איך בוחרים גלאי עשן?

איך בוחרים גלאי עשן?

גלאי עשן אמור לגלות מוקדם את ההתלקחות, את העלייה בטמפרטורות, את השריפה או את הדליקה. בכל אחד מהמקרים האלה, התפקיד של הגלאי הוא לספק התראה ולהפעיל מערכת כיבוי אש. בחלק מהמקרים ההתראה מועברת ישירות לכוחות הכיבוי תוך כדי שמופעלת אזעקה בשטח, בעוד במקרים אחרים הגלאי מספק את ההתראה בקול או בתאורה בלבד.

כל סוגי הגלאים מתפקדים כחלק בלתי נפרד ממערכות גילוי אש. בבנייני מגורים ומשרדים משלבים אותם במערכת גילוי וכיבוי אש על מנת לתפעל את הדליקה או את השריפה בצורה אוטונומית ועוד לפני הגעת כוחות ההצלה, בעוד בבתים פרטיים משתמשים בהם כדי לשפר את הביטחון האישי ועל מנת לנקוט צעדים כדי למזער נזקי דליקות – לרבות מתן אפשרות לפינוי זריז של המקום ולפני שאיפת עשן.

הבדלים בין סוגי גלאי עשן

הצד השני של המטבע מתמקד בהבדלים בין סוגים שונים של גלאי עשן. כאן יש כמה דגמים בולטים שכדאי להכיר את הפונקציונאליות שלהם:

  • גלאי אופטי – זהו גלאי נפוץ ושכיח שהעלות שלו משתלמת ואפשר להתקין אותו בתקרה של חללים או לוחות חשמל. הוא מבוסס על העובדה שעשן עולה למעלה והוא מופעל עצמאית כאשר כמות גדולה של עשן חודרת אליו. בשביל לבחור את מספר הגלאים שאותם צריך לשלב בחלל, מגדירים את רמת הסיכון של המבנה.
  • גלאי קרן – גלאי קרן מופעל כאשר עשן חוצה את קרן הלייזר. הוא פועל על עיקרון של שיגור וקליטת קרן לייזר, כך שכאשר הקליטה  מופרעת הוא מתחיל לצפצף. היתרון שלו הוא כיסוי שטח גדול יותר לעומת גלאי נקודתי, אך החיסרון הוא מחיר מעט גבוה בהשוואה לגלאי אופטי וגלאים רגילים.
  • גלאי יניקה – הפתרון האקטיבי לגילוי מוקדם של העשן יכול להיות גלאי אקטיבי שיונק את האוויר. גלאי יניקה מצויד במפוח והוא מונע פיזית את הצורך להגיע לאזור המוגן על מנת לבצע פעולות תחזוקה, אז מתקינים אותו בחדרי שנאים, לוחות מתח גבוה ורצפה צפה.
  • גלאי חום וגלאי להבה – רבים מתייחסים אל גלאי חום וגלאי להבה באותה צורה, אך בפועל יש הבדל ביניהם: גלאי חום מזהה עלייה מהירה של הטמפרטורה בתחום שעליו הוא חולש ולכן מתקינים אותו בעיקר במטבחים או בחדרי גנרטורים, בעוד גלאי להבה רגיש לספקטרום הפליטה של הלהבות ואין קשר בינו לבין טמפרטורה ומעלות צלזיוס.
  • גלאי ידני – האלטרנטיבה להתקנת גלאי עשן אוטומטי היא התקנת גלאי ידני. היתרון של גלאי מן הסוג הזה הוא רגישות גבוהה שנובעת מהעין האנושית, אבל הוא אפקטיבי בעיקר ביציאה מחדרי מדרגות וליד דלתות יציאת חירום שבהן גם ככה עוברים אנשים בעת דליקה ושריפה.

איך בוחרים גלאי עשן?

היכרות עם התפקיד של הגלאים היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. על מנת ליהנות מהיתרונות שלהם, צריך קודם כל לשלב אותם נכון במערכות גילוי וכיבוי אש.

כאן רואים הבדל בין מערכות שמותקנות כי החוק מחייב את זה, כמו למשל במהלך הוצאת רישיון עסק, לבין התקנה של גלאים ומערכות כיבוי אש בגלל רצון לשפר את תחושת הביטחון האישי בבית או בבניין. בנוסף, חשוב לתאם התקנה מקצועית ולוודא תקינות אחת לכמה חודשים.

הוסף תגובה