מה המטרה של המטרה?

מה היא מטרה? למה היא נועדה?

כאשר אני נוסע מהמרכז לאילת אני בוחר יעד: אילת… ודרך, כביש ישן או כביש 6, ממצפה רמון או מדימונה. ויוצא לדרך. הדרך מאפשרת לי שקט שאני יודע לאן ואיך אני נוסע. עם זאת הדרך והבחירות שביצעתי משרתות אותי ולא להפך, כלומר אם אני שומע ברדיו שיש פקקים במסלול שבחרתי אז אני משנה בחירה. האם אני מרגיש רע עם זה? האם אני מרגיש כשלון שלא השלמתי את הנסיעה בדרך שבחרתי מראש? ממש לא, כי הדרך משרתת אותי ולא להפך. ללא בחירת מסלול אני יכול לצאת מהבית ולרצות להגיע לאילת ובמציאות להגיע לקצרין.

ומה עם עסק?

בעסק זה אותו דבר. אני מבצע בחירת יעד ובחירת מסלול להגעה ליעד.

ומה אם נסיבות חיינו משתנות? ומה אם אני לא עומד במסלול או ביעד?

בניגוד לנסיעה לאילת, הרבה אנשים מתחילים לשפוט את עצמם והסביבה: "איזה לא בסדר אני" "אני לא שווה" "אני לא מסוגל" "קפצתי מעל לפופיק" "הם הפריעו.." "אני כשלון בעסקים" "אני לא מתמיד" "הוא עשה לי את זה בכוונה.."

נו, זה טבעי לא?

כן ולא. לא תראה קוף או תוכי שכועס על עצמו יומיים אחרי שנפל מענף. בני אדם יכולים "לחגוג" על עצמם בקיטורים במשך שנים. פשוט- כמו בפקק בדרכים-תשנה מסלול! זה הכל. המטרות והמסלול נועדו לשרת אותך ולא להפך. נחישות, במקרה זה, היא איננה מעלה אלא חסרון והנחישות הופכת לעקשנות ללא הבחנה כאשר הנסיבות השתנו. עסק שלא עירני לנסיבות שמשתנות סביבו- נתקע ואף לעיתים קורס.

אז למה אני צריך את זה, אם אני יכול לשנות את זה?

כאשר אנחנו רוצים להשיג משהו, קביעת יעדים ומטרות יוצרים לנו מסלול ודרך. נותנים לנו כיוון ברור לפעולות שמשרתות את הכיוון הזה. ללא מטרה ומסלול אנחנו כמו ספינות בזרם ללא הגה. רוב העסקים הם באמת ספינות ללא הגה, זורמים עם הזרם, בבינוניות. מה שנחמד בזרם ובבינוניות שאתה לא לבד בקיטורים למה דברים לא מצליחים. עסקים מצליחים לאורך זמן הם בעלי הגה וכיוון ברורים.

אני רוצה הגה! אז איך בונים מטרה?

שאל את עצמך- מה אני רוצה מהעסק? למה הקמתי את העסק? איך אני רואה את העסק עוד 5 שנים?

רגע רגע למה אנחנו מדברים על עוד 5 שנים?! אני רוצה שהעסק שלי יגדל וזהו, לא?

שאלה מצויינת. אז יש 2 גישות עיקריות לגדילה של עסק. ישנה השיטה הישנה שאומרת – מה יש היום, אני רוצה לשנה הבאה עוד 10%. לשיטה זאת יש כינוי- שיטת גינון.

למה גינון?

בשיטת הגינון- משקיעים אנרגיה במספר כיוונים בעסק, כלומר, שמים דשן בכל כיוון של העסק, מתוך הנחה שחלק יצליח וחלק לא. שלב הבא זה להשקיע מאמץ, מיותר, בלסגור אופציות לא רצויות "צמחו" לכיוונים לא רצויים.

 

אוקי אז אני מבזבז אנרגיות בשיטת הגינון, אז מה השיטה העדיפה?

השיטה העדיפה היא לקבוע תוצאה רצויה עתידית לעוד 5 שנים, כמו יעד לנסיעה, ולבנות את העשייה שלי שתשרת את המטרה העתידית- הדרך.

למה 5 ולא 3?

בתקופה של 5 שנים אפשר להשיג מה שרוצים. אז קובעים מה רוצים לעוד 5 שנים, לעוד 4, 3, 2, 1, 1/2 שנה, 3 חודשים, חודש, שבוע. כלומר בונים מסלול מהיום לעד עוד 5 שנים.

לבנות עסק כמו לשתול עץ תפוח, אתה לא בא אליו אחרי שבוע ואומר- אין תפוחים זה עץ לא טוב. בעץ תפוח אם תבצע רצף של פעולות מסויימות (השקייה, גינון, דישון, וטיפול במזיקים)  ותהיה ער לכך שמופיעות בעיות בעץ (בדיוק כמו פקק התנועה) ותטפל בהם אז אחרי 5 שנים יהיה לך עץ תפוח עם תפוחים מרהיבים. זה ברור וקל שאנחנו מדברים על עץ, בעסק אנחנו כל הזמן מבקרים את עצמנו בשיפוטיות ולפעמים, כאשר צריך, אנחנו נמנעים מעזרת מומחה שיכול לעזור לנו לצאת מתקיעות. כאשר העץ חולה זה לגיטימי להתייעץ עם מומחה, זה לא סימן לחולשה שלכם, להפך, זה מקצוענות- וכך מקצוען עושה גם בעסק. 5 שנים זה לבנות תהליך לעסק שבו הכל אפשרי.

אני מקצוען!- איך מנסחים מטרה?

רוב האנשים והעסקים נמצאים במקום תקוע לא בגלל שהם רצו משהו גדול ולא הצליחו, אלא הם רצו משהו קטן/ בינוני "והצליחו". מה שנקרא לכוון נמוך ולפגוע. תכוון את המטרה שלך גבוה!!!

צריך משהו שממש ירגש וילהיב אותך אותך. דוגמא- אם מישהו היה אומר לך שיש מסעדה רגילה במרחק 1/2 שעת נסיעה מביתך אז לא ממש היית טורח לנסוע לשם. אבל אם מישהו היה אומר לך שיש מסעדה מדהימה שממש אסור להחמיץ באותו מרחק נסיעה היה סיכוי גדול בהרבה שהיית טורח לנסוע ולהנות. כך גם במטרות- כוון גבוה! קבע מטרה שתראה חלום ורוד, משהו ששווה להשקיע מאמץ כדי שיקרה.

הניסוח: מה אני רוצה שיהיה בעסק עוד 5 שנים. לבחור ממש תאריך, רצוי תאריך עם משמעות אישית לכם (יומולדת של הילד/ אשה/ אמא, יום נישואים…) יום שונה משאר הימים שיבלוט שעד היום הזה צריכים לקרות א..ב…ג ותהנה מ…ד.

את המטרה אני מפרק ליעדים מדידים, שניתן לספור אותם- כמו כמה לקוחות יש לי ופעולות שעלי לעשות או לדאוג שמישהו יעשה כדי שאשיג את היעד המדיד.

מצורף בסוף המאמר רשימת מטרות, יעדים ופעולות לתכנון כזה.

רגע הצצתי לרשימה, זה נראה מרשים, איך עושים את זה?

א.      יוצרים שקט. כלומר לא בבית עם הילדים או מול הטלויזיה. יוצרים חלון זמן שמיועד לעסק שלכם ברצינות.

ב.      מתחילים למלא. בהתחלה זה מוזר ועם הזמן זה נעשה יותר קל.

ג.       לעשות את זה באופן קבוע (יומי/ שבועי וחובה חודשי).

ד.      לשנות בהתאם לנסיבות.

ה.     לשמור על רף מטרה גבוה.

ו.         להמנע ככל האפשר מלדחות דברים.

ז.       נתקעת? – העזר במאמן מוסמך.

זה קצת מבהיל אותי…

קח נשימה עמוקה. אתה רוצה הגה לעסק שלך?

כן.

מוכן ללמוד ולהתקדם?

כן.

קח עוד נשימה עמוקה, גש שוב לדף ותתחיל למלא.

טוב, במילוי של הדף עולות בי תחושות מלהיבות ומלחיצות בבטן.. מה זה אומר?

מה זה אומר לך?

אני מתלהב כי אני מתרגש לקראת תהליך שנראה לי טוב מאוד, אני נלחץ כי אני מבין שאני נכנס למשהו רציני ומחייב.

וואלה. אתה עושה כרגע בחירה מודעת, רצינית ומקצועית לעסק שלך. אתה לוקח פיקוד על העסק ומרכיב לו הגה. מה לדעתך תהיה התוצאה של התנהגות זו?

עכשיו אני מבין וגם מרגיש שזה באמת העסק שלי ובידיים שלי, זה גדול הדבר הזה, אני מתרגש כרגע לקראת מה שאני הולך לעשות ומה שיקרה בעסק שלי-  תודה.

תודה לך על השיחה, יש אנשים שיזכו ממנה והם מודים לך ברגע זה.

ניתן לקבל את דפי העבודה במייל.

                                                          בהצלחה!

                                                                   אורן טוקר

הוסף תגובה