כיצד לגרום למכור ללכת לטיפול

כיצד לגרום למכור ללכת לטיפול

במאמר זה מתוארת בקצרה תוכנית ה.ס.ה.מ. (העצמה סביבתית והכשרה משפחתית) למשפחות ו"מודאגים משמעותיים אחרים" שמרגישים תקועים בחוסר-תקוה וייאוש, חייהם נשלטים ע"י התנהגות של אדם קרוב מכור בכל סוג ההתמכרות, תחושה ש"ניסינו הכל" ושום דבר לא עבד, אבל לא מוכנים לוותר, מציעה כלים כדי לעזור ליקיריהם למצוא דרך להיכנס לטיפול וגם לשפר את איכות חייהם של בני משפחה. ניתנת אפשרות להתנסות בתוכנית ע"י יצירת קשר עם "א.ס.ייעוץ"

על כל אחד או אחת שמכור/ה לסמים, אלכוהול, תרופות, הימורים, מסכים, מין, אוכל, קניות ועוד יש לפחות 2-3 שלא מכורים אשר מושפעים מהתמכרות: הורים, ילדים, בני זוג, אחים ואחיות, חברים, עמיתים בעבודה וכו'. כל אלה רוצים שהמכור ייגמל ואם הוא מסרב, צריכים ללמוד איך לגרום לו ללכת לטיפול ללא עימותים ו"התנתקויות" מיותרים שבדרך כלל לא עוזרים ואף גורמים ליותר סבל וכאב לשני הצדדים.

המצב בו המכור מסרב לטפל בעצמו למרות הנזק העצום שנגרם לו ולסביבתו תמיד היה אתגר קשה ביותר למשפחות, קרובים, אנשי מקצוע ולכל מי שנושא התמכרויות קרוב ללבו. וזאת לפני הקושי הגדול של הטיפול עצמו שיכול להתרחש אך ורק אם המכור נכנס לתהליך זה. אבל ככל שכניסתו לטיפול תהיה חלקה יותר ופחות טראומטית, כך סיכויי החלמה יהיו גבוהים יותר ויותר מכורים ייהנו מפרותיה.

לא לומדים בבית ספר איך להתמודד עם  אדם שסובל מהתמכרות. קשה מאוד לחיות עם בן משפחה מכור לכל סוג של חומר או התנהגות. צריך להיות צדיק אמיתי כדי לקיים קשר אוהב, תומך ומעורב עם אדם שפוגע בך נפשית, כלכלית ואף פיזית. הכעס שמצטבר אצל משפחה, שאחד מבניה הוא מכור, מוביל לעימות: " או שתעשה את זה או נפרד", "או שתלך לטיפול או תעזוב את הבית". במקרים מסוימים זה עובד, אבל במקרים אחרים אותו אדם אכן קם ועוזב את הבית.
מתברר שקיטורים, נזיפות, האשמות, השפלות, הפחדות, התחננויות אינם יעילים, ולעתים אפילו מזיקים, כאמצעים לעזור לאדם שזקוק לטיפול. בעבר היה מקובל לחשוב שעימות הוא הכרחי ושהמכור צריך להגיע ל"שפל המדרגה" לפני שיוכל להחלים. מחקרים חדשים גילו חלופות יעילות יותר.

לצורך מענה לבעיה הזאת פותחה בארה"ב שיטה ותוכנית ה.ס.ה.מ. ראשי תיבות ל "העצמה סביבתית והכשרה משפחתית" (CRAFT) שעוזרת למשפחות להביא מכורים לטיפול עם סיכויי הצלחה די גבוהים (70%). במקור היא נועדה למכורים לסמים, אלכוהול והימורים אך מכיוון שהוסכם על כולם שלמרות ההבדלים הבולטים בין סוגי ההתמכרות, בהחלט יש להם בסיס פסיכולוגי ופיזיולוגי משותף, אין סיבה שלא ניתן ליישמה במקרים של סוגי התמכרויות אחרים.
התוכנית מנסה להשיג שלושה יעדים מרכזיים, שניים מהם מתמקדים באדם אשר משתמש לרעה בחומרים או התנהגויות, ושלישי מכוון ל"מודאגים משמעותיים אחרים" : בני זוג, משפחה, ילדים וכו'. המטרה הראשונה והעיקרית היא להשפיע על האדם המכור לקבל טיפול, ותוך כדי, המטרה השנייה היא להפחית את השימוש של הפרט בחומרים או התנהגויות מזיקות. המטרה השלישית היא לעזור ל"מודאגים משמעותיים אחרים"  לעשות שינויים חיוביים בחייהם, כך שהתפקוד הפסיכולוגי שלהם ישתפר, ללא קשר לשאלה האם המכור נכנס לטיפול או לאו.
ההליך המרכזי בתוכנית הוא "מיפוי התנהגותי" שמורכב מ-3 מרכיבים:

  1. למפות את כל מה שמשפחה יודעת על דפוסי שימוש של יקיריה.
  2. לקבל מושג בסיסי על היקף השימוש , מאפייניה ונסיבות בהן היא מתרחשת.
  3. לתכנן תכניות פעולה ספציפיות לשינויים התנהגותיים בעצמם כדי כך לשנות את ההתנהגות של המשתמש.

לסיכום, התוכנית ה.ס.ה.מ. (העצמה סביבתית והכשרה משפחתית) מציעה אלטרנטיבה חיובית יותר לטקטיקות הרגילות שמשתמשים בהן בני משפחה, חברים, עמיתים או "מודאגים משמעותיים אחרים",  כדי לנסות לגרום ליקיריהם לקחת אחריות על התנהגותם הבעייתית וללכת לטיפול. 
לבירור פרטים נוספים או כניסה לתוכנית צרו קשר עם א.ס.ייעוץ:

ביבליוגרפיה

Makarchuk, K., Hodgins, D. C., & Peden, N. (2002). Development of a brief intervention for concerned significant others of problem gamblers. Addictive Disorders & Their Treatment, 1(4), 126-134.
Meyers, R. J., W. R. Miller, D. E. Hill, and J. S. Tonigan. 1999. Com­munity reinforcement and family training (CRAFT): Engaging unmotivated drug users in treatment, journal of Substance Abuse 10, no. 3:291-308.
Miller, W. R., R. J. Meyers, and J. S. Tonigan. 1999. Engaging the un­motivated in treatment for alcohol problems: A comparison of three intervention strategies. Journal of Consultingand Clinical Psy­chology 67, no. 5:688-97.
Meyers, R.J. & Wolfe, B.L. (2004). Get Your Loved One Sober: Alternatives to nagging, pleading and threatening. Hazelden Publishing & Educational Services: Center City MN.
Smith, J.E. & Meyers, R.J. (2004): Motivating Substance Abusers to Enter Treatment: Working with Family Members, Guilford Press: New York, NY.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%AA#cite_note-Holden-2

הוסף תגובה