להאיר את דרכי המיקצועית

"בעצם אין לי סיבה להתלונן" אמרה לי נורית (כל השמות בכתבה בדויים) "אני עובדת במקצוע נחשב, מרוויחה יפה, השעות סבירות ומאפשרות לי לבלות עם ילדי אחה"צ. אז למה אני מרגישה כזו ריקנות בתוכי? כאילו החיים עוברים על פני ואני מתבוננת בקהות חושים, בלי ששום דבר יגע בי…"

"אני אוהב את העבודה שלי" סיפר אבי "יש בה אתגר, כסף, היא מעניינת ומספקת. למדתי ארבע שנים בטכניון ומצאתי מקום עבודה מוצלח, רכשתי ניסיון והגעתי לעמדה בכירה. הבעיה היא שאני נימצא כל הזמן בלחץ, הגעתי למצב של התמוטטות, אני לא מסוגל יותר. לצערי אני מתחיל לחשוב ששגיתי כשבחרתי בתחום הזה. אני רוצה לעזוב הכול להירשם ללימודים של משהו אחר, משהו שייתן לי קצת שקט ושלווה".

"אני תקועה" אמרה סמדר בעצב "כשנולדו הילדים ויתרתי על הכול ונשארתי איתם בבית, היום הילדים גדולים אני יכולה לצאת לעבוד. אני רוצה להרגיש מוגשמת ובעלת ערך. אבל במה? אפילו אם לא היו המגבלות הקיימות בכלל אין לי מושג מה אני באמת רוצה, אני לא יודעת אפילו במה להתחיל" 

הרצון לעסוק בעבודה בעלת משמעות אישית איננו סתם גחמה, הוא צורך מהותי עבורנו. כולנו רוצים לחוש תחושת הגשמה. כולנו רוצים לקום בבוקר בשמחה, לעסוק במקצוע המתאים לצרכנו. אם נחשוב על זה קצת, נשים לב כי "תקיעות" ו"חוסר ההגשמה" הופכות בהדרגה לגורם מרכזי בחייו של אדם והן משמעותית מאד עבור ילדיו ובני משפחתו. פעמים רבות תחושת התסכול אף מחלחלת לתחומי חיים נוספים. לא לחינם שואלים את עצמם כל כך הרבה אנשים את השאלות המוכרות "מה, זה כל מה שיש? איפה טעיתי? מה הערכתי לא נכון?"

תהליך קבלת החלטות לגבי כיוון מקצועי (או שינוי שלו) הוא תהליך מורכב. הוא מושפע מגורמים רבים. הן גורמים טכניים כגון: מצבנו הכלכלי, השכלתנו, מקום המגורים שלנו. והן מגורמים קוגניטיביים
כגון: מצבנו המנטאלי והרגשי, סוג השאלות שאנחנו שואלים את עצמנו, אמונות המעצבות את כללי חיינו וגם את זהותנו, מגוון חוויות שעברנו ופרשנותם, וערכים המובילים אותנו בחיינו.
לעיתים אנו שוכחים להסתכל על התמונה השלמה בעת תהליך קבלת ההחלטות, ובוחרים בבחירות שלא מתאימות לצרכנו ולמורכבות חיינו.

באסכולות האימון האישי וה NLP מאמינים כי בדיקת הערכים שלנו היא אחד הכלים החשובים לצורך קבלת החלטה נכונה. 
ערכים הם הדברים היקרים לליבנו, אלה שאנו מיחסים להם חשיבות. הם מיצגים את הצרכים שלנו. שימוש מושכל ומתודי בהם יעזור לנו לסלול את הדרך לחיים מלאים של אושר וסיפוק.
לכן חשוב שכל אחד יעבור תהליך מסודר של בדיקת והגדרת הערכים והעקרונות החשובים לו. כך בכל פעם בה אתם מתקשים להגיע להחלטה חשובה, או מרגישים תקועים, תוכלו לחפש את הערך. ערכים ברורים ייצרו בהירות בחיים. מה חשוב לכם יותר צמיחה אישית או בטחון? אינטימיות או חופש? נוחות או הרפתקנות?
האם תצפו שאדם אשר בטחון, אהבה ונוחות הם הערכים החשובים ביותר בחייו, ינהל את חייו בדרך דומה לזו של אדם, אשר הערכים החשובים לו ביותר הם: חופש, הצלחה, וכוח?
ברור כי ערכים אלה ישפיעו על ההחלטות של כל אחד מהם כמו סביבת המגורים וסוג העבודה, כמו גם על שעות הפנאי והחופשות, סוג המכונית בה ינהג כל אחד מהם וכדומה.
חישבו מה הם הערכים החשובים לכם? האם אתם חיים את חייכם בהתאם? האם העבודה שלכם, וסביבת חייכם מתאימים לערכים אלו?

אם נדע להגדיר נכונה את ערכנו וצרכנו, הם יוכלו לסייע בבחירות שנעשה ועיצוב דרך חיינו. הם יאפשרו לנו לחיות חיים מאוזנים תוך תחושה של מימוש איזון ובטחון פנימי, לכן כל כך חשוב שנהיה מודעים להם. 

נורית למדה להכיר את הערכים החשובים בחייה. היא הקפידה לשמר את הביטחון, שהתאפשר בעבודתה הישנה כאשת תוכנה, אך מצאה עבודה חדשה בתחום ניהול המוצר שאפשרה לה לשלב את היצירתיות והביטוי האישי שהיו חשובים לה כל כך.
אבי ידע מה חסר לו אך לא ידע כיצד ישיג זאת. הוא היה כל כך מיואש וממוטט עד שהיה מוכן לוותר על שנות לימוד ארוכות וניסיון רב במקצוע שאהב, רק כדי להשיג קצת שלווה. בדיקה עצמית מעמיקה אפשרה לאבי להישאר בעבודה שלו אך לבצע שינויים שנתנו לערך שלווה מקום גדול יותר וזאת מבלי לפגוע באתגר ובעניין.
סמדר עברה תהליך בו גילתה את הגורמים המניעים אותה, וגם את הערכים אשר הייתה רוצה שיניעו את חייה. היא הקימה עסק שנתן ביטוי לצורך שלה בעצמאות, והביא לידי ביטוי את העניין שלה בתחום המוזיקה.
מדהים לגלות כמה סדר, נועם ובהירות מכניס לימוד הערכים החשובים לחיינו. 
כדי להשיג חיים מלאים אינכם זקוקים לחלומות גדולים דווקא, אתם זקוקים לחלומות שלכם.
בעזרתם תנקו את האבק מהמדפים, תסדרו, תארגנו ותצבעו בצבעים חדשים את חייכם המקצועיים. כך תפתחו לעצמכם דלת לחיים של הנאה סיפוק ושימחה.

הכותבות הן יוצרות ומנחות הסדנא "בוקר חדש בשדה המקצועי". סדנא להגדרת כיוון מקצועי בעזרת כלים מתחום האימון, ה NLP והדמיון המודרך ג`וי מרוז היא מאמנת אישית ויועצת עסקית
דר` עדי ברן היא מנחה מוסמכת לדמיון מודרך ו-NLP

יצירת קשר:
– ג`וי מרוז 052-2697321, joymeroz@netvision.net.il
– ד"ר עדי ברן 054-6304047, adibrann@intermail.co.il

הוסף תגובה