לחץ – לטוב או לרע .. במילים אחרות לאן אתה רץ?

עצרו לרגע מהמולת היום. קחו נשימה עמוקה.. הרפו את השרירים ואת המחשבות.. האם אתם מרגישים את לחץ היומיום רובץ על כתפיכם? המרדף אחר הסיפוק הבא? החיפוש אחר בן הזוג המושלם? אחר התפקיד המושלם? המעשה או המהלך הנכון שישנה את פני החיים שלכם לטובים יותר ומלאים יותר? הרצון להישאר בסוד העניינים? הציפיות או המטרות הללו שלנו מעצמנו.. יוצרות לחץ המחלחל פנימה ובלא מודע לעתים קרובות יוצר אצלנו התניות. לדוגמא: לחץ למצוא בן זוג, לחץ להשיג עבודה קבועה, משכורת גבוהה.. ובעצם לחץ על מנת לשנות מצב קיים. נסו להבין, איזה לחץ הוא זה שמפעיל אתכם? הלחץ להספיק.. להשיג.. להתחרות.. לקנות.. להשוות.. להוכיח משהו או מישהו? לכל אחד מאיתנו בעצם ישנה תפיסה אישית שהיא סובייקטיבית מאוד בנוגע למהו לחץ ואיך הוא מתבטא אצלנו. נאמר לדוגמא שלימודים / חתונה / שינוי מקום עבודה (או כל שינוי במהלך חיינו שאנו חווים) יכולים עבור אדם X להיות גורם לחץ משתק היוצר פחד מהלא נודע, מתח שיכול להוליד חולי או במקרים חמורים אף שיתוק של מערכת העצבים.. לעומתו אדם Y רואה בשינוי משהו מאתגר, חיובי, הזדמנות להפתח ולקבל משהו חדש ולאפשר מציאות משתנה תוך ראיית הטוב שבמהות השינוי.

אז מהו בעצם אותו לחץ? ומה לעזאזאל עושים איתו? ד"ר טוביאנה מציין כי "המושג לחץ במשמעותו האנושית מבטא בדרך כלל תחושה אישית של מצוקה שעלולה להשתקף במגוון של ביטויים אישיים. ביטויים אלה יכולים להיות ברמת ההתנהגות הגלויה של האדם: חוסר סבלנות, עצבנות, כעס, חרדה, תחושות של דכדוך, של עצבות, של חוסר אונים, קשיי שינה, אכילה ועוד. וברמת תהליכי החשיבה: בלבול, קשיים בקשב ובריכוז, בלק-אאוט (חישכון); וברמה של עוררות במערכת העצבים האוטונומית: הזעה, מתח בשרירים, כאבים, תחושות מתמידות של עייפות ועוד. מזווית נוספת ניתן להבין את הלחץ כמצב שבו האדם חש איום על רווחתו האישית או על הערכתו העצמית (למשל, פחד להיכשל בראיון מבחן קבלה או במשימה שמוטלת עליו בעבודה), כי הוא מעריך שלא יהיה ביכולתו לגייס משאבים אישיים כדי להתמודד בהצלחה עם אותו איום." על מנת להצליח להתמודד עם הלחץ ובעצם להפוך אותו ללחץ חיובי חשוב תחילה להבין מהו אותו לחץ, מאיפה נולד? מה עומד בבסיסו? אילו אמונות בחיינו מחזקות ומשרתות את עצם קיומו? האם הלחץ הזה הינו לחץ הנובע ממצב קיים (עבר/הווה) או מצב שאנו רוצים ליצור להשיג (בעתיד)? רוב הלחצים המופעלים בחיינו ברובם מתמקדים במצבים עתידיים, שעדיין לא התרחשו.

לחץ מפני העתיד לקרות. מפני הבאות. האם יש לנו שליטה על מה שעתיד לקרות? התשובה כמובן שלילית. השאלה שחשוב לשאול היא מה קיים היום ברשותנו שאיתו נוכל להשיג את אותה מטרה בה אנו חפצים. מהם המשאבים הרלוונטיים הנדרשים לנו על מנת שתחושת האיום של הלחץ תתחלף בתחושת אתגר איתה נוכל להתמודד. הדבר כמובן תופס גם בנוגע לרצון שלנו (לפעמים הבלתי מודע) לשנות דפוסי התנהגות של אחרים ובמקרים רבים דווקא אנשים הקרובים ללבנו (משפחה, חברים, בני זוג, ילדים..). כאשר הלחץ שלנו יתמקד במה שחסר לנו מאותו אדם.. הדבר רק יאדיר וירחיק את השינוי הרצוי מלקרות.. אם נשכיל לזהות את אותו לחץ ולהזכיר לעצמנו שהשינוי בו אנו חפצים יגיע בזמנו, נתמקד בדברים שיש לנו שליטה עליהם, בדברים שלנו. במטרות שלנו. אז נוכל לראות כיצד הלחץ המעכב הזה מתפוגג לו והופך אט אט לכלי בעזרתו אנחנו למדים כיצד ולאן אנחנו רוצים ללכת. למקום טוב יותר.. בריא יותר.. נכון יותר. עבורנו. רחלי עוזיאל – מאמנת אישית

הוסף תגובה