להסתדר עם המופנמות, כשסביבך אנשים מוחצנים

 

מחקרים מראים שבין שליש לרבע מכלל האנשים, הינם מופנמים.
העולם שלנו והחברה המערבית בפרט (בניגוד למזרח הרחוק), מעודדים מוחצנות.
אנשים מופנמים נתפסים לעיתים כחריגה מהנורמות והמוחצנים מנסים לשנותם ולעודד בהם התנהגות מוחצנת שאינה טבעית ואף הרסנית להם. המצחיק הוא, שהחלק הפעיל יותר באנושות, אותו "הדבק האנושי", אלה המוחצנים ששופטים את כל העולם על פי עצמם. המופנמים פשוט לא לוקחים חלק בשיפוט הזה, כי אין להם עניין בכך, להתייחס לאנשים שמחוצה להם ולנסות לחנך אותם. יוצא שהמוחצנים רואים רק צד אחד של המציאות ולא מודעים כלל לקיומו של צד אחר ששונה מהם.
כל אחד משני הטיפוסים האלה, בעל זכות לגיטימית וזהה לקיום. כל אחד מהם, זהו מכלול שונה של דפוסי התנהגות ותפיסות עולם. כל אחד מהם מסוגל להשיג את אותן המטרות אבל בדרך שונה.

אדם מופנם, לעולם לא יכול להפוך למוחצן. חוקרים מצאו שזה קשור בתהליכים שמתרחשים במוח. המוח של שני הטיפוסים עובד בצורה קצת שונה, לכל אחד מהם ישנם אזורים שונים במוח הלוקחים יותר פיקוד באותן הסיטואציות.

אנשים מופנמים נתונים תחת לחץ המוחצנים ולפעמים סובלים מזה, כי החברה מצביעה עליהם ומנסה לשנותם. המופנמים כל הזמן שומעים "למה אתה שותק? ספר משהו!", "למה אתה יושב לבד כל הזמן? מה לא בסדר איתך?", "תהיה יותר חברותי, תתחיל לדבר עם אנשים", "צא החוצה, תתחיל לבלות", "אל תהיה תולעת ספרים, תתחיל לצאת ", "תפסיק לחשוב, תן תשובה מיד!". את רשימת הטענות כלפי אנשים מופנמים אפשר להמשיך עד אינסוף. המוחצנים לעולם לא יבינו איך אדם מופנם נהנה מהעולם הפנימי ולא מהחיצוני, בדיוק כמו שמוחצן נהנה מהעולם החיצוני ולא מבין את העומק והחשיבות של עולם פנימי.

ישנן תפיסות מוטעות רבות על מופנמים
הרבה אנשים והמוחצנים בפרט חושבים שאם אדם מתבודד, אז רע לו. הם לא יכולים להבין שאזור הנוחות וצבירת אנרגיה עבור מופנמים, זהו עולמם הפנימי והם יכולים להנות מהיותם סגורים לבד בבית ושקועים במחשבות שלהם. עבור אדם מופנם, להיות לבד, חשוב בדיוק כמו אוכל ושינה.

המוחצנים לא יכולים להבין את המופנמים שמעדיפים להיות לבד, להשקיע מחשבה בכל דבר ולא למשוך תשומת לב, בדיוק כמו שהמופנמים לא מבינים את המוחצנים שמשתדלים לבלוט, למשוך תשומת לב ולהיות אימפולסיביים בלי להשקיע מחשבה רבה.

המופנמים רואים הרבה פעמים את המוחצנים כאנשים פזיזים, חסרי אינטליגנציה ועומק. כתוצאה מזה, המופנמים גם לא רוצים להיות שייכים ל"עדה" הזאת. למה להם להיות כמו מישהו שהם לא כל כך מעריכים?

מסכנים המופנמים שמשתדלים בכל הכוח להיות מוחצנים, עקב לחץ חברתי.
הדבר הגרוע ביותר, זה אדם מופנם שמתבייש מהמופנמות שלו ומנסה להתנהג כמו מוחצן. לא רק שזה עינוי, שגורם לו סבל, זה גם נראה מגוחך.
במקום ללמוד את היתרונות שלהם ולהשתמש בהם, המופנמים מנסים להשתמש בצדדים החלשים שלהם, שלא טבעיים עבורם.
מופנם שמשתמש בצדדים החזקים שלו, יכול להיות פי כמה וכמה יותר יעיל ומוצלח בכל תחום בחיים מאשר אדם מוחצן, אך על זה בהמשך.

מופנמות זו לא קללה – זו ברכה, אם אתה מבין את היתרונות שלך ויודע להשתמש בצדדים החזקים שלך.

הוסף תגובה