מדריך למובטל על פי תורת הניצוצות

על פי ספרו של איציק להב, "מניצוצות ללהבה", היוצא לאור בימים אלה.

  1. ניצוץ האמונה

האמינו בעצמכם !!

נכון, המצב לא קל, משבר כלכלי עולמי , מיתון ומיעוט משרות ביחס למס' המחפשים מקום עבודה. הבשורה הטובה, היא שיש לך את עצמך. אנשים האמינו בעצמם וצלחו מכשולים רבים גם בימים קשים מאלה. מנהיגות אמיתית, צומחת בימי משבר וזה הזמן לגלות מנהיגות אישית ולהוביל את עצמינו את משפחותינו מתוך אמונה מלאה כי נגיע ונצליח. כל אחד מאיתנו עבר בחייו קשיים רבים – חלקם חייב אותנו להשקיע מאמץ רב בהתמודדות עם מצבים אלה, ויכולנו להם. אם הצלחנו בעבר לצלוח צמתים מרכזיים בחיינו – צבא, לימודים, מקום עבודה, זוגיות ומשברים שונים, עלינו להאמין כי נצליח גם הפעם. האמונה היא המנוע של הנשמה. גם אם המצב לא קל, האמונה החזקה ביכולתנו להתגבר, הינה חיונית.

האמינו בעצמכם, במשפחותיכם, בחברים שלכם, ובכל מי שבסביבתכם. האמינו כי תצליחו להתקבל לראיונות עבודה ולצלוח אותם בהצלחה.

האמינו.

  1. ניצוץ התבונה

תבונה, מלשון התבוננות. התבוננו במצב, בקור רוח, כאילו אתם מכינים תוכנית עבור מישהו אחר. הכינו תוכנית פעולה, הכוללת רישום קורות חיים בצורה נכונה, תוך הבלטת היכולות והכישורים שלכם. התעלמו לחלוטין מכל אלה שמרפים את ידכם ושילחו קורות חיים אלה למעסיקים פוטנציאלים. אל תהססו להתפשר על רמת שכר או על תנאים, כיוון שחזרתכם למעגל העבודה, גם בתפקיד פחות ערך ממה שהיה לכם, היא התבונה האמיתית. ניצוץ, פירושו אקטיביות. שיקלו גם לתקופת ביניים, לעבוד עבודה זמנית או חלקית לפי שעות, רק כדי לשפר זמנית את מצבכם, עד שיוצרו התנאים לחזרה לשגרה. בתקשורת, מופיעים כל יום מעסיקים המדווחים על חוסר יכולתם לאייש משרות. האם זה באמת נבון לדחות הצעת עבודה בסופר- מרקט, גם אם טיב העבודה אינו נראה לכם? האם עדיף להישאר מובטל בימםי לאה, או לחזור למעגל העבודה, גם למשרה שאינה משרת החלומות שלכם? התעוררו.

התבוננו ופעלו.

 

  1. ניצוץ הנחישות

לעולם אל תרימו ידיים. איכות ההתמודדות עם המצב הינה חלק גדול מאיכות הפתרון. יש לבצע כל מה שניתן "וקצת יותר". הכינו רשימות מפורטות של שמות חברים, קרובים, בני משפחה, חברים מהצבא, מלימודים משותפים, או ממקומות עבודה קודמים. לכו להיפגש עימם, גם אם יגידו לכם בטלפון ש"חבל על הזמן…". אספו כל רסיס מידע רלבנטי על אופציות פתוחות. דיפקו על כל "דלת אפשרית, והסירו את נושא הביישנות מסדר היום שלכם. אם סרבו לכם פעם ופעמיים, הציעו את עצמכם שוב. במלחמה כמו במלחמה וכאשר הבית והפרנסה נמצאים בסכנה, יש לעשות הכול ובכול יום מחדש. גם אם מאמציכם נכשלים, פיתחו את הבוקר הבא, כאילו משרות רבות מחכות רק לכם. העצמה אמיתית, טמונה בנחישות. אלה מולידים מוטיבציה וכוח רצון. אומרים ש"מה שלא הורג אותנו, מחשל אותנו. אלה המצוידים בניצוץ הנחישות, יגיעו. גם אם זה ייקח זמן, מאמצים, וגם אכזבות.

הילחמו, כדי להצליח.

  1. ניצוץ היושרה

אל תסתירו מאנשים את מצבכם. אל תספרו סיפורים. לאלה, שחשובה לכם דעתם ועזרתם, אם אתם מספרים כי אתם מחפשים מקום עבודה. אין הדבר מעיד על ייאוש, או מצוקה – נהפוך הוא. אנשים בעלי ניצוץ יושרה (אינטגריטי), ייקחו אחראיות על מצבם וינסו לשפר אותו. אם קיבלו אתכם לראיון, ספרו תמיד את האמת, מתוך אומץ ופתיחות מלאה. אל תנסו לנכס לכם יכולות שאין לכם, או לצבוע בורוד את הישגכם. ממילא, אנשי מקצוע בצידו השני של השולחן יזהו זאת מייד והדבר ייזקף לחובתכם. הציגו בראיונות גם את נקודות התורפה שלכם או את החסרונות שלכם. אל תנסו "למצוא חן", אלא להסביר כיצד העסקתכם יכולה להביא לקידום החברה . הציגו תועלת ייחודית ואישית והמחישו אותה בדוגמאות. נהגו בכל מקום ביושר ובהגינות וקחו אחראיות מלאה על מצבכם., זהו הצעד הראשון בדרך להצלחה.

היו שלמים עם עצמכם, גם במצב זה.

  1. ניצוץ האופטימיות

מעסיקים מעדיפים אנשים אופטימיים. לא מדובר באופטימיות ריקה מתוכן, אלא כזו הנשענת על פרשנות אמיתית של המצב הכלכלי ומצבכם שלכם. השתמשו באופטימיות המבוססת על העובדה שגם בעבר היו משברים קשים, וצלחנו אותם בהצלחה. אופטימיות מהווה גשר, הנמתח על פני נהר אי הוודאות, כאשר בגדה בה אנו נמצאים, נמצאים היכולות , הכישורים והניצוצות שלנו ובגדה השנייה – המקום, אליו נרצה להוביל את עצמינו ואת היקרים לנו. זכרו, שלמרות המשבר, אנשים חיים את חייהם, קונים (גם אם פחות), נוסעים, מבלים ומבצעים את כל פעולות היום יום. המפתח העיקרי לחזרה ליציבות, הינו המשאב האנושי ואתם חלק מהפתרון האפשרי. אופטימיות זהירה, מתוך אמונה מלאה ביכולתכם להתקבל למשרה המבוקשת, תחבב אתכם על המראיינים ותביא להעדפתכם, על פני אנשים פסימיים או כאלה המקרינים מצוקה. השתדלו להביע אופטימיות זהירה זו גם בקרב משפחתכם וחברכם והיא תשמש לכם עוגן של שפיות, שרבים יחפשו אתכם כדי להיאחז בו. זכרו שיש אנשים שאין להם את האפשרות להתמודד – חולים, מוגבלים וחסרי מקצוע. כל עוד "אתם על הרגליים", תוכלו למצב. ובנוסף, מחר, יפציע בוקר חדש, של תקווה וסיכוי לשיפור, גם במצבכם. זכרו שכל דלת שנסגרת, שתיים נפתחות.

היו אופטימיים תמיד !!!

  1. ניצוץ האהבה

אהבה, מחברת בין אנשים. משפחות אוהבות ותומכות יסייעו לכם במילה טובה, הלוואה או כל סיוע אחר שיקדם אתכם לקראת פתרון. זה הזמן לשים הצידה מחלוקות וריבים ישנים, לחדש קשרים חברתיים עם כאלה שמזמן לא היינו עימם בקשר ולנסות ולאסוף מידע כדי להתקדם קדימה. מצאו אהבה וחמלה לכלאה שמצבם כמצבכם, יתכן אף קשה יותר. עודדו אותם, שתפו אותם ברגשותיכם ונסו למצוא נחמה, באמצעות עזרה לכל מי שתוכלו. אם תמשיכו לסייע לאחרים גם בתקופות קשות אלה, תמצאו מוצא שכן לאהבה יש את אותו קסם, היוצר "יש מאיין" והמאפשר להתחזק ולחזק אחרים.  נצלו את הזמן הפנוי שלכם גם להתחבר מחדש לבני משפחותיכם, בלו זמן עם יקירכם ונצלו אותו כדי להכיר אותם ואת צרכיהם טוב יותר.

  גם אם שירם של "החיפושיות" – ALL YOU NEED IS LOVE"" אינו משכנע אתכם ואתם מחפשים משהו נוסף – מקום עבודה, נסו להתחבר לרגשות שלכם דווקא בתקופה זו ולהעריך מחדש את חייכם באמצעות האנשים שאוהבים אתכם.

                                                            אהבו.

  1. ניצוץ התשוקה (התלהבות)

להתלהב ???   בימים אלה….?? ממה בדיוק? אז זהו. מהחיים. נסו להינו ממזג האוויר, מיום שמש קריר, מציון מעולה שקיבל הילד בבית הספר או מכוס קפה קטן בבית קפה פינתי. טיילו, עסקו בספורט והקדישו גם קצת זמן לעצמכן. טענו את האנרגיות שלכם והכינו את עצמכם לשיחת הטלפון הבאה, או לראיון הבא. בכל מפגש עם אנשים, הפגינו את ההתלהבות שלכם – לא באורח קיצוני, אך בהחלט שלבו בראיון העבודה גם מעט התלהבות, שתוכיח, גם באמצעות שפת הגוף שלכם, שאתם מאמינים בעצמכם ובסיכויכם להצליח. נסו בכל יום מחדש, "לגלות" דברים חדשים בחיים שלכם ולהתרגש מהם מחדש. הכניסו קצת רומנטיקה לחיים, לכו יד ביד עם אהובכם או אהובתכם וזכרו שכל יום , הינו הראשון בשארית חייכם. נסו לחיות אותו, הכי טוב שאתם יכולים. שמרו על מצב רוח טוב תמיד.

התלהבו !!

8. ניצוץ הרגישות

רגישות הינה קודם כל היכולת לקרוא אצל זולתך את הסימנים הקטנים ביותר בהתנהגותו ובשפת הגוף שלו ולפרש אותם נכונה. זכרו, כי מדובר בימים לא קלים העוברים על המשק ועל הציבור הרחב. רבים, חוששים למקום עבודתם, לקרנות הפנסיה שלהם ולחברות והעסקים שהם מעורבים בהם. אל תשפטו אחרים בחומרה, נסו לגלות רגישות ואנושיות בכל מפגש עם אנשים – כולל מעסיקים פוטנציאלים. נסו לדמות את תחושותיו ומחשבותיו של המראיין מול ואתם יושבים ולהעריך את סיכוייכם להתקבל למשרה, דרך עיניו של המראיין. אם פיטרו אנשים בסביבתכם, גלו רגישות רבה ועודדו , גם אם אתם בעצמכם זקוקים כרגע לנחמה. זכרו, שאנשים רבים חשים מצוקה ולחץ , דבר שעשוי להוליד פרובוקציות רבות ועימותים (כולל בשעת ראיונות עבודה). נהגו תמיד ברגישות והפגינו אותה, כולל אמפתיה והזדהות עמוקה למצב בו נמצאים רבים. אם תנהגו באנושיות וברגישות רבה, תשפרו את סיכויכם להגיע למשרה הנחשקת. בעיקר בימים אלה.

היו רגישים!!

  1. ניצוץ המומחיות

רמת הידע והמומחיות שלכם הינם אחד מהכלים החשובים ביותר לרכישת כוח והשפעה.  בעלי מקצוע רבים – רופאים, מהנדסים, אנשי הי-טק, מנהלים, או אנשי שיווק ותפעול , חייבים להמשיך ולהעמיק את רמת המוחיות שלהם גם בימים אלה. נצלו את הזמן הפנוי להתעדכן בחידושים מקצועיים, לקרוא ספרים מקצועיים העוסקים בתחום שלכם או ללמוד דרך אתרי אינטרנט המאפשרים להיכנס לכל הספריות החשובות בעולם ולקרוא חומר מקצועי מעודכן.  הכניסו ללוח הזמנים שלכם בכל יום שעה- שעתיים, של לימוד והתמחות. גם אם לא תמצאו מקום עבודה בקרוב, יעמדו לכם ידע ומומחיות אלה כאשר יחלוף המשבר , אז תוכלו לקבל העדפה על פני מועמדים אחרים. בכל "צמתי התקשורת" בהם אתם מצויים – בטלפון, בפניה באינטרנט למעסיקים פוטנציאלים, או בפגישות ראיון, תמיד הדגישו את המומחיות שלכם והמחישו אותה דרך פרויקטים או פעילויות שעשיתם בעבר ואשר הביאו לשיפור המומחיות שלכם. אם אתם לא מומחים בתחומכם, זה הזמן האידיאלי להפוך לכאלה. זמן יש בשפע והדבר גם יעסיק אתכם. היכנסו כשומעים חופשיים לקורסים במוסדות השכלה שונים (חלק מהקורסים באוניברסיטאות ובמכללות פתוחים לקהל הרחב) ונצלו את הזמן להירשם לקורסים שונים שיעמיקו את התמחותכם ואת הידע המקצועי שלכם.

מומחיות היא כוח, היוצר העדפה. התמחו.

  1. ניצוץ היוזמה

במצבי משבר מתמשך, ניתן לראות שני סוגי אנשים – כאלה המקבלים את מצבם בהשלמה ומתייחסים אליו כאל "גורל" וכאלה המחפשים כל הזמן יוזמות חדשות. אנשים המחפשים זמן רב מקום עבודה חדש, במקביל להמשך תהליך החיפוש, צריכים לנקוט ביוזמות שונות כדי לשפר את מצבם ולמצוא מקור פרנסה להם ולמשפחותיהם. גם בימים כתיקונם, יוזמה הינה דבר חשוב שיש לעודד , אך בימי משבר חשיבותה של היוזמה עולה עוד יותר והיא למעשה הופכת להיות המשתנה העיקרי שיסייע להיחלץ מהמצב. מלבד איסוף המידע לגבי מקומות עבודה אפשריים יש לנסות ולבנות יוזמות ומיזמים שונים. לדוגמא, אנשי מכירות הרגילים לעבוד בשכר + עמלות, יציעו למעסיקים עבודה על בסיס הוצאות ועמלות בלבד. מוסיקאי מובטל, ישקול להתחיל ללמד נגינה בבתים פרטיים, איש אחזקה מובטל, ידפיס במחשב האישי שלו פרוספקט, אותו יחלק בתיבות הדואר בשכונות מבוססות וגננים חובבים ישקלו להפוך את תחביבם למקצוע. גם חבירה למס' חברים המובטלים אף הם, יכול להביא למיזם משותף, שיוכיח כי יוזמה משתלמת.

יוזמה כדרך חיים, תשפר סיכוייך להצליח !!!

 

  1. ניצוץ הנדיבות

הנדיבות האמיתית אמרו חז"ל, היא יכולות של אדם להעלות חיוך על פניו של חברו. גם בתקופה זו, נסו לעודד את רוחם של חבריכם וכל הסובב אתכם. מצאו זמן להקשיב, הציעו נחמה ונסו לעזור למי שתוכלו. למרות שזו לא תהיה הסיבה שבעטיה תעשו זאת, זה גם ישתלם לכם בעתיד. למרות המצב וחוסר הוודאות, אל תקפצו ידכם לכאלה שגורלם ומצבם קשה משמעותית מכם. אם הזמן מצוי בידכם, שיקלו להתנדב לאגודה שתומכת ומסייעת לאוכלוסיות חלשות. זה גם ימלא את יומכם וגם יפתח פתח להיכרויות חדשות.

גם אם תקטינו את תרומתכם השנה – לגופים או מוסדות התנדבותיים, על תוותרו על התרומה כליל והמשיכו להיות נדיבים עם החברה בה אתם חיים. המשיכו את חיכם "כרגיל", והמשיכו לסייע בנדיבות לכל מי שסייעתם בעבר. פיטורין אינם סיבה להפוך את עורך ולהיות אדם שאינו מתחשב בסביבתו הקרובה. אל תסגרו את עצכם בבית, אלא צאו החוצה, אל הרחוב, החנויות, בתי הספר והקניונים. פגשו אנשים חדשים ומוכרים והפגינו כלפיהם את נדיבות לבכם. נדיבות כאורח חיים, מתגמלת. גם הראיונות עבודה.

היו נדיבים כדרך  חיים.  

  1. ניצוץ ההישגיות

ההישג האמיתי, אינו מציאת מקום עבודה חדש ,אלא היכולת שלכם להתמודד עד למציאתו ואז, למלא תפקיד חדש זה בהצלחה רבה, גם אם הוא נחות מהתפקיד הקודם שלכם. מרטין לותר קינג, מגדולי המנהיגים בעולם אמר פעם – ""אם אדם נקרא להיות מנקה-רחובות, הוא צריך לנקות רחובות בדיוק כפי שמיכלאנג'לו צייר או כפי שבטהובן הלחין מוזיקה, או כפי ששייקספיר כתב שירה. הוא צריך לנקות רחובות טוב כל כך, עד שכל צבא השמיים והארץ יעצור ויאמר, 'כאן חי מנקה-רחובות נפלא שביצע את עבודתו כהלכה'".   הישגו החשוב ביותר של אדם המחפש מקור פרנסה בימים לאה , הוא לשמור על שפיותו ועל "חיים רגילים", עד כמה שהדבר מתאפשר. בעולם שלנו, בעדן בו הנחיתו חלליות מאוישות על הירח ורכב חלל על המאדים, בעידן בו  צעירות מטיסות מטוסי קרב בחיל האוויר וטכנולוגי המתקדמת מאפשרת לבצע ניתוחים מהפכניים בבני אדם כדי להציל חיים, ניתן למצוא מקום עבודה חדש. אומנם דבר לא פשוט, מחייב השקעה רבה ושמירה על כל הניצוצות שלנו טעונים , אך הוא אפשרי. מרטין לותר קינג אמר "שרק בחשיכה ניתן לראות את הכוכבים". יתכן ורק כאשר אנו נקלעים למשבר אישי, יכולים אנו למצוא בתוכנו את אותם משאבים, המסוגלים להוביל אותנו להישג – למקום עבודה מעניין יותר, מאתגר ומתגמל מזה שהיה לנו לפני זה. והרי זה עצם העניין עצמו. בתהליך ההתמודדות שלנו עם מצבנו  אנו מסמנים לילדנו ולחברינו, שאפשר. אפשר להתמודד ולהגיע להישגים. אפשר וצריך.

 

על הצלחה

הסופר האמריקאי צ'רלס בוקובסקי כתב פעם, "אם אתה מתכוון לנסות, לך עד הסוף, או אל תתחיל בכלל". הוא תאר בלשונו הציורית, את הסבל הרב שעלול אדם לחוות עד שיגיע להצלחה, על הקשיים הרבים, המאמץ והבדידות החברתית שהיא עשויה להביא.

העניין הוא, שרבים, אפילו לא מנסים. מה שמשותף לכל אלה שהצליחו למצוא מקום עבודה חדש, היא העובדה שהם ניסו להצליח. בעשותם שימוש בכל ניצוצות המצוינות שלהם, שעמדו להם גם בשעותיהם הקשות, הצליחו להגיע לחוף מבטחים.

בכך הוכיחו שאפשר להצליח.

אם נעודד גם את כל האחרים, כולל גם את הדורות הבאים לנסות, נטען אותם בניצוצות, במוטיבציה ובכוח רצון, גם הם יצליחו.

ואולי זוהי משמעותה האמיתית של הצלחה.

 

הוסף תגובה