מדוע יועץ עסקי חובה לעסק שלך

במאמר זה אני רוצה לחדד את ההבדל שבין:

יועץ עסקי לבין רואה חשבון או יועץ מס. 

הרי זה ברור לנו כי לכול עסק קטן כגדול יש או יועץ מס או רואה חשבון חיצוני שהוא ומשרדו עושים את עבודת הנהלת החשבונות השוטפת.

ישנם עסקים, בעיקר עסקים קטנים, עוסק מורשה, עוסק פטור, שנעזרים בהגשת הדוחות שלהם אצל יועצי מס, לעומתם יש עסקים המאוגדים כחברות ומחובתם להתנהל ע"י רואי חשבון. גם כאן פעילות הנהלת החשבונות השוטפת יכולה להיעשות במשרדי רואה החשבון או שיש חברות קצת יותר גדולות אשר נושא הנהלת החשבונות מתנהל בבסיס עסקם. 

בכול מקרה רואה החשבון או יועץ המס תפקידם לטפל בתוצאות העסקיות של העסק, להגיש דוחות בזמן, וכמובן בסוף שנה להגיש את הדוח השנתי מי כדוח של עצמאים ומי כמאזן של חברה. 

הרבה מאד עוסקים, עסקים קטנים או חברות מבינים כי רואה החשבון או יועץ המס הם אלה שאמורים לתת לעוסקים המלצות לגבי העסק שלהם, טיבו, הפעילות העסקית שלו, אם הוא טוב או אם הוא רע, אם כדאי להמשיך בעסק או כדאי לסגור את העסק, אם יש מקום להגדיל את מחזור העסקות של העסק, אם בכלל מחזור העסקות של העסק תואם את הוצאות העסק, ואולי בכלל העסק  מרוויח חשבונאית כול חודש אך מפסיד תזרימית כול חודש ומתחפר עמוק, עמוק באדמה. 

כ-יועץ עסקי אני זוכה לטפל בעסקים שהשאלה הראשונית שאני שואל אותם היא מי מטפל לכם בתחום החשבונאי של העסק ולרוב התשובות מתקבלות כך: "אני מטופל אצל התותח הכי גדול בתחום שהוא חבר של השותף שלי" "אני מטופל אצל רואה חשבון שהיה פעם איש מע"מ". "ואני מטופל אצל יועץ המס שהיה פקח במס הכנסה" "רואה החשבון שלי חבר בקאנטרי של מנהל מע"מ ב-X -מקום" "תשמע הרואה חשבון שלי הציל המון חברות במס הכנסה הוא גם משפטן וגם רואה חשבון" ועוד תשובות מהסוג הזה. 

 

כ-יועץ עסקי אני שואל. מדוע צריך רואה חשבון שעבד במע"מ? מדוע צריך יועץ מס שעבד במס הכנסה? מדוע צריך ללכת דווקא לחבר של השותף? מה גנבתם? לא הצהרתם על הכנסה? רימיתם את המדינה? ומה אתם חושבים שזה שעבד במס הכנסה יציל את עורכם? ובכלל מדוע שרואה חשבון יסכן את רישיון ראיית החשבון שלו שעלה לו בדמים להשיג אותה….בגלל ה-300 ש"ח שאתם משלמים לו בחודש!!! מה אתם לא מבינים שקודם כול צריך לנהל את העסק. אתם לא מבינים שרואה החשבון או יועץ המס שלכם לא ינהל לכם את העסק למרות שאתם מסתמכים עליו כול כך. למה בעלי עסקים חושבים רק על בעיות שיהיו במס הכנסה או במע"מ שהרי קודם כול חשוב ניהולו של העסק ורואה החשבון או יועץ המס לא זה שיעזור וייתן לכם כיוונים ומסקנות בנושא העסק שלכם. 

אני נפגש עם בעלי עסקים שהעסקים שלהם כבר-3 שנים מפסידים, והשאלה שאני שואל היכן היה רואה החשבון או יועץ המס שלכם? מדוע הוא לא עצר אתכם אז? מדוע המשכתם ונגררתם עם עוד הלוואות ועוד חובות לעסק שלכם. והתשובות היו כדלקמן: חלק אמרו "כן יועץ המס אמר לנו שאנו מפסידים אבל לא אמר לנו לסגור" " כן יועץ המס אמר לנו שאנו מפסידים אבל בגלל שאנחנו חיים מהעסק צריך לדווח על רווח שחס וחלילה מס הכנסה לא יעלה על זה שאתם חיים מהעסק אבל לא מרוויחים" ועוד כאלה תשובות מפוצצות שיועץ עסקי לא יכול לקבל אותם. מדוע אני צריך לפחד ממס הכנסה, מה זאת הסטיגמה הזאת? האם בגלל הפחד הזה אני ינהל עסק ב"כאילו"? 

אצל יועץ עסקי זה לא יכול לקרות, יועץ עסקי מחויב לבעל העסק/החברה כפי שרואה החשבון או יועץ המס לא רוצה להיפרד מהשכר החודשי והשנתי שהוא מקבל,

 יועץ צריך לדאוג, להמשכיות של העסק, להישרדותו, להחליף הלוואות בשיווק ובהגברת מכירות , יועץ עסקי יסתכל על העסק מבחינה כלכלית ויכול להיות שיגיע למסקנה כי צריך לסגור את העסק כאן ועכשיו, אבל ילווה את בעלי העסק גם בסגירה נכונה של העסק או במכירתו, או בהקטנת כמה שיותר הפסדים לבעלי העסק שכבר כך מופסדים אישית. 

בעלי עסקים וחברות חייבים להפנים שרואי החשבון ויועצי המס לא אמורים לעשות זאת, הם עובדים על חומרים ותוצאות עסקיות שהעסקים מביאים להם וכמותכם יש להם עוד הרבה תיקים 

הסטיגמה הזאת שרואה חשבון או יועץ מס טוב הוא זה שעבד במס הכנסה או במע"מ היא סטיגמה מטופשת. אתם באמת חושבים שאם אתם מתנהלים נכון אתם צריכים פרוטקציות במע"מ ומס הכנסה. זה תשאירו במקרה של צרה לעורכי דין המתמחים בתחום מיסים וכאלה שיצאו מהמערכת ומכירים את ההליכים והפסיקות המשפטיות. ולא רואי חשבון ויועצי מס. 

שלא תבינו לא נכון שאני משתלח כאן ביועצי מס או רואי חשבון, חלילה, אתם בעלי העסקים תופסים לא נכון את תפקידם, כי אם הייתם מבינים נכון הייתם רצים להיעזר ביועץ עסקי שיתרום לכם להמשכיות וליציבות של העסק מצד אחד ואו יראה לכם עד כמה אתם מופסדים כול חודש ויכוון אתכם לכיוונים אחרים. 

אומרים כי אין חכם כבעל ניסיון, וכבעל ניסיון של עשרות שנים אני חייב להטמיע בכם את התובנה שרואה חשבון או יועץ מס הוא לא הכתובת העסקית של העסק שלכם. 

חבל, קחו צעד בעניין וגייסו לכם יועץ עסקי. 

זהו ההבדל הענק והתאומי בין יועץ עסקי לבין רואה חשבון או יועץ מס

הוסף תגובה