להסתכל לפחד בעיניים: איך להשתמש במוח שלנו כדי להתמודד עם פחדים?

במאמר זה אציג תרגיל NLP קצר ויעיל להתמודדות עם פחד, שתוכלו ליישם על עצמכם ממש בדקות הקרובות. לפני כן, כמה דברים שכדאי לדעת על רגשות בכלל ועל פחד בפרט.

קודם כל, רגשות נועדו כדי שנחווה אותם. זה מובן מאליו כשמדובר ברגשות נעימים. אבל את הרגשות הלא נעימים אנחנו פעמים רבות נמנעים מלחוות, נמנעים מלבטא, ולפעמים אפילו מתכחשים להם לגמרי. זה ממש לא מומלץ. כשמרגישים רגש כלשהו, הדבר החכם ביותר לעשות הוא פשוט להרגיש. מעצם טבעם, רוב הרגשות מגיעים וחולפים מהר מאוד, כמו עננים בשמיים.

ואולם, יש הבדל גדול בין להרגיש את הרגש לבין לתת לו לנהל אותי. למשל, פחד עלול לשתק אותי לגמרי, ולמנוע ממני לפעול. כמה אנשים אתם מכירים, שנשארים במערכות יחסים שמאמללות אותם, רק בגלל שהם מפחדים להיות לבד או שלא יצליחו להתמודד? רוב האנשים מנהלים מסלול חיים שהוא הרבה פחות ממה שהם ראויים לו, ממה שהם היו רוצים באמת, או ממה שהם מסוגלים רק בגלל סיבה אחת – פחד.

ממה אנחנו בעצם מפחדים? אנחנו תמיד מפחדים מסרט שאנחנו יוצרים בראש של מה שעתיד להתרחש: יפטרו אותנו, נהיה חולים, נתרושש כלכלית או השד יודע מה. מבחינה עובדתית, הסרט שיצרנו לא באמת קיים במציאות. כי מי יודע בוודאות מה יתרחש בעתיד? כשם שהמוח שלנו מפיק את הסרט שמעורר את הפחד, כך הוא יכול להפיק סרט אחר, שיעורר תחושה נעימה. איך המוח מפיק את הסרט? באמצעות מחשבות. ומחשבות תמיד באות לידי ביטוי באמצעות החושים. כך, יכול להיות שהסרט העתידי יהיה מורכב מתמונות מפחידות, אולי גם קולות מפחידים, אולי גם ריחות, טעמים ומגע. ככל שהסרט מוחשי יותר, ככל שאנחנו "נכנסים" אליו יותר, כך אנחנו מפחדים יותר.

 

בתרגיל הבא תוכלו לביים איזה סרט שתרצו.

תרגיל NLP לשחרור פחדים (בהשראת תרפיית "קו הזמן-TLT")

צעד 1: חשבו על אירוע ספציפי שמפחיד אתכם. מתי בעתיד אתם מדמיינים שהוא יתרחש? מחר? בעוד שבוע? בעוד חודש?

צעד 2: דמיינו שאתם מרחפים בדמיונכם קדימה לעבר העתיד, וממש יכולים לראות את עצמכם לאחר הסיום המוצלח של האירוע הזה, כשהכל כבר הסתדר בצורה הטובה ביותר, ואתם רגועים ומרוצים ממה שקרה. לדוגמה:

– אישה בהריון שמפחדת מהלידה יכולה לדמיין שהלידה הסתיימה בשלום, שהתהליך היה מעצים ומחזק, ושהיא מחזיקה את התינוק שלה ברכות, ומרגישה אהבה אין סופית.

– מנהל שמפחד להציג את רעיונותיו בישיבה מול דרג בכיר בחברה יכול לדמיין שהישיבה הסתיימה, שהוא קיבל משובים מעולים ושהוא מרגיש סיפוק וגאווה.

צרו סרט חי ומוחשי של אירוע ההצלחה הזה. ממש תחוו את עצמכם שם. שימו לב מה אתם רואים סביבכם, מה אתם שומעים, מה אתם מרגישים. המשיכו להחיות את הסרט עד שתרגישו הקלה, ואולי אפילו חיוך יתגנב אל פניכם.

צעד 3: מהמקום שבו אתם נמצאים, כשהאירוע הסתיים בהצלחה ואתם מרוצים ורגועים, הסתכלו לרגע לאחור אל ההווה. איפה הפחד? נכון שהוא נעלם?

שימו לב: אם אתם עדיין חווים פחד, זה בגלל שלא דמיינתם את האירוע באמת מסתיים בהצלחה. יכול להיות שבאופן לא מודע אתם גם מאמינים שאם תוותרו על הפחד לא תהיה לכם מוטיבציה לפעול כדי להשיג את מה שאתם רוצים. במקרה כזה, חזרו אל צעד 2, ושפרו את התסריט (-:

איזה אפשרויות מדהימות נפתחות כשמבינים איך המוח שלנו עובד!

אתם מוזמנים לשתף את התרגיל עם חברים. ספרו לי איך זה עבד לכם.

adisimonbar@gmail.com

https://www.facebook.com/adisimonbar

הוסף תגובה