כללים לבניית לוגו

מהו לוגו?

במסגרת העבודה הגרפית, ניתן לייצר (בין השאר) גם מה שנקרא לוגו (ובעברית:סמליל). לוגו הינו אלמנט גרפי כלשהו היכול להכיל צורה כלשהי, או טקסט כלשהו ואף שילוב של שניהם, כאשר מטרתו העיקרית היא להיות משויך לחברה או מוצר מסוים ולהיות מזוהה עמם עד כדי חדירה לתודעת הציבור.בנוסף, הרעיון העומד מאחורי הלוגו הוא להעביר לציבור את המסר או הקונספט שהחברה או המוצר רוצים להעביר. חזותו של הלוגו יכולה להיות "פשוטה" מאד, כלומר כזו שמכילה אלמנט גרפי פשוט (קו,צורה וכדומה) עד מורכבת מאד,אך בכל מקרה, המטרה היא להעביר את המסר בצורה החזקה ביותר, כזו שתשפיע לאורך זמן על התודעה.

דוגמאות מובהקות לכך ניתן לראות בלוגו של חברת NIKE.הלוגו של חברה זו ידוע ומוכר וצורתו היא צורת V המסמל את אלת הניצחון במיתולוגיה היוונית,ועל כן בהכרח מעביר את המסר של ניצחון,מה שחשוב מאד לחברה המייצרת מוצרים מעולם הספורט.דוגמה נוספת ומורכבת יותר ניתן לראות בסמל של חברת BMW. הלוגו של החברה מדמה סכין מאוורר לבן על רקע שמים כחולים ובכך משקף את המקורות של יצרנית מנועי המטוס BMW הצבאי בתקופת מלחמת העולם הראשונה, והמסר העובר דרך לוגו זה הוא של חוזק ואכן מדובר ברכב חזק.

במהלך העבודה על בניית לוגו, על הגרפיקאי להבין את החברה או המוצר שלהן הוא יבנה את הלוגו ויש צורך להתאים את הלוגו כך שיוכל לייצג אותם על הצד הטוב ביותר.חקירה מעמיקה של החברה או המוצר, כולל סקירה של החברה בשוק וקהל היעד שלה,תביא לכך שהלוגו יותאם אליהם הן מבחינת המלל, הן מבחינת האלמנט הגרפי שיוצג והן מבחינת הפונט שאף אותו יש להתאים. עבודה זו דורשת סבלנות,יצירתיות ודמיון ועל כן עשויה להיערך זמן רב עד שלבסוף מתקבל המוצר המוגמר.

כמובן שישנם מרכיבים נוספים שאותם צריך לקחת בחשבון בעת בניית הלוגו, מרכיבים כגון צבע וגודל (בנוסף למלל ולצורה).אפשר למשל לבחור לוגו שיהיה בצבע מסוים או שיוצג דווקא בשחור לבן וכן הלאה.בנוסף,חשוב גם לייצר קורלציה בין חזות הלוגו לבין העיצוב הכולל של החברה (אתר וכדומה). למשל בחברות כמו אורנג', שבה שולט הצבע הכתום בלוגו, באתר, בפרסומות וכו', או חברת סלקום, ששם שולט הצבע הסגול וכן הלאה.

מהרגע שנבחר הכיוון שאליו נרצה לנתב את בניית הלוגו (וזאת לאחר חקירה מעמיקה של המוצר המדובר),אפשר כבר "לרוץ" עם העבודה ולייצר מספר סקיצות שיספקו מספר אפשרויות ללוגו ומתוכן ייבחר, בסופו של דבר, הלוגו המתאים ביותר.

חשוב לציין, כי בחירת הלוגו היא קריטית ביותר למיתוג חברה/מוצר ולייצוגה ועל כן יש להשקיע חשיבה חכמה ומעמיקה ביותר בעת הבנייה שלו. ולא לטעות, הרבה פעמים, דווקא הלוגואים עם החזות ה"פשוטה" ביותר, הם אלה שמעבירים מסר בצורה החזקה ביותר והדוגמה המובהקת ביותר היא כמובן חברת קוקה-קולה, שהלוגו שלה מלווה אותנו כבר מאה שלמה עם אותו המסר "טעם החיים".

 

הוסף תגובה