יחסי ציבור הזדמנות לאמנות

 

למה אמנים צריכים יחסי ציבור? כל אחד צריך יחסי ציבור! הכי צריכים הם האמנים.

האמנות היא הדבר הכי בעל ערך לציוויליזציה שלנו, הייתה ותמיד תהיה. היא הדבר המאחד אנשים ואומות, ממוסס מחסומי דת, גזע ותרבות וומבדל תרבויות.

אני יודעת, אמנים לא אוהבים להיות "בפרונט" ומבחינתם "היצירה מדברת בעד עצמה", אך ללא הידיעה על האמן כיוצר, היצירה אינה שלמה. אמן רוצה להציג בגלריה ותחום האמנות בפרט מתוך היותו מובע דרך היצירה חייב להיות מוצג ומוסבר בדרך הנכונה ביותר שכן לאמנים מסר מסוים שהם מעבירים, אג'נדה שהיא פרטית רק להם ומייחדת אותם ומשום כך אמן צריך יחסי ציבור כדי שיתווכו בין האמן,יצירתו, לקהל המטרה שלו.

יצירות נועדו על מנת להיות מוצגות, להימכר לאספנים ואוהבי אמנות. לכן דבר ראשון והכרחי עבור האמן הוא קשרים!

ומכאן החיבור המתבקש לחברת יחסי ציבור אשר לרשותה קשת רחבה של קשרים עם הממסד האמנותי, אספנים, גלריות, אוצרים ומדיה.

כאשר חברת יחסי ציבור מקבלת תקציב של אמן ניהול התקציב שונה מכל תחום אחר. תהליך יחסי הצבור הם גם על האמן וגם על יצירתו!

אמנים הם זן מיוחד וקשה מאוד להסית את תשומת ליבם מכל דבר שהוא אינו היצירה עליהם הם עובדים באותה תקופה. עליהם אפשר להגיד בוודאות שהם "אוכלים,נושמים וישנים עבודה"!

חברת יחסי הציבור והיועץ אשר מיועד ללוות את האמן צריכים לדעת שייתכן שמאחר והאמן אינו מחובר באופן אישי לצורך החיוני בחשיפה ייתכן שיהיה קצת קשה להאיר את עיניו לחשיבות שיתוף הפעולה עם יחסי הציבור.

צריך לגרום לו להבין שיחסי הציבור הם תנאי להצלחתו כאמן והוא חייב להיות חלק מהם מכיוון שהוא חלק מהמוצר . ולא רק האומנות שלו .

מה גם שהאמן לא משתמש ביח"צ למטרות פרסום מבחינתו זה דבר שולי ולא הוא הקורץ לאמן. האמן רוצה להיות מוכר על מנת למכור את יצירותיו,להתפרנס בכבוד וליצור חדשות כל הזמן התהילה והכבוד חשובים גם הם אך בעיקר המטרה היא מכירה לאספנים והצגה בגלריות.

איך עושים זאת לאמן? במספר דרכים:

האמנות היא תחום ייחודי אשר בו המדיה היא לא המרכיב העיקרי.

עבור האמן חשובים יותר הקשרים אותם ישיג דרך משרד היח"צ עבורו קשר עם גלריה יהיה חשוב הרבה יותר מאייטם בעיתון זה או אחר.

קהל המטרה לאמנות– קהלי המטרה של האמנים הם אספנים ,בעלי גלריות, אוצרים, קרנות לעידוד ןתמיכה באומנות והממסד האמנותי.

כאשר מדובר בקהל מטרה של אספנים חשוב לדעת גם כי יש דרך לפנות לכל אחד מהם ולהתאים תכנית פעולה ספציפית בהתאם.

לדוגמא: עם אספנים יתוכננו מפגשי סטודיו עם האמן עצמו וערבי מכירה המאגדים מספר אספנים והמעוניינים כמובן בסוג האמנות הספציפי שכן לא תוכל להזמין אספן האוהב אמנות פלסטית לתערוכה של אמנות דקורטיבית לצורך העניין.

מפגש עם אוצרים –בו יהיה שיח גלריה עם האמן אשר יסביר על הדרך לעבודה ,על אופן היצירה ומשמעותה עבורו.

תקשורת –כמובן שהתקשורת הרלוונטית עבור האמן היא תקשורת אמנות בעיקר אך גם תקשורת חברה יכולה להיות רלוונטית עבורו כדי להפכו למוכר וידוע.

הידע בזיהוי קהל המטרה ודרך העבודה עימו הוא יידע הנרכש במשך הרבה שנות עבודה במקצוע יחסי הציבור. היכולת לפלח את השוק ולאתר את הקהל הרלוונטי ביותר עבור כל סוג של לקוח הוא אמנות בפני עצמו ויש צורך במקצוענות ולא בשיטת ה"יריות באפילה" פנייה ממוקדת לקהל היעד הנכון היא אשר תשיג את המטרה על הצד הטוב ביותר.

קשרי מדיה לאמנות –

כתבות פריביו – הכוונה לכל הבאזז אשר צריך להיות לפני התצוגה עצמה שאמור לגרות ולגרום לקהל היעד להגיע בהמוניו לתערוכה המיועדת וכמובן לקנות את היצירות הנחשקות. אינטרביו כולל גם כרוניקות ותמונות

כתבות אינטרביו – הכוונה לריאיונות המספרות על האמן ,על אופן יצירתו ואפשר גם (אך לא רק על סיפור חייו) שכן ידוע שאמנים הם אנשים מיוחדים ומעניינים.

בפתיחה עצמה – כמובן יש לדאוג לכך שיוזמנו כתבי התרבות ואמנות הנוגעים לאיזור ולתחום האמנות המדובר יש צורך לדאוג שיהיה להם כל החומר הדרוש על האמן ועל היצירה כדי שהאייטם יצא מדויק ונכון.

ואיך אפשר בלי – ביקורת.

קשר טוב עם העיתונאי הנכון והעברת כל החומר הנדרש וכמו כן ליווי צמוד של הכתב לאורך התערוכה יבטיחו ביקורת טובה ומפרגנת. צריך לדעת היכן הקו האדום זאת אומרת עד כמה ללוות, חשוב מאוד לדעת שאף אחד לא (ובטח שלא עיתונאים) אוהב שנדבקים אליו ומעמיסים עליו נתונים. הדרך היחידה לדאוג לכתב היא להכין מבעוד מועד "תיק עיתונאי" ובו כל החומר הרלוונטי וכמובן להיות איתו בקשר בתחילת התצוגה ובסופה. את ההתרשמות הוא צריך לקבל לבד זה הרי המקצוע שלו.

היצמדות יתר לפעמים כמו גורמת לחוסר אמון….

באופן כללי התחום הזה לא כולל סיקורים נרחבים במדיה ולפיכך הקריאייטיב כאן חשוב במיוחד.

הגדרה של קריאייטיב – קריאייטיב הוא תהליך של חשיבה יצירתית של העלאת רעיונות לדרכי פעולה יחודיים ושונים המקדמים את מטרות הלקוח.

*הקריאייטיב במהותו הוא פורץ גבולות,חדשני ומחדש. הוא נועז,צבעוני והוא אמנות בפני עצמו.

המטרות של קריאייטיב הן:

למצוא דרכים יצירתיות להיות חדש,ראשון ושונה.

להתוות את האסטרטגיה התדמיתית המותאמת לכל לקוח.

בנוסף על מנת לבנות מיצוב של אמן נדרשת הבנה מיוחדת שכן אמנות מתחלקת למספר סוגים האמנות הפלסטית אינה דומה לבידור….כמעט ואין "סלבס" בתחום הזה ונורא חבל שכך כיוון שזהו תחום חשוב מאוד בתרבותו של כל עם.

אמנות היא תחום משתנה ורב גוני, אמנים הם כאלה גם כן ומאחר ואמנות או יותר נכון היצירה הספציפית לצורך העניין מהווה בערך כתשעים אחוז מהתעסקותם לפני תערוכה יש צורך גם בחשיבה קדימה לתקופה שלאחר התערוכה.

ברור וידוע שלפני התערוכה ישנם אלף ואחד דברים המעסיקים את האמן וממלאים את יומו, אך מה שקורה לרוב האמנים כמה ימים לאחר פתיחת התערוכה נורא מבלבל, נהיה שקט מפחיד,כבר אין במה להתעסק ונראה כאילו לא נותר מה לעשות עד התערוכה הבאה.

כאן הטעות הגדולה תמיד והכי חשובה היא העבודה שיש לעשות אחרי התערוכה בעצם התערוכה רק פותחת דרך ארוכה מכיוון שברגע שמשרד יחסי הציבור פותח עבור האמן קווי תקשורת על האמן מוטל התפקיד לחזק ולשמור על קווים אלו.

שמירה על קשר עם האוצרים והאספנים שהאמן מעוניין להיות איתם בקשר חשובה ביותר

גם אם מסיבה מסוימת הם לא הגיעו לתערוכה תמיד יש מקום לשלוח מכתב אישי עם קטלוג עבודות שייצג את האמן מעבר לתערוכה ,כמו כן יש צורך בבניית רשימת אנשי קשר לעתיד לאירועים נוספים ולהמשיך ולעדכן לגבי הפעילות שלך כל הזמן אמן צריך לדעת שכדי להישאר בתודעה עליו ליצור כל הזמן ולדאוג שיידעו על כך.

www.lotan.org.il

הוסף תגובה