כשקשה לנו – מה זה אומר…?

לפעמים יותר, לפעמים פחות – קורה שקשה לנו.
הקושי יכול להיות ארצי יחסית וקשור למציאות – קשה לנו להשיג משהו שאנו רוצים, קשה לנו לגרום לבית להיות כמו שלדעתנו הוא אמור להיות, קשה לנו לעלות במדרגות, קשה לנו לנשום…
והוא יכול להיות גם מופשט ורגשי או רוחני יותר – קשה לנו להחליט משהו, קשה לנו לבוא לידי ביטוי, קשה לנו ליישם תובנה שהייתה לנו, קשה לנו לאהוב, קשה לנו להיפתח…
ולפעמים זה באופן כללי – החיים קשים וזהו.

אז מה הוא הקושי הזה? הוא טוב? הוא לא טוב?
המילה קושי מגיעה מעולם החומר – שם היא מתארת משהו נוקשה ומוצק – שאינו נשבר בקלות. אותו הדבר הקשה אינו גמיש, הוא אינו מסוגל להמיר צורתו או תכונותיו אל מול המציאות המשתנה – כמו האבן אל מול היד הלוחצת בה.
אך יחד עם זאת, האבן כן יכולה להישבר, להתבלות או להישחק – ככה זה עם דברים קשים, בשביל להשתנות עליהם לאבד משהו מעצמיותם – אם משהו לא ישבר בהם או ישחק – הם יעמדו איתנים לעולם.
הקשה הוא חזק, ובזו עוצמתו. אך הוא אינו גמיש ובזו חולשתו.

וכיצד זה נוגע בנו?
כשמשהו קשה לנו, זה אומר שהגענו לגבולות שלנו. הקושי המסוים שאנו נתקלים בו – הוא הדבר אותו עדיין לא כבשנו, בו אנו עדיין לא שולטים והוא לא ברור וקולח בשבילנו. אם היינו שולטים בו והוא היה ברור וקולח – הוא לא היה קושי. למשל, נניח שאני מתקשה לתקשר עם אנשים – אני לא נחמד ופוגע בהם בלי להתכוון. הקושי הזה מעיד על כך שאני עדיין לא שולט ברזי התקשורת הבינאישית והדבר לא ברור לי לחלוטין.
אז נשאלת השאלה – אם הקושי מעיד על דבר שאינו שלם בנו – האם עלינו להתעקש ולהתמודד איתו או פשוט להפנות מבטנו למקום אחר – שם אין קושי?
והתשובה טמונה בשאלה אחרת – מהי מטרתנו כבני אדם כאן, על כדור הארץ הזה? למה ירדה הנשמה לעולם החומר והתממשה בגוף בשר? יש הטוענים כי אחת ממטרותינו הבסיסיות כבני אדם היא להשתפר. לגדול, לצמוח, להתרחב, להיות יותר… אנו באים גלגול אחרי גלגול ולומדים שיעורים – יש שיעורים שלוקחים גלגול אחד ויש כאלה שיותר. בסופו של דבר, אחרי גלגולים רבים, השתפרות ותיקונים אינספור – הנשמה משלימה את חוסריה – ומפסיקה את גלגוליה… או לעתים חוזרת כנשמה מורה – על מנת לעזור ולהורות לנשמות האחרות את הדרך.
מכך עולה, שנשמה שאינה מתמודדת עם קשייה, אינה עוברת תהליך מולם ובסופו של דבר אינה מתגברת עליהם, כובשת ושולטת באותו הדבר שגרם לקושי – כלומר, קופאת על שמריה, אינה מתקדמת ולא עושה את מה שבאופן בסיסי באה לעשות… וכך גם יכולה לחזור שוב ושוב, גלגול אחר גלגול, ולהתמודד עם אותו הקושי בדיוק.
והדבר מעורר שאלות, במיוחד לאור תרבות שהולכת ונוצרת, בה לקושי אין כל כך מקום, והוא נתפס כדבר שלילי ממנו יש להימנע. תרבות בה מומצאים רעיונות, פטנטים וטכנולוגיות אינספור שמטרת רובם לצמצם את הקושי – מהדברים הקטנים כמו מכונת כביסה – המצמצמת את הקושי בלכבס בגדים, דרך תרופות שבאות לצמצם את הקושי שבהתמודדות עם הסימפטומים הנמופיעים עקב מחלה ועד מושג הנדל"ן שבצורת בית בא לצמצם את הקושי שבאי הודאות, המתעורר בעקבות היעדר שורשים עמוקים בקרקע. 

האם תרבותנו אינה טובה? האם היא משבשת את מהלך גלגול הנשמה ומעכבת אותו על ידי הימנעות מהתמודדות עם הקשיים?
ישנם דברים – כמו מכונת הכביסה, שמקלים על קושי פשוט יחסית, קושי הקשור לדרישות ההולכות ומתרבות כתוצאה מהתפתחות התרבות האנושית, המתחילה להתייחס יותר ברצינות לזמן שלה ולנצלו באופן יצרני יותר. ויש דברים כמו משקפי השמש או מברשת השיניים שאפילו פשוטים מכך – מקלים על הקושי שבחשיפת העיניים לשמש, על הקושי שמעוררות שיניים רקובות.
בדברים או התנהגויות מעין אלו, יש משהו חכם – המנצל את היכולת האנושית ליצור על מנת להקל על הקיום החומרי היומיומי, לפנות אותנו לדברים חשובים יותר ולשפר את איכות החיים. ויש בזה משהו נכון – כי זה שאנו כאן כדי ללמוד שיעורים – לא אומר שאת כל השיעורים צריך לעבור בכל פעם. אין צורך להתמודד שוב ושוב עם שיניים רקובות. אולי פעם היינו כאן בשביל זה, אך כעת, לאחר שנים רבות של גלגולים ולמידת שיעורים האנושות התפתחה ועומדת בפני אתגרים מורכבים יותר – רגשיים, שכליים, רוחניים…
לעומת זאת ישנם דברים הבאים להקל על קושי מהותי יותר – רגשי או רוחני יותר – כמו המצאת הצ'אט באינטרנט הבא להקל על הקושי לתקשר ולדבר עם אנשים פנים אל פנים, תוכניות טלוויזיה מסוימות הבאות להקל על הקושי שבבדידות ולעתים בהתמודדות עם החיים, כוסית הוויסקי בסוף היום הבאה להקל על הקושי של לעבוד בעבודה שלא אוהבים, רומן מהצד הבא להקל על הקושי שבשמירה וטיפוח הזוגיות והעדר האהבה, קניית צעצועים רבים מדי לילד כדי להקל על הקושי העולה בעקבות שעות העבודה הארוכות של ההורה ומיעוט הזמן שמבלה עם ילדו, וכך הלאה.
וכאן ישנה בעיה – כי מדובר כאן על שיעורים שלא ילמדו על ידי טשטוש ההתמודדות עם הקושי שהם מייצרים. מדובר על הקשיים הספציפיים שכל אחד עומד מולם כרגע – ואם לא יתמודד איתם, הם יחזרו שוב ושוב והנשמה לא תוכל להתרחב אל מעבר להם, עוד ועוד.
ואכן יש אנשים שקשה להם מאוד ויש אנשים שלא קשה להם כל כך. גם כשמדובר על אותם הנושאים. ומה ההבדל בין האיש הזה לאיש האחר? האחד כבר התמודד עם אותם הקשיים והתרחב אל מעבר להם – כעת הוא שולט גם בהם ולכן הם לא קשים לו. והשני עדיין לא. לאחד קשה למצוא עבודה אך אינו מצליח להסתדר עם אשתו, ואילו לאחר מערכת יחסים זוגית מופלאה אך קושי עם פרנסה – כל אחד והקושי שלו… השינוי והלמידה לא חייבים לקחת בהכרח גלגולים – הם גם יכולים לקחת שנים, שבועות או אפילו ימים.

לא עם כל קושי חייבים להתמודד בזה הרגע – יש קשיים מהותיים ויש כאלה שאינם, וכמו כן ישנם קשיים שיהיה זמן טוב יותר להתמודד איתם, או שאולי אין ממש צורך בכך.
הקושי הוא מדרגה. מדרגה אל עצמי משופר יותר, טוב יותר, שלם יותר!
ולכן מומלץ לבדוק – האם הקושי המסוים שלנו – זה שנמצא ברגע זה ממש בחיינו – הוא קושי מהותי? או כזה שההתמודדות איתו אינה כזו קריטית? ולבחור את דרכנו בהתאם. 

הקושי אינו רע בפני עצמו. הוא פשוט מעיד על דבר מה שעדיין חסר בנו ושעלינו להשלים. זיהוי הקושי והכרה בו הוא יתרון – הוא הצעד הראשון בהתגברות עליו. והרי זוהי מטרתנו…

הוסף תגובה