מהם הסיכונים הקיימים בביצוע פעולות כירורגיות?

מהם הסיכונים הקיימים בביצוע פעולות כירורגיות?

לכל פעולה רפואית יש סיכונים, אבל היכרות מוקדמת עם הרשימה יכולה לנסוך במטופלים תחושת ביטחון ואף להגדיל את הסיכוי לטיפול מוצלח גם בתחום הכירורגי. במאמר הבא נזכיר את הסיכונים המאפיינים כירורגיה כללית ונסביר מה מיוחד בהם

רופא מומחה לכירורגיה כללית מבצע פעולות מורכבות שדורשות רמת רגישות גבוהה מאוד. כפועל יוצא מכך, לכל פעולה שמבוצעת על ידי רופא מן הסוג הזה יש גם רשימה מסוימת של סיכונים או תופעות לוואי. מצד שני, הפעולות הכירורגיות הן חלק בלתי נפרד מהרפואה המודרנית ולכן אין סיבה לוותר עליהן. מכאן והלאה, השאלה היחידה היא מהם הסיכונים הקיימים וכיצד ניתן בכל זאת לכל הפחות לצמצם אותם.

זיהומים אחרי פעולות כירורגיות

הסיכון העיקרי שמתעורר כאשר מבצעים פעולה פולשנית הוא זיהום. בגלל שהפעולה הפולשנית חושפת את הגוף של המטופל לחיידקים, התוצאה עלולה להיות חדירת חיידקים שמזהמים את הגוף ואת מחזור הדם. יתרה על כך, בעבר לא היה מענה מקצועי לסיכונים כאלה – אבל כיום קיים ידע רחב ויש גם ארגז כלים משוכלל לשמירה על סטריליות והיגיינה.

פעולה כירורגית אחרי הרדמה

סוג אחר של סיכונים קשור אל ההרדמה. כמעט כל רופא מומחה לכירורגיה כללית משלב בתחום העיסוק שלו פעולה רפואית שמבוססת על הרדמה, מה שמעלה את הסיכון. כמובן שיש יותר סיכון עם הרדמה כללית מאשר הרדמה מקומית, אבל זה בכל מקרה לא שיקול שכדאי להתעלם ממנו. במקום זה, בוחרים מלכתחילה רופא מומחה מקצועי שיש לו ניסיון מוכח וגם יכולת לעבוד עם מרדים מנוסה ומוסמך.

מה ההבדל בין סוגים שונים של פעולות כירורגיות?

אי אפשר לדבר על הסיכונים הקיימים בביצוע פעולות כירורגיות בלי להזכיר שיש ביניהן הבדלים רבים. הנה למשל כמה פעולות כירורגיות בולטות, מאפיינים מיוחדים של כל אחת ואחת מהן ומה שאפשר להסיק מזה לגבי הסיכונים הרלוונטיים:

א. ניתוחים תוך בטניים – רופא מומחה לכירורגיה כללית יכול לבצע גם ניתוחים תוך בטניים. אלו מטבע הדברים ניתוחים מורכבים יחסית שמעלים את רמת הסיכון, כי הם מבוצעים על אברים שנחשבים מלכתחילה רגישים ובהם כיס מרה, ניתוחים עקב הידבקויות ובעיות כירורגיות כלליות של מערכת העיכול. 

ב. מחלות ממאירות – רופא מומחה יכול להיות מעורב בתהליך ההתמודדות עם מחלות ממאירות. כאן חלק מהסיכונים קשורים ישירות לתהליך עצמו, בעוד חלק אחר קשור אל המערכת החיסונית המוחלשת של המטופל. בכל מקרה, התייעצות עם הרופא היא חלק חשוב בתהליך ולא כדאי לוותר עליה.

ג. סיכונים הנוצרים ממצבים מורכבים – קיימת קטגוריה נפרדת של מצבים מורכבים שמחייבת התייחסות שונה מצד כל רופא. בתחום של כירורגיה, זה כולל לדוגמא חסימות מעיים או בעיות שקשורות אל המעי הדק. כמו כן, רופא יכול לטפל בניתוחי בקעים בדופן הבטן או באזור של המפשעות.

איך בוחרים את הרופא המתאים?

חשוב להבין שהיכרות עם הסיכונים הקיימים בביצוע פעולות כירורגיות היא חלק חשוב בתהליך. עבור רוב המטופלים, עצם ההבנה שקיימים סיכונים מן הסוג הזה היא כבר כלי שבו משתמשים על מנת להרגיש רגועים ובטוחים יותר. ברמה הטכנית, ניתן גם להשתמש בהיכרות המוקדמת עם הסיכונים השונים כדי לקבל החלטה מבוססת בשאלה איזה רופא לבחור ולאיזה איש מקצוע לתת עדיפות מבין האפשרויות השונות שעל הפרק.

המלצות על רופא מומחה

התמחות בכירורגיה כללית מצמצמת משמעותית את הסיכון. כדי להרגיש רגועים וגם לעבור את הניתוחים והפעולות השונות ללא סיכון מיותר, חשוב להשקיע באיסוף המלצות על רופא.

הוסף תגובה