ייעוד אישי כדרך חיים

מהו ייעוד אישי?

הייעוד הוא הנתיב האישי שלנו, הדרך הייחודית אשר נועדנו ללכת בה, ואשר מאפשרת לנו להיות במיטבנו, לפעול מתוך תחושה של משמעות, לחוות סיפוק והנאה לאורך זמן ולתת ביטוי לכישורים הגבוהים ביותר שלנו. כאשר אנו חיים את הייעוד שלנו, אנו נותנים יותר ערך לעצמנו ולאחרים וכתוצאה – מקבלים תמורה גבוהה יותר וחווים הצלחה ושפע.

 

האתגרים שבדרך

מדוע יש בינינו כאלה שמחוברים לייעוד שלהם מגיל צעיר ואילו אחרים עוברים חיים שלמים מבלי שמימשו את ייעודם? איך זה שלאחדים הדבר ברור באופן חד משמעי ומנגד, יש שאינם יודעים אפילו היכן להתחיל לחפש את התשובה?

כדי להבין זאת, עלינו להכיר את השחקנים הפעילים בתהליך הזה. לצורך הפשטה, נתבונן על שלושה רבדים המייצגים את האדם.

 

המהות– נגדיר 'מהות' כליבה של מי שאנו, כגרעין הנושא בתוכו את פוטנציאל הצמיחה וההגשמה שלנו. המהות מגלמת בתוכה את התכלית לשמה אנו כאן. מכאן, האתגר החשוב ביותר הוא להתחבר למהות ולהביא התובנות הגלומות בה אל המודע.

 

ארגז הכלים– מכלול תכונות, מאפיינים וכישורים המהווים את 'כלי העבודה' הבסיסיים אשר אתם הגענו לעולם כדי להגשים את ייעודנו. לאלו נוסיף את הידע והמיומנויות אשר רכשנו במהלך החיים. בארגז הכלים נמצא כל הדרוש לנו כדי לפלס את דרכנו, לצמוח ולהתפתח.

 

האשליה– המסכה שיצרנו. החל מהגיל הרך ולאורך כל שלבי החיים אנו מתוכנתים על ידי הסביבה בה אנו חיים: המשפחה, בית הספר, אמצעי התקשורות וכו'. אלה משפיעים על מי שאנו רוצים להיות ומביאים אותנו, במידה כזו או אחרת, לבחירת אפיקי התפתחות שאינם מספקים אותנו בטווח הארוך. התוצאה: ערב רב של תפיסות, אמונות, הרגלים ופחדים שהטמענו במהלך השנים ואשר מקשים עלינו ליצור פריצת דרך בכיוון של הגשמה עצמית מלאה.

 

מה שקורה אם כן, הוא קונפליקט בין המהות ('השחקן הפנימי'), לאשליה ('השחקן החיצוני'). אצל רובנו, החשיבה המודעת קשובה יותר לנעשה בחוץ, עובדה הנותנת יתרון משמעותי לשחקן החיצוני והוא גדל עם השנים.

כאשר אנו מדכאים את המאפיינים והצרכים הבסיסיים הטבועים בנו לטובת מסגרות, נורמות, רעיונות או שאיפות כלשהן, נמצא את עצמנו בשלב כלשהו חסרי סיפוק, נטולי אנרגיות ובתחושה של שיתוק וחוסר שייכות. חיים מתוך האשליה מנתבים אותנו אל מציאות שאינה מתאימה לנו ומגבילה את הביטוי של מי שאנו באמת. ככל שהאשליה מנוגדת למהות, אנו חווים מועקה הולכת וגדלה.

לעיתים קרובות נעמיק את האחיזה במציאות הזרה והלא מספקת בתירוצים שונים – מחויבות, כורח הנסיבות, חוסר ברירה וכדומה. התוצאה – חיים של הישרדות כלכלית או רגשית. ככל שנתמיד לסחוב את מסכת האשליה, לעולם לא נגיע לסיפוק והגשמה מלאים וארוכי טווח.

 

לעולם עלינו להיות מחוברים לעצמי האותנטי, למהות. לחזק את 'השחקן הפנימי' – לבחון עצמנו דרך העיניים שלנו ולא באמצעות אחרים. עלינו לחזור אל עצמנו ולקלף את הקליפות החיצוניות שעטינו במהלך השנים. עלינו לבחור בין המהות לאשליה. הזמן לעשות זאת הוא עכשיו. הרגע הזה הוא העיתוי הטוב ביותר לעשות את העבודה.

 

צעד ראשון לשינוי

השאלה המתבקשת היא, אם כן, איך נסנן את הרעשים החיצוניים כדי להקשיב לקול הפנימי היודע את הייעוד שלנו? כיצד נפריד בין ההיבטים האותנטיים של העצמי לבין האשליה?

היכולת לעשות זאת מותנית בשני תנאים מקדימים:

  • להיות מודעים לאשליה, להתנהלות מתוך אמונות ודפוסים היוצרים חסך וקיבעון.
  • להיות בעלי תשוקה חזקה ליצירת שינוי בחיינו, לגלות את ייעודנו ולחיות אותו.

 

המטרה שלנו היא לנפץ את האשליה ולהגיע לתובנות אותנטיות. בשלב זה מתעורר תת המודע ומנסה לשמור על הקיים. הוא פועל באמצעות הפחד ומעורר תגובת נגד: מי יודע מה נמצא מאחורי המסכה? האם מה שנגלה יספק אותנו? ומה לגבי כל המאמצים שהשקענו במשך שנים כדי לטפח את התדמית הזו? לא חבל להשליך את ההישגים? והאם יש בנו כוח להתחיל מאפס? תת המודע מנסה לשכנע אותנו ב'הגיון' ומזכיר לנו מה שווה ומה לא, מה מעצים ומה מחליש אותנו. אך זהו ההגיון של האשליה – אוסף האמונות והתפיסות שקיבעו אותנו במסלול הישן. לכן, שחרור מהאשליה הוא קודם כל מעבר דרך הפחד.

 

מה שעומד בפנינו כרוך בוויתור, בנכונות לאבד שליטה ולהיכנס לאזור של אי וודאות. במקרים מסויימים זה עשוי להחוות בתחילה כהליכה לאיבוד, אך המהלך האמיץ הזה הוא למעשה המפתח להשבת השליטה בחיינו ולרכישת היכולת לעשות בחירה מודעת.

 

מציאת הייעוד

כל זה טוב ויפה, אך איך יודעים מהו הייעוד שלנו?

ובכן, לידיעת הייעוד ניתן להגיע באופנים שונים. זהו, בדרך כלל, תהליך של התבוננות וחקירה הנעשה בדרכים קוגניטיביות, רגשיות ורוחניות – כל אחד בהתאם לאישיותו ולתהליכים העובדים עבורו. לכל אחד הדרך המתאימה לו.

 

לפניכם מספר טיפים שיסייעו לכם בדרך. קחו עט ונייר וענו על הסעיפים הבאים בתשומת לב מלאה ובפירוט מרבי.

  • שאלו עצמכם מה חשוב לכם באמת, למה יש משמעות עבורכם, מהן נטיות הלב שלכם, מה מרגש אתכם במיוחד.
  • בדקו עם עצמכם מהן התשוקות האותנטיות שלכם, מה גורם לכם הנאה, מה אתם יכולים לעשות בהתמדה ולאורך זמן מבלי להתעייף.
  • רשמו בפניכם מהם הכישרונות הטבעיים שלכם, אילו דברים אתם עושים ביעילות ובמאמץ מזערי, מהם הדברים שעשיתם שקצרו מחמאות ועוררו ההתפעלות.
  • הזכרו בשנות ילדותכם. בגיל חמש לערך מתחילים לעסוק בשאלה 'מה אעשה כשאגדל?' חפשו רמזים בתשוקות הראשונות שלכם, בחלומות ילדותכם.
  • אפשרו לעצמכם לחלום: אם כסף לא היה גורם במשוואה, מה הייתם רוצים לעשות?
  • סכמו את נתוני ההשכלה והידע שרכתם במהלך השנים, במסגרות ייעודיות ובאופן בלתי פורמלי ואת היתרונות שהם מאפשרים לכם.
  • בחנו את הניסיון שרכשתם בתחומים מקצועיים וכן את ניסיון החיים שלכם ונסו לאתר את הדברים המשמעותיים הקופצים לעין. שימו לב לכישלונות ולהצלחות כאחד. גרעין הייעוד שלכם עשוי להמצא דווקא בהתנסיות הכושלות שלכם.

 

חזרו אל הרשימה הזו מדי פעם לאורך תקופה בהתאם לצורך, עד שתרגישו שלמים ובהירים עם הנתונים שרשמתם. עתה, חפשו את הקו המקשר בין הרשימות שלכם. ישנו דבר אחד העובר כחוט השני בין כל מה שהעלתם המרמז על הייעוד האישי שלכם. כאשר תזהו אותו, נסו לתרגם אותו לכיוון מוגדר. נסחו אותו באופן מפורט וברור ככל האפשר. דמיינו עצמכם חיים את הייעוד הזה. ככל שתצליחו לחוות יותר בדמיון וככל שהרגשות הנלווים לחווייה עוצמתיים יותר – אתם קרובים יותר להבנת הייעוד שלכם.

הוסף תגובה