מדריך לצילומי לילה

עת השמש יורדת, אחרי שהרומנטיקנים שבינינו סיימו את סשן צילומי השקיעה, אז מתחיל סשן מעניין ומאתגר הרבה יותר: צילומי לילה בחשיפות ארוכות.

כתב וצילם: עינב ברזני

על מנת להתחיל ולצלם בלילה כדאי להבין מספר פרמטרים בסיסיים במצלמה, ובתנוחת הצילום, כגון: מפתח צמצם, מהירות תריס (סגר), ISO , מדידת אור, איזון לבן (White Balance). כיום שרוב הצלמים החובבנים משתמשים במצלמות דיגיטאליות, עקומת הלמידה מטפסת מהר יותר ויותר מכיוון שניתן ואף מומלץ ביותר להתנסות במספר רב של צילומים ושינוי פרמטרים על מנת לקבל תחושה טובה יותר בנוגע להשפעתו של כל אחד מהפרמטרים המוזכרים בזאת. על מנת לצלם בלילה נדרשת יציבות ומקום נוח להניח עליו את המצלמה.

חצובה, תעשה את העבודה כמובן, אבל גם סלע, מעקה ישר או חומת בטון עשויים להתאים. ההסברים המובאים להלן דנים במצלמות בהן ישנה יכולת לשנות את רגישות החיישן לאור (ISO), יכולת חשיפה ארוכה של מספר שניות. אתרי צילום מומלצים לצילומי לילה, יהיו כל אתר המואר באורות רבים בעלי גוון ועוצמה שונים. גשרים מעל כבישים סואנים, פסגות הרים, מגדלים, תצפיות אל פני גשרים, או ערים מוארות (במיוחד בירות אירופה מצטיינות בתאורת לילה מגוונת) יהוו אתרים מצוינים בתור להתנסות. בצילום לילה יציבות המצלמה חשובה יותר מכל דבר אחר. תנאי התאורה חלשים ועל כן מהירות התריס (סגר) תהיה איטית (על מנת לאפשר למצלמה לקלוט יותר אור לחשיפה נכונה). לאילו מביננו שלא מכירים את השפעת הפרמטרים צמצם, סגר, ISO (השולטים בחשיפת המצלמה לאור), מומלץ ללמוד עליהם בקישור הבא: חשיפה. במהלך הצילום מומלץ למקם את המצלמה על גבי חצובה יציבה. לעיתים קרובות צלמים נמצאים באתר צילום מצוין, אבל… החצובה נשארה בבית. מה עושים ? בטח שלא מתייאשים. אם האתר עד כדי כך טוב, בטוח שיהיו שם צלמים נוספים ואפשר לנסות להשתמש בחצובה שלהם. בכל מקרה כדאי לחפש מעקה כלשהו, חומה, סלע אופקי.

כדאי להשתמש בכל מיני עזרים הנמצאים בשטח על מנת ליישר את המצלמה (על אף שזה לא ממש חצובה, זה עשוי לתת תוצאות נפלאות ובטח שעדיף על כלום). לאחר שמדדנו את האור והשתמשנו בכל האמצעים הקשורים לחשיפה, כיוונו את האיזון הלבן, והחלטנו על הקומפוזיציה ה"מנצחת" בעינינו, כל שנותר הוא ללחוץ על כפתור הצילום (עדיף באמצעות טיימר או עם שלט רחוק, על מנת שלא לייצר רעידות מיותרות בתחילת הצילום). כדאי לבחון את התוצאות על המסך ולצלם מספר לא מבוטל של תמונות עם צמדים שונים של מפתחי צמצם ומהירות סגר, עם איזון לבן בטמפרטורות שונות ולסנן את המוצלחות ביותר בבית. בשלב האחרון ניתן לתקן בפוטושופ את הניגודיות (קונטרסט. למי מכם שקיימת אופצייה לצלם בפורמט Raw, מומלץ לנצל אופציה זו לצילומי לילה, כך בתהליך הפוסט פרוססינג (בתוכנות עיבוד תמונה) האפשרויות רבות יותר. לקריאה נוספת והסברים על הדפסה על קנבס,

מומלץ להיכנס לאתר: www.zcp.co.il

הוסף תגובה