להקות ישראליות מקוריות ושוק המוזיקה- מה קורה?

זכור לכם הקליפ של השיר bitter sweet symphony של להקת the verve ?
הזמר ניראה שר את השיר תוך כדי הליכה נחושה ברחוב הומה. כל מי שעומד בדרכו נתקע בו או זז הצידה לאורך כל השיר.לקראת הסוף חברי הלהקה מצטרפים אליו לצעדה.

רבים יגידו שזאת הגישה שצריכה להיות ללהקה חדשה שמנסה לקדם את עצמה ואת שיריה. הלהקה נאלצת לעמוד בהרבה מאד מכשולים ואסור לה למעשה לסתות מהנתיב, כלומר לעשות את השירים להיות שלמים איתם ולהתכונן לביקורות רעות להוצאות כספיות מדהימות על הקלטות, קליפים וניסיון להתפרסם. בנוסף אין ללהקה זכות קיום ללא הופעות והרבה.

בזמנים שבהם שוק המוזיקה בישראל מצומצם מאד ויש יותר עצה מאשר ביקוש, להקות חדשות נאלצות למצוא פתרונות כדי לקבוע כמה שיותר הופעות על מנת להיחשף לכמה שיותר קהל שהם לא החברה שלך. בכל המקומות שמארחים הופעות דורשים מהלהקה להביא את הקהל וזה יוצר בעיה לא קלה ללהקות חדשות עם חומר מקורי שלא מפורסמות. להקות אלה אחרי מספר הופעות מול קהל החברים שלהם מפסיקים להופיע. גם אם ההופעה טובה מאד כי אין חשיפה לקהל אמיתי ניטרלי שלא מכיר את הלהקה.

אחד הדרכים להתגבר זה ולהמשיך להופיע היא להכין הופעה אקוסטית מקבילה למופע המחושמל. לקחת את השירים, לעבד אותם בפשטות עם כלים אקוסטיים גיטרה, באס, כלי הקשה וזאת כדי להופיע במקומות קטנים שלפעמים יש להם קהל משלהם, להיחשף לקהל אקראי וכך לקדם את השירים. לראות תגובות ניטרליות להגיע לקהל חדש. בנוסף בפורמט הזה תוכלו להופיע באירועים פרטיים חתונות, ימי הולדת או אפילו אצל אנשים בסלון.

 הופעה אקוסטית לא חיבת להיות משהו מסובך גם להקה כבדה. בסך הכול לנגן אקורדים ולשיר היטב בלי הסיבוכים של ציוד הגברה כבלים, אפקטים , מה שדרוש זה כמה מיקרופונים שיש בכל בר מסעדה אפילו הקטנים ביותר.
בכל מקרה רצוי להוסיף שירים מוכרים למופע ולשלב אותם בהופעה שלכם כדי למשוך באוזן את הקהל שלא מכיר את השירים שלכם. הלהקה צריכה להיות מוכנה לגמישות עם המוזיקה שלהם ולהכין הופעה אקוסטית שונה במקביל למופע המקורי.

 כל עניין ההופעות הוא חלק אחד, יש גם את הנושא של הצלחה במדיה. ישנן שתי דרכים להצליח, הראשונה היא דרך הכסף, להשקיע בהפקת תקליט, מפיק מוזיקלי, הקלטות באיכות הכי גבוהה, יחסי ציבור וקליפים. זה יעלה לכם סכום של כ-200 אלף שקל בערך ואין שום הבטחה מצד שום גורם שזה יצליח. הדרך השנייה היא לבנות מוניטין מלמטה פליירים, פוסטרים, אינטרנט, הופעות והרבה. כמו שצינתי בתחילת המאמר זה מאד קשה לאור הנסיבות.

לסיכום דרושה נחישות ברזל ללהקה חדשה כדי להגיע לבאר ולשתות ממנה. מצב זה גורם להרבה מוזיקאים להפסיק לנגן וזה הרי אסון לתרבות המוזיקה בארץ שצוללת לרדידות של כוכבים נולדים, למחזור תמידי של אותם שירים, אותם מוזיקאים ואותם שמות שאנחנו מכירים כבר ארבעים שנה.
הקיר הכי גדול שעומד בפני להקה חדשה זה שבשביל המדיה איכות המוזיקה ורמתה הם לא מדד. יותר חשוב המראה, סיפור שערורייתי, קשר דם או חברי עם מישהו בתחום או תקציב בלתי מוגבל.
למרות הכול יש בארץ הרבה להקות פעילות שמנגנות בשלל סגנונות ומקדשות את המוזיקה. כולי תקווה שנוכל לראות להקות כאלה עולות כדי שיהיה קצת פלורליזם מוזיקלי כי אם תשימו לב טוב בערוץ הרשמי של ישראל משדרים לרוב מוזיקה מזרחית כוכב נולד ואת אותם מוזיקאים מלפני ארבעים שנה.

הוסף תגובה