לוקרטיוס – "על טבע היקום"

לוקרטיוס היה משורר רומאי שחי במאה הראשונה לפני הספירה. הוא השתייך לאסכולה האפיקוראית, לכן השפעתו של הפילוסוף היווני אפיקורוס ניכרת ביצירות.

יצירה זו של לוקרטיוס הייתה עלומה במשך כ1000 שנים עד שנתגלתה במקרה והפכה להיות גורם משפיע על התפתחות המערב. הרעיונות המשפיעים ביצירה הם, שהיקום לא נוצר או נברא על פי תכנון של אל. הטבע לפי לוקרטיוס עושה ניסויים אקראיים כל הזמן ושינויים אקראיים מכוונים את היווצרות הנבראים. רעיון זה אגב, שימש לימים בסיס לתורת האבולוציה של דרווין. דרווין טען ששכלול המינים הוא כתוצאה של התאמה לסביבה. על פי דרווין כל יצור מביא צאצאים יותר מהכמות שהוא זקוק כדי לשרוד, בין הצאצאים ישנם הבדלים קטנים, אותם הבדלים שמותאמים לסביבה שורדים ומועברים לדורות הבאים ואותן תכונות שלא עוזרות להשתלבות בסביבה נעלמות וכך במהלך אבולוציה בת מיליארדי שנים השתכללו החיים מחיים חד תאיים ועד לפרימטים.

"אין כיליון בבריאה גם אם נדמה כי נראנו, גוף מרעהו מצמיח הטבע דבר ממשנהו!". משפט זה מציין את נצחיות החיים ויש לו בעצם השלכות על נצחיות היקום. מרעיון זה ניתן גם לקבל השראה לגבי חוק שימור האנרגיה והחומר, הרעיון שבבסיס תורת היחסות של איינשטיין משנת 1905. בקביעה זו קבע איינשטיין כי אנרגיה יכולה להפוך לחומר ולהפך חומר יכול להפוך לאנרגיה, אבל בסך הכל הכמות הכוללת נשארת תמיד קבועה. קביעה זו אגב יצרה את הבסיס הרעיוני לפצצת האטום. ההנחה הייתה כי כמות קטנה של חומר בקיע יכולה לתת פרץ אדיר של אנרגיה בצורה של פצצה קטלנית. שימוש מבוקר יכול להביא להפקת אנרגיה, מה שיפתור את בעיית מקורות האנרגיה בעולם.

היצירה של לוקרטיוס "על טבע היקום" תורגמה לעברית משפת המקור הלטינית בשנת 1962. המתרגם שלמה דיקמן הוסיף גם מבוא, הערות ומילון והספר יצא בהוצאת "מוסד ביאליק". "מוסד ביאליק" הוא הוצאה ציבורית אשר דואגת לטיפוח הלשון והתרבות העברית, ואיננו מבוסס על עיקרון של רווחיות. המוסד דואג גם לתרגום של ספרי מופת מימי העולם.

הוסף תגובה