הקלת מצוקה באמצעות פסיכותרפיה מעשית

* קטעים מתוך קורס ©תרפיה באימון

נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.

מהי מצוקה ומה הם מאפייניה? 

מצוקה היא תופעה שכיחה למדי וכמעט כל אדם עשוי לחוות מצב מצוקה בזמן כזה או אחר בחייו. ברוב המקרים אנשים יוצאים ממצב מעיק ולא נעים זה בתוך זמן קצר, אך במקרים מסוימים התופעה עלולה להחמיר. על מנת למנוע התדרדרות המצב כדאי להבין מהי מצוקה וכיצד אפשר לטפל בכך.

מצבי מצוקה מאופיינים במתח, אי שקט, הרגשה לא טובה, ויכולים להיות מלווים בעצב, במצבי רוח קשים או ברגיזות גבוהה. מצוקה מכונה גם "דְחק" ובאנגלית distress ונהוג להתייחס אליה גם כאל מצב של "לחץ שלילי". בעיניי, המאפיין הבולט ביותר הוא תחושה של חוסר אונים או איבוד הדרך.

מצוקה עשויה להתרחש על רקע אירוע קשה, בעיה מכבידה ביחסים, סיבוכים בעבודה, לחצים למיניהם, וצרות אחרות. בדרך כלל האדם מרגיש כי קשה לו להתמודד עם האתגרים אשר לפניו, ובמקום להתמודד הוא מוצא את עצמו מובך, מבולבל, אבוד או אפילו מיואש. במילים פשוטות חוויית האדם במצוקה היא "קשה לי ואני לא יכול או לא יודע איך לעזור לעצמי".

כיצד אפשר לעזור לאדם במצוקה? 

אם אמנם מדובר במצוקה ולא בבעייה נפשית מורכבת יותר, טיפול משולב של שיחות ומשימות בשיטת ©פסיכותרפיה מעשית יכול להקל ולהיטיב את המצב בתוך זמן ממש קצר.

פסיכותרפיה מעשית

©פסיכותרפיה מעשית באה לענות על הצורך של מי שאינם נזקקים לטיפול נפשי מורכב ורוצים להיטיב את מצבם ואת הרגשתם, בעיקר במישור ההתנהלותי, היום-יומי. התהליך כולל שיחות מקצועיות ומשימות קטנות, ולמעשה משלב תרפיה עם אימון אישי (קואצ'ינג).

השיחות מעניקות אפשרות להבהיר את המצב ואת האפשרויות, ללבן את הדברים, ולראות אותם מפרספקטיבה שונה. תפקיד המשימות הוא לעודד את היציאה ממצב של דכדוך או חולשה, להחזיר את השגרה הטובה ואת שמחת החיים, ולהעניק למטופל הרגשה חיובית טובה לגבי עצמו וסביבתו.

השיחות והמשימות המותאמות, תורמות יחד להתחזקות המטופל, להשבת כוחותיו וחיזוק האופטימיות, ולהתארגנות כללית מחודשת, לקראת חיים טובים ומספקים. 

טיפול מעשי קצר כזה מעניק לא רק אפשרות לצאת מהמצוקה, אלא גם הזדמנות לקדם את המטופל במישורים שונים:

1. לשפר הרגלים
2. להיטיב את איכות החיים 
3. לבחון ולרכוש דרכי חשיבה חיוביות ותומכות
4. לאמץ דפוסי התנהלות אפקטיביים ומקדמים  

עבודה עם מאמנים-תרפיסטים 

מאמנים-תרפיסטים לומדים לזהות מצבי מצוקה באמצעות שאלות המתייחסות למצב הכללי ולארבעה היבטים בחיי האדם: התנהגות, תחושות גוף,  מחשבות והרגשות. 
מאמנים-תרפיסטים מנהלים תהליך מובנה כמו בקואצ'ינג רגיל, הכולל שיחה שבועית ובסיומה משימה מחזקת ומקדמת המותאמת למטופל, אם כי הגישה והשיטה שונות מאימון אישי רגיל. 

כיצד לזהות מצוקה? 4 שאלות מפתח 

נפרט כאן טכניקה בת ארבעה שלבים כאשר כל שלב מתמקד בהיבט אחר של מצוקה: מחשבות, הרגשות, הגוף וההתנהגות.

באמצעות 4 שאלות ראשוניות המתייחסות ל4 ההיבטים תוכלו לבחון את עצמכם: האם את או אתה במצוקה?  

מחשבות – מה אתה חושב?
הגוף – מה אתה חש בגופך?
הרגשות – מה אתה מרגיש? 
ההתנהגות – איך אתה מתנהג? 

מבט כללי – בעבודה כמאמנים-תרפיסטים בגישת ©פסיכותרפיה מעשית הדבר הראשון אותו נרצה לבחון הוא המצב הכללי: האם יש שינוי לרעה במצבך הרגשי? האם יש משהו חדש ולא-טוב בהתנהלותך או בתחושות הגופניות שלך? האם קשה לך לתפקד היטב כפי שהיית רוצה או כפי שהיה בעבר?  

כעת, נפרט את השאלות לכל שלב ונזכור כי הן מכוונות להשוואה בין המצב הרגיל לבין מצב הנוכחי. שינוי בולט יכול לרמוז על מצוקה נפשית.

קל לזכור את ארבעת ההיבטים באמצעות ראשי התיבות מגר"ה

1. מ. מחשבות – האם קשה לך להתרכז או להתמקד? האם אתה מתרגז מהר או מתייאש מהר? האם אתה פסימי או מאמין שאין סיכוי למצב יותר טוב? האם אתה מרגיש מבולבל או אבוד? האם יש לך הרבה מחשבות שליליות?

2. ג. גוף –האם כואב לך או יש לך מיחושים במקום כלשהו בגוף? האם יש לך הפרעה בשינה או באכילה? האם קשה לך להתבטא או להתנסח, בניגוד למצב הרגיל שלך?

3. ר. רגשות –  האם אתה חש חוסר אונים או חולשה מול  אנשים או מצבים, באופן שונה מהחוויה הרגילה שלך ? האם אתה עצוב מהרגיל או עצבני מאד? האם יש לך פחדים או חששות רבים?

4. ה. התנהגות  – האם אתה קופצני ואו חסר שקט? האם אתה מתבודד או מסתגר? האם אתה מקיים שגרה יומית טובה? 

כאשר מצב ה- מ.ג.ר.ה אינו משמח, אינו כרגיל או אינו תקין, כאשר נדמה לך שהתפקוד היום-יומי שלך נפגע או המצב רוח מאוד ירוד – כדאי להתייעץ עם איש מקצוע. פעמים רבות קל מאוד לצאת ממצוקה קלה, ואילו חוסר טיפול יכול להחמיר את המצב וחבל. 

אם נדמה לכם שאתם במצוקה, אנא אל תהססו: אתם מוזמנים לשיחת ייעוץ ראשונית בתשלום סמלי. 
מוטב לפנות לשווא מאשר לא לפנות ולסבול. 

קורס להכשרת מאמנים-תרפיסטים: לימודי תרפיה באימון – פסיכותרפיה מעשית

הרבה בריאות, שלווה ושמחה,
אסתי פישר היים
מייסדת ומנהלת iCU בי"ס לאימון ומכון טיפול – תרפיה באימון

הוסף תגובה