כל הדברים שלמדנו בבית הספר על הצלחה ומונעים מאיתנו הצלחה בחיים

כל הדברים שלמדנו בבית הספר על הצלחה ומונעים מאיתנו הצלחה בחיים
כתבה:שמחה לוין,יועצת אסטרטגית,מנחה-מאמנת,מנכ"ל כישורים

חשבתם פעם למה אנחנו טורחים ללמוד בבית הספר ? 
למה אנחנו משקיעים את מרבית שנותינו במוסד הזה ?
אנחנו לומדים בבית הספר שנים רבות כי חינכו אותנו להאמין שללמוד בבית הספר זהו המפתח להצלחה בחיים.אז הגיע הזמן לבחון את השאלה –האומנם בית הספר מלמד אותנו על הצלחה בחיים ? עד כמה הנחת היסוד הזאת עומדת במבחן המציאות?

לפני שנשיב על שאלה זאת כדאי להגדיר מה זאת הצלחה.
כולנו יודיעם שהצלחה זהו מושג יחסי וסובייקטיבי.יחד עם זאת כולנו גם יודעים שהצלחה בחיים במונחים מערביים מבוסס על שלושת הכ' :כסף,כוח,כבוד.אלו הם שלושת הערכים הבסיסים להצלחה.

אז מה אנו לומדים בבית הספר? מה הם ערכי הליבה של בית הספר? האם כסף,כוח וכבוד נכללים בערכי ליבה אלו?

1.בבית הספר אנחנו לומדים שיש רק פיתרון אחד נכון והוא בד"כ הפיתרון של המורה.כבר בכיתות הנמוכות של ביה"ס ילדים לומדים שאם הם יגידו את מה שהמורה רוצה לשמוע –הם יזכו לתשבוחות.

במציאות כדי להצליח בחיים צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא הרבה פתרונות נכונים לאותה בעיה.

2.אנו לומדים בבית הספר לפחד מכישלון.המורה אפילו עושה שימוש בפחד מכישלון כדי להניע את התלמידים להצליח וזאת באמצעות אמריות כגון : אם לא תקבל ציונים טובים-לא תוכל להצליח בחיים".
תומס אדיסון שהיה הבעלים של ג'נרל אלקטריק היה תלמיד גרוע ביותר.כך גם ביל גייטס.הם ועוד מיליוני אנשים אחרים,הצליחו מאוד בחיים.הם הצליחו כי לא פחדו להיכשל ולא בגלל שהוציאו ציונים טובים.

3.בית הספר מעניש על שגיאות.התלמידים לומדים שאסור לשגות וכי שגיאה גוררת בעקבותיה סנקציות.אין כמעט למידה משגיאות.
עוד לא שמעתי את המורה שיגיד לתלמיד "זאת שגיאה טובה מאוד.אפשר ללמוד ממנה הרבה יותר מאשר מתשובה נכונה".

הבעיה היא שבמציאות האנשים שמתקדמים ומצליחים במונחים של עשיית כסף,כוח וכבוד הם האנשים שמעזים לעשות הרבה שגיאות .
רק אנשים שלוקחים סיכונים מעלים את הסיכויים שלהם להצליח.
הם למדו את הפילוסופיה הפשוטה של החיים,זאת שאומרת שרק מי שמנסה מצליח אבל מי שלא נכשל ושוגה גם לא מצליח.

4.בתי הספר מחנכים אותנו לשמרנות ואחידות .
המוטו של בתי הספר הוא :צריך להיות כמו כולם:להגיע לבית הספר באותה שעה כמו כולם,כולם צריכים לציית לכללים,כולם צריכים ללמוד את אותם מקצועות וכולם צריכים ללבוש את אותם הבגדים (תלבושת אחידה),המורים צריכים לתת יחס שווה לכל התלמידים.
אסור-לבלוט,להתבלט,להיות שונה,חריג (לא רצוי להיות בעל ציונים נמוכים ולא להצטיין מידי).בקיצור –להיות כמו כולם פירושו לקדש את הבינוניות.

לעומת זאת ,מחקרים על המאפיינים של אנשים שהצליחו בחיים מראים שאנשים אלו נזקקו לכמויות גדולות של נון-קונפורמיזם.
אנשים שהצליחו בחיים הם אלו שהלכו נגד הזרם ועשו דברים שבשעתם נראו "משוגעים", שוברי מוסכמות ומאיימים.אנשים אלו התגברו על הפחד מפני "מה אחרים יגידו " והלכו עם האמת שלהם ,
עם החזון וההתלהבות מרעיונות חדשניים שנראו בעיני ההמונים כשיגעון.אנשים מצליחים הם אנשים שלא פוחדים לשבור את המוסכמות ואת הנורמות החברתיות .

5.בבתי הספר הגבוהים מלמדים אותנו תיאוריות במקום מיומנויות וכלים מעשיים לחיים.למשל –בבתי הספר למנהל עסקים מלמדים תיאוריות שונות בכלכלה אבל לא מלמדים את המיומנות החשובה ביותר להצלחה בעסקים והיא –מכירות.המרצים בבתי הספר למנהל עסקים הם פעמים רבות אנשים שלא עשו עסקים מימי חייהם וכל ידיעותיהם שאובות מחומרים תאורטים ולא מהתנסות אישית.

נכון הדבר גם במחלקות למדעי המדינה באוניברסיטאות .שלמדתי מדעי המדינה למדתי מפי מרצים מבריקים תיאוריות מדהימות לגבי כוח,עוצמה והשפעה מפי אנשים שלא בילו יום אחד מימי חייהם בתחום הפוליטי.

במציאות כדי לעשות כסף צריך מיומנויות וכלים מעשיים במכירות,בשיווק ובשכנוע.צריך גם לפתח חושים עסקיים ומסחריים מעולים.כמו כן,במציאות כיד להצליח ולרכוש כוח והשפעה בכל תחום (פוליטי,ציבורי או עיסקי) צריך מיומנויות של פוליטיקה ארגונית ומנהיגות אישית.
אלו אינם דברים תיאורטיים שיכולים להילמד על ידי אנשים שלא עשו זאת בעצמם.אנשים שאינם מנוסים ביזמות ובריצה למרחקים ארוכים 
6.בית הספר מתמקד בראש וראשונה במתן השכלה קוגניטיבית לתלמידים.
כדי להצליח בחיים זה לא מספיק.צריך הרבה מאוד מיומנויות רגשיות וחברתיות כמו גם יחסי אנוש טובים,כושר מנהיגות והובלה,
יזמות ומיומנות של שיווק ושכנוע.בלי כל אלו הסיכויים להצליח בחיים שואפים לתחתית.

7.ערך חשוב ביותר בבית הספר הוא חברות והתחברות.מגיל צעיר ביותר מלמדים את הילדים שעליהם להתנהג יפה לחברים ולהתיידד איתם.יש לזה אפילו סעיף מיוחד בתעודה –יחס לחברים.
הפחד הגדול ביותר של כל אם יהודיה הוא שהבן שלה יהיה דחוי ולא מקובל בבית הספר.בשנים האחרונות בתי הספר משקיעים משאבים רבים בגיבוש חברתי.

במציאות רק מי שמוכן להתגבר על ה"פחד מדחיה " יכול למכור ולשווק.
רק למי שיש את האומץ לקבל סירוב חוזר ונשנה מאנשים אחרים יכול לעושת עסקים באופן עצמאי ולמכור לאחרים מוצרים שלולא כושר השכנוע שלו הם לא היו קונים.בעולם הצרכני שלנו רק מי שמוכן להתגבר על הפחד מדחייה יכול "למכור קרח לאסקימוסים".
ומי שיודע למכור "קרח לאסקימוסים" הוא מצליחן.צריך רק3 לפתוח את העיתונים במדור דרושים כדי לראות שהמקצוע הכי מבוקש 
הוא –אנשי מכירות בכל הרמות ובכל החברות המצליחות.

מבחינת ערכי הליבה של בית הספר המסקנה היא שבית הספר במתכונתו הקיימת אינו מכין אותנו להצלחה בחיים.כדי להצליח בחיים צריך בתי ספר שיספקו השכלה שמשנה חיים.השכלה שמשנה חיים היא השכלה שתאפשר לנו להפוך את הזחל לפרפר.
זוהי הדרכה שתאפשר לנו לעבור תהליך של מטמורפוזה-שינוי צורה.

לשם כך יש ללמד מיומנויות להצלחה מעשית בחיים.
וזה מה שאני מציעה ללמד ,אם לא בבית הספר אז לפחות בקורסים להצלחה בחיים את עשרת הכללים של הצלחה בחיים שהם:
1 גישה מצליחנית לחיים שבבסיסה הידיעה שלאותה בעיה יכולות להיות הרבה פיתרונות ואין פיתרון אחד נכון.
2.יש תועלת בכישלון.יש לעודד למידה מכישלונות ואפילו לעודד שגיאות כדרך ללמידה והפקת לקחים.זה גם יעודד לקיחת אחריות אישית.(מה שיבטיח שגם המנהיגים שלנו ילמדו להודות בשגיאות ולקחת אחריות אישית.מחזה נדיר במקומותינו).
3.מנהיגות,הובלה,יזמות ומצוינות במקום אחידות,בינוניות וציות עיוור לכללים.
4.מיומנויות של תקשורת בינאישית,יחסי אנוש ואינטליגנציה ריגשית וחברתית.
5.השכלה פיננסית מעשית:ניהול כספים,מכירות,השקעה,שיווק ,קניה ומכירה.
6.טיפוח אינטליגנציה רגשית:התגברות על פחדים:פחד מכישלון,פחד מדחייה,ספקות וחוסר ביטחון.
7.הצבת יעדים אישיים ארוכי טווח עם חזון ורף גבוה.
8.תרגום יעדים לתוכנית פעולה :דרכי פעולה, השגת משאבים וכיו"ב.
9.מיומנויות של ניהול זמן ומיקוד במטרה.
10.הערכות להצלחה:מיומנויות להתמודדות עם שפע כלכלי,עם פרסום ועם הצלחה.
זוהי בשבילי הדרכה שמשנה חיים.אז מי שרוצה לצאת לדרך ולשנות את חייו שיצטרף אלי לצעד הראשון בקורס-עשרת הכללים להצלחה בחיים .

פרטים נוספים באתר שלנו.
www.kishurim-center.com

הוסף תגובה