מהי חשיבה חיובית?

בשנים האחרונות מדובר רבות על חשיבה חיובית וחשיבותה בחיינו האישיים אם בכדי לחוות אושר ואם בכדי לחיות חיים בריאים ונכונים אבל האם פעם עצרנו ושאלנו את עצמנו מהי באמת חשיבה חיובית? מה מגדיר חשיבה חיובית ואיך נדע שהחשיבה שלנו היא באמת חשיבה חיובית ולא חשיבה שלילית?
ישנם ארבעה צורות חשיבה ואולי יותר שמאפייניות חשיבה חיובית ומהוות מדד לכול אדם לדעת האם החשיבה שלו היא חשיבה חיובית או שהחשיבה שלו היא שלילית.
צורת החשיבה הראשונה מדברת על הכרת תודה.
הכרת תודה = חשיבה חיובית.
כול מחשבה של התבוננות בטוב שקיים בחיינו הינה מחשבה חיובית.
אחד ההבנות החשובות בחיים היא ששום דבר לא מובן מאליו ומאד חשוב להעריך את הקיים.
דוגמאות לחשיבה מסוג זה הם  "תודה על האוכל שיש לי לאכול, תודה על המיטה שאני ישן עליה, תודה שיש לי מים לשטוף את הפנים כשאני קם בבוקר " וכו'.
צורת החשיבה השנייה מדברת על ראיית הטוב בכול סיטואציה בחיינו.
כשקורים לנו דברים טובים בחיים וכשאנחנו נמצאים בתקופות טובות אז קל ומובן לראות את הטוב שבדבר אך כשקורים לנו דברים לא טובים, סיטואציות לא נעימות, תקופות לא טובות, שם בדיוק האתגר לראות את הטוב שבסיטואציה ובתקופה.
עולה השאלה איך אני יכול לראות הטוב שקשה לי ? כשרע לי? כשאני נמצא בתקופה לא טובה ופיטרו אותי? אבל אם נסתכל אחורה אל העבר או נתבונן בדוגמאות של אנשים אחרים נוכל לגלות שהיו לנו תקופות חיים בעבר לא קלות והתמודדנו עם קשיים ובאותם רגעים הרגשנו באמת נורא אבל לאחר תקופת זמן מסוימת, זה יכול להיות שבוע, זה יכול להיות שבועיים, זה יכול להיות חודש ואפילו שנה, גילינו שאותה "תקופה קשה" , אותה "בעיה" היוותה בעצם מתנה אדירה במסווה שהביאה עימה תובנות חדשות, הכרויות חדשות והזדמנויות שלא היו לפני או כמו שרובין שאמרה אומר " כשאתה מרגיל את עצמך לחפש את הצד החיובי שבכול מצב, חייך מתעלים לממדים הגבוהים ביותר שלהם ".
טכניקה אפשרית לצורת החשיבה של ראיית הטוב היא על ידי שאילת שאלות  "מה נהדר בקשר לזה ?" ,"איזה טוב יש בזה?" , מה ההזדמנות שמחכה לי פה" ותופתעו לגלות את הצדדים החיוביים שבדבר.
צורת החשיבה השלישית מדברת על פירגון כנה במעלות של אדם אחר.
הכי קל וטבעי זה להסתכל על המגרעות של חברינו ולהתבונן במה שלא טוב בהם ובמה הם לא מוצלחים אך הגדולה האמיתית של האדם היא דווקא על ידי הבחירה בהתבוננות במעלות של חבירנו ובדברים הטובים שבהם.
הנחת היסוד היא שאף אדם לא מושלם ולכולנו יש מעלות ויש חסרונות והבחירה במה להסתכל נמצאת בידנו.
גם בצורת החשיבה השלישית הדרך להסתכלות בטוב של האדם אחר היא על ידי אותה טכניקה מצורת החשיבה הקודמת. ניתן לשאול "איזה דברים טובים יש בו?" ואם לא מגיעה תשובה או שאתם חושבים שאין בו דברים טובים אז תחשבו שוב "איזה דברים טובים יש בו?" ,"איזה דברים טובים האיש/ה הזה/ו עשו?" וכך תרגילו את עצמכם לראות את הטוב שבעולם ולחיות חיים הרמוניים יותר כמו שנאמר בספר שולחן ערוך המידות חלק א' "ראיית מעלות הזולת אינה תלויה במעלותיו כמו בלב המסתכל " .
צורת החשיבה הרביעית והאחרונה מדברת על התבוננות בחוזקות שלנו .
נכון שחשוב לראות את הטוב שבזולת אך תחילה אנחנו צריכים להתחיל מעצמנו ולהתבונן במעלות שלנו.
אם אני לא אדע את הטוב והחוזקות שבי מי אדע?
הערכה עצמית בריאה בנויה מההבנה של החוזקות והמעלות שלנו וגם הדברים הטובים שפיתחנו בעצמנו לאורך השנים.
יחד להסתכלות במעלות שלנו חשוב מאד לעצור מדי פעם ולהגיד לעצמנו תודה.  להגיד לעצמנו תודה באמת, מכול הלב. תודה על ההשקעה שאתה משקיע בעצמך, תודה שאתה דואג לעצמך, תודה שאתה עושה פעילות ספורטיבית, תודה שאתה מתפתח ולומד .

הוסף תגובה