ילדים, מחשבים ובעיות שינה

 

מחשבים, ילדים ובעיות שינה
יותר ויותר אנו רואים ילדים שזמן הגלישה שלהם באינטרנט נמצא בעליה מתמדת. הורים פונים ומספרים שיש ימים שבהם ילדיהם מבלים עד 9 שעות מול המחשב. זמן הגלישה ברוב המקרים מוקדש לשתי פעילויות עיקריות: משחקי מחשב מול מתחרים במקומות אחרים ולפעמים גם במדינות שונות וצ'ט בI.C.Q . 

לישיבה מול המחשב תוך כדי גלישה בתחומים לעיל לאורך זמן יש השפעות שונות על איכות השינה של הילדים, כתוצאה מכך על ערנותם ותפקודיהם למחרת בבוקר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבזמן הישיבה מול המחשב תוך כדי משחק הילד נטען ע"י רשמים אלקטרומגנטים שנפלטים מהמחשב בו בזמן שלא מתבצעת פעילות פיזית ביחס מתאים. כך שפריקה מתאימה של החוויות או הרשמים האלקטרו מגנטים נמוכה. לדוגמא, כולנו זוכרים איך בסוף סרט קרטה ילדים יוצאים מהקולנוע והם לא פחות מאשר ברוס לי או כשאנחנו מקשיבים לנגינה ומיד היא מפעילה את הריקוד שנוצר בתוכנו. כשמדברים אלינו אנו משיבים. לאחר יום עבודה מתיש אנו יוצאים להליכה "מאווררת". לאחר ארוחה אנו מבלים בהתרוקנות בשירותים ואותו עיקרון לגבי שתייה. הגוף האנושי הוא סוג של מכונה אורגנית הכי מתוחכמת על הפלנטה שכל הזמן נטענת ופורקת ברמות שונות של מזון. מרמה של מוצקים כמו מלח ועד אנרגיה, למשל מוזיקה. ילדים נמצאים בתהליך של גדילה מתמדת ולכן הם חייבים לפרוק ולטעון כל הזמן. גם אצל מבוגרים אותו תהליך קורה רק שהוא איטי יותר.

השאלה הנשאלת היא איך זה קשור לשינה? והתשובה נעוצה בעובדה שתהליך השינה בעיקרו קשור לפריקה או ניקוי של כל הרשמים האלקטרומגנטים שהצטברו במוח במהלך זמן העירות. משום כך ילד שבילה מעל מספר שעות מול המחשב במשחק הדמיה של מלחמה למשל ולא עשה שום פעילות פיזית יתקשה להתעורר וגם לתפקד בעירנות למחרת מכיוון ששעות השינה שלו לא הוארכו מספיק ביחס לטעינה של הרשמים בעקבות הישיבה מול המחשב ללא פעילות פיזית. דרך טובה לאמת את כל המידע יהיה לשאול את הילד האם הוא חולם על המשחק שאותו שיחק במחשב.

האם אפשר להתמודד עם בעיה זו תוך שיתוף פעולה מצד הילד ללא כפייה, צעקות או אפילו אלימות מילולית(צעקות)?

אופציה ממומלצת תהייה בניית הסכמים. 

יש לזמן תהליך מובנה שבמהלכו זמן המחשב של הילד יהיה שכר על עמידה ביעדים(לימודים, עזרה בבית) שיוצבו לאחר שיחות משותפות ביחס ישיר לגילו. הכרחי שהילד יבין ויפנים שזמן מחשב לא יכול לבוא על חשבון המטלות היומיות שהוגדרו והוסכמו בין הצדדים. יש לבנות מערכת הבנות מוסכמת במקרה וההסכם נפרץ ע"י הילד. כמובן שההורים חייבים לגלות מנהיגות ולעמוד בהסכמים בעצמם. מומלץ ביותר לשתף את הילד במידע לגבי ההשפעות של חשמל סטטי ואלקטרו-מגנטיזים אבל בצורה של שאלות מנחות ומסקרנות ולא הרצאות.
מומלץ להגביל את זמן המחשב עד שעתיים לפני השינה ותמיד להתקלח לפני כניסה למיטה. למים יש יכולת הולכה של חשמל כך שתהליך הפריקה יכול להתחיל כבר במקלחת.

בהצלחה

הוסף תגובה