כתר חרסינה/זירקוניה בשיניים הוא אחד מהטיפולים הנפוצים והשגרתיים ברפואת השיניים, לצד סתימת חורים, טיפולי שורש ועקירות. המטרה של הכתר היא לחזק מבנה חלש של השן או להוות תחליף במצב שבו חלק מהשן או כולה חסרים. לאורך השנים יש התפתחות משמעותית בתחום, וכל הזמן יש שכלולים ושיפורים כדי שניתן יהיה לקבל כתרים טובים, איכותיים ועמידים יותר. מתי יש צורך בכתר? אילו כתרים קיימים היום בשוק? מה עדיף – כתר חרסינה או זירקוניה?

מתי צריך להתקין כתר?

כתר הוא בעצם תחליף מלאכותי לכותרת השן – כלומר לחלק החיצוני של השן, זה שאנחנו רואים כאשר מביטים על השיניים. יש מגוון רחב של מצבים שבהם יש צורך להתקין כתרים, כאשר בחלק מהמקרים הצורך הוא מבני ותפקודי, ובחלק מהמקרים הצורך הוא בעיקר אסתטי. וכמובן שיש מקרים אשר משלבים את שני הגורמים.
הסיבות הנפוצות ביותר להתקנת כתרים נובעות מפגיעה משמעותית בשן ובכותרת שלה. למשל בעקבות עששת קשה, טיפולי שורש שגררו היחלשות ו/או אובדן של חלקים מהשן. גם מקרים של אובדן חלקים מהשן בעקבות פציעה ומכה. סקאלה שלמה של מקרים נוגעת למצבים שבהם מנח השיניים לא תקין, או שיש צורך להשלים שן חסרה.
חלק מהמקרים הללו פוגעים גם במראה החיצוני, ולעיתים מדובר אך ורק בצורך אסתטי כמו שיניים מוכתמות (למשל בעקבות עישון) או שן עם מנח לא תקין.

אילו כתרים קיימים היום בשוק?

כאמור זהו תחום שכל הזמן מתקדם קדימה. בתחילת הדרך השתמשו במתכות שונות כדי לבנות את הכתר, בשלב הבא השתמשו במתכת כבסיס ומעליה ציפוי של חרסינה – שהוא גם עמיד וגם אסתטי יותר. ישנה היום אפשרות לייצר כתר חרסינה שמורכב כולו מחרסינה, ללא שילוב של מתכות. הפיתוח החדשני ביותר נכון להיום הוא כתר זירקוניה, המבוסס על החומר זירקוניום אוקסיד.

מה עדיף – כתר חרסינה או זירקוניה? או שאולי מתכת?

כתר מתכת הוא השיטה הזולה והבסיסית ביותר, אך יש לה שני חסרונות משמעותיים: עמידות נמוכה יחסית של המתכת, וכמובן מראה בולט שאינו אסתטי.
בעבודה עם כתר שעשוי כולו מחרסינה מתקבלת תוצאה עמידה ואסתטית מאוד, אך היא דורשת הכנה משמעותית יותר שכוללת שיוף מאסיבי של השן.
ולכן כתר חרסינה המאוחה עם מתכת בבסיס הוא אחד הפתרונות הנפוצים היום. מצד אחד אין צורך לבצע שיוף מאסיבי של השן, ומהצד השני התוצאה הסופית היא אסתטית ועמידה. החיסרון המשמעותי הוא המתכת, ובמיוחד במצבים שבהם מייצרים את הכתר מתערובת ירודה של מתכות, עם אחוז גבוה של מתכות לא אצילות. המשמעות היא שהמתכת חשופה יותר לתהליכים של חמצון, אשר פוגעים בעמידות של הכתר ובשן עצמה.
לעומתם, כתר זירקוניה מספק את התוצאה העמידה ביותר, ללא צורך בשילוב של מתכות. הצבע הטבעי של החומר הוא לבנבן ומעט שקוף – בדומה לצבע השיניים שלנו. כך שגם מבחינת מראה התוצאה הסופית היא הדומה ביותר לשן הטבעית. החיסרון המשמעותי של כתר זירקוניה הוא המחיר הגבוה בהשוואה לאפשרויות האחרות.
במאמר מוסגר נציין שיש גם כתרים זמניים המיוצרים מפלדת אל חלד, אך כשמם כן הם – זמניים. משתמשים בהם כאשר יש צורך בסדרת טיפולים עד להתקנת הכתר הקבוע, או אצל ילדים כאשר יש צורך לשמור על שיני החלב עד שינשרו ויתחלפו בשיני הבינה.

איך תדעו מהי הבחירה הנכונה בשבילכם?

ההחלטה על התקנת כתר היא לא דבר של מה בכך, והיא דורשת כמובן ייעוץ וליווי של רופא שיניים מקצועי. כאשר עולה הצורך להתקין כתר, רופא השיניים יציג בפניכם את האפשרויות השונות, על החסרונות והיתרונות, כולל המלצות ספציפיות הרלוונטיות למצבכם.

הוסף תגובה