למה בונסא"י- אומנות בונסאי ארץ-ישראלית מקורית

שורשי אומנות הבונסאי נעוצים בנופי המזרח הרחוק- אותם הרים מוריקים ואפופי ערפילים שביערותיהם גדלים עצי האורן היפני והאורן השחור, אשר מהווים את ההשראה למגדלי הבונסאי מסין ומיפן מזה מאות בשנים. עם זאת, נופים אלה שונים מנופי ארצנו ואותם העצים אשר משמשים להשראה במזרח הרחוק לא גדלים היטב בארץ אם בכלל. יש הטוענים כי על אומנות הבונסאי להיצמד למקורות ההשראה ולכללי העיצוב המקוריים. השאלה העולה היא האם ניתן להגמיש כללים נוקשים אלה לטובת חופש אומנותי ובכך ליצור אומנות בונסאי ארץ-ישראלית מקורית.

כאשר אנו באים להתמודד עם דילמה זו עלינו לזכור כי בסיטואציה הארץ-ישראלית ניתן לפגוש עצים כדוגמת זית,ברוש, אלון ורימון הנמנים על הצמחייה הים-תיכונית ואשר צורת הצימוח שלהם והנוף בהם הם גדלים הינם שונים בהרבה מעמיתיהם מהמזרח הרחוק ומכיוון שמהות אומנות הבונסאי היא למעשה העתקה והמחשה של סיטואציה בטבע במגש שטוח הממוקם בפנים או חוץ הבית, מגדלי הבונסאי זקוקים לגמישות מסוימת בכללי העיצוב על-מנת לבצע התאמה של הבונסאי לנוף המקומי. חשוב לזכור שישנם גם שיקולים אגרוטכנים- הרבה מהעצים הגדלים באופן טבעי בארצות המזרח הרחוק והמשמשים לאומנות הבונסאי,  לא ישרדו בתנאי הארץ ללא טיפול מיוחד כגון גידול בבתי צמיחה מבוקרי טמפרטורה ולחות. לעומת זאת, גידול צמחים מקומיים הוא פשוט יותר ובטיפול מסור צמחים אלה יאריכו ימים ושנים מפני שהם מותאמים לתנאי הגידול של הארץ.

לסיכום, בגידול עצי בונסאי מצמחיית ארץ ישראל לא רק שאין אנו פוגעים במהות האומנות- אנו למעשה משמרים אותה ומגמישים במקצת את כללי העיצוב הנוקשים לטובת יצירת אומנות בונסאי ארץ-ישראלית מקורית.

 

www.bonsail.co.il

הוסף תגובה