי פנימי מחד וליופי חיצוני מאידך ניתן להתרשם בקלות מאותם אלו שעברו תהליך התפתחות ומודעות ויופיים הפנימי והחיצוני מאירים זה את זה. כשאנו מעוניינים לקחת אחריות על חיינו ולכוונם לדרך של הצלחה ושפע חשוב שנהיה מודעים לכך שזוהי דרך חיים שצריך לפלס ולסלול, דרך הדורשת מאמץ, השקעה ועבודה קשה. הרי המילה "הצלחה" נובעת מהשורש צ.ל.ח – כלומר: לצלוח, לעבור מכשולים, ואפשר גם לראותה כבאה מהשורש ח.ל.צ – לחלץ עצמנו מדרך שאינה מקדמת אותנו לקראת דרך חדשה ונכונה יותר עבורנו. אחד האלמנטים החשובים ביצירת חיים אתגריים ואיכותיים הוא להתנהל בהם מתוך בטחון רגשי – דהיינו: להתנהל בחיים מתוך הרגשה של יופי פנימי וחיצוני שלא תלוי בתגובת הסביבה ולטפח אותו כל הזמן. ואם הזכרנו כבר את "היופי בעיני המסתכל" – הרי שהכוונה היא – קודם כל בעיני המסתכל על עצמו. מלשון הפתגם "ואהבת לרעך כמוך" – אחד האינדיקציות לאהבה עצמית היא לראות את היופי הפנימי והחיצוני של עצמך. ואם אנו מסתכלים על היופי שלנו מנקודת מבט הוליסטית, הרי שגם בנושא זה (כמו בנושאים רבים אחרים) בולט הקשר בין גוף לנפש: באיזו מידה הגוף מבטא את הנפש מבחינת יופי ובאיזו מידה הנפש מושפעת מהגוף – מעין כביש דו סטרי, שיש לנהוג בו מתוך תיאום בין שני מסלוליו, וכל מה שקורה במסלול אחד משפיע על הנעשה באחר. בואו ונבדוק יחדיו כיצד מסלול אחד (היופי הפיזי) משפיע על הנעשה במסלול השני (היופי הנפשי הפנימי): ונתחיל בשיער – השיער כשמו כן הוא – שער, שער למה שקורה בנפש: כשאנו עוברים תקופות קשות איכות השיער יורדת: הוא נושר יותר, חסר ברק והרבה פחות מטופח.

אנחנו נוטים להאריך שיער כשאנו בתקופה של התכנסות פנימה, להסתיר עם השיער את הפנים כשיש משהו שאנו רוצים להסתיר ואולי אפילו לא מודעים לו. השיער הוא "מרכז המבצעים" – מראה מה האדם מגלה ומה מסתיר וכמה מטפח עצמו. בהיבט הנפשי-פנימי – שיער מטופח – מעביר מסר של יופי פנימי – כשהשיער שלי יושב טוב אני מראה שאני סומך על עצמי ועל החשיבה שלי – שהם השער לעולם. אני סומך על החוכמה, היצירתיות, הניסיון שלי ועל היכולת לפתור בעיות ולבטאן החוצה. העיניים – אומר הפתגם:"אורו עיניו ופניו" – העיניים הן ראי הנפש. אדם צריך להיות מודע למבט שלו שחשוב שיהיה ישיר, ממוקד לבן שיחו וחם. מבט כזה פותח דלתות ומעודד תקשורת. מחקרים הראו ,כי ב-7 השניות הראשונות של המפגש נקבע 90% ממה שיקרה בהמשך. אחד המקומות הראשונים שמסתכלים עליהם בתקשורת בין אדם לאדם הן העיניים, בהן רואים את הכנות, הביטחון, את חום הלב, אמפטיה או אנטיפתיה. מבחינה פנימית-נפשית עבודה על כך מפתחת באדם את הישירות שלו עם עצמו ועם העולם, את היכולת לתקשר נכון ולהביא בצורה כנה וחמה את דבריו. כך גם בנושא הקול: חשוב לטפח ולשים לב לצבע הקול, לעומקו, לרוך שלו, להשתמש בכל המיתרים והגוונים שלו כמו גיטרה מכוונת. הקול, כמו מבט העיניים, פותח דלתות ומחבר בין אנשים בריפוי ואהבה. מבחינה פנימית – מודעות לשימוש בקול מחדדת את הביטוי העצמי – להקשיב לעצמי ולהיות מודע לדרך בה אני מתקשר עם העולם. וכן מעודדת את האדם לבטא עצמו נכון ולהתבטא כמה שיותר. "החיים הם לא סדנת ויפאסנה" – . לא כדאי לסמוך על "הטלפתיה" של האחר. אם תלמד לדבר ולתקשר נכון אתה מאפשר לאחרים להכיר אותך, לעזור לך ולהבינך יותר וכן פורץ עבורם את ערוץ התקשורת אליך. הביטוי "לב רחב", מדבר מבחינה פיסית-חיצונית על אדם המשדר פתיחות פיסית – ששפת גופו פתוחה, חזהו זקוף וכתפיו משוכות מעלה. (ההיפך הגמור מאנשים המכונסים בעצמם שכתפיהם משוכות פנימה ומבטם מושפל).

אנשים רגישים לאזור הלב ובאופן לא מודע חווים את מידת האהבה ויכולת הנתינה של האדם מתנוחת גופו. היופי הפנימי מתגלה במקרה זה קודם כל ביכולת הפתיחות של האדם עם עצמו ותחושותיו הפנימיות, יכולתו להתבונן בעצמו בכל הרבדים של הרגשות וגם באלו "הקשים" יותר, כמו: כעס, קנאה, אשמה וכו') וכן בפתיחותו ויכולת השיתוף שלו כלפי האחר, דבר היוצר אמפתיה, פתיחות ואמון הדדיים. ואם בלב עסקנו, הרי שהידיים הן שלוחותיו של הלב. אם הלב הוא הגזע, הרי שהידיים הן הענפים הנשלחים אל העולם, דהיינו -התקשורת אל העולם – הצורה שאתה נוגע בידיך בעצמך או באדם שמולך, מזיז ידיך תוך כדי הדיבור ומידת טיפוחן של הידיים – הם כרטיס הביקור שלך. מחקרים העלו, כי החלק במוח הקשור לשליטה על הידיים – הינו גדול יותר מהחלק השולט על הרגליים ! ועוד העלו, כי – מחקר שנעשה על נושא "מה מושך גברים לנשים" קבע כי כפות הידיים זכו במקום הראשון (העיניים – מקום שני). המודעת ליופי החיצוני של השימוש בידיים (יד+יד=ידיד, שמתם לב לזה?) משפיעה כפועל יוצא על היופי הפנימי בהיבט העבודה הפנימית על טיפוח התקשורת השכלית והרגשית של האדם עם עצמו ועם האחר. גם אם לא נגענו בכל חלקי הגוף והקשר בינם לבין יופי פנימי וחיצוני, המסקנה כבר ברורה: אם רצוננו להיות כשמש לאחרים – להשפיע ולהיות מקור של חכמה ואהבה, אני צריך לטפח את האור הפנימי שלי – את הביטחון הרגשי שלי הניזון מטיפוח יופי פנימי וחיצוני בדרך להצלחה! צביה טורקניץ מטפלת פסיכו-רוחנית, יועצת להעצמה אישית 050-6616702 www.tarots.co.il boazt@012.net.il

הוסף תגובה