מה קורה במשך תקופה של שניה אחת?

מה המשמעות של שניה אחת בחיינו? שניה הינה אבן הבניין של מדידת הזמן על ידי בני האדם. במשך שנים הוגדרה שניה כחלק ה1 חלקי 86,400 של היממה השמשית הממוצעת. אורך היממה מבוסס על סיבוב כדור הארץ על צירו. כאשר הבחינו כי יש שינויי מחזור של זמן סיבוב כדור הארץ סביב צירו, ביחס לעונות השנה, וגם עקב המגמה של התארכות היממה לאורך שנים, עברו להגדיר יממה המבוססת על שעון אטומי, אשר מפגר בשניה כל מיליון שנה.

ובכן הבה נבדוק מה קורה במשך שניה אחת? האור עובר בריק כשלוש מאות אלף קילומטר בשניה. מהירות שגורמת לו להקיף את כדור הארץ באיזור קו המשווה במשך כ7.5 פעמים בשניה. כדור הארץ מרוחק מהירח כשניה ורבע של אור ואי לכך לאור לוקח כשניה ורבע להגיע מהירח אלינו. באסטרונומיה רווח השימוש ביחידה שנת אור שזה המרחק שלוקח לאור להגיע במשך שנה כתשעה וחצי טריליון קילומטר בערך. מה קורה על כדור הארץ בשניה שהיא כאמור יחידת הזמן הקטנה ביותר הקיימת בתודעתנו, מכונית הנוסעת במהירות של 100 קילומטר בשעה בשניה אחת תעשה מרחק של כ27 מטר.

חללית אשר נעה במהירות בריחה אשר אמורה להוציא אותה מכוח המשיכה של כדור הארץ, נעה במהירות של כ11 קילומטר בשניה. מהירות הבריחה אשר אמורה לשחרר גוף מגרם שמימי עליו הוא נמצא משתנת מגרם שמימי אחד לאחר ומהירות הבריחה הינה פרופורציונאלית למסה של הגוף ממנו יש לברוח.

אי לכך מהירות בריחה מהירח הינה כשביעית מאשר מכדור הארץ שכן מסתו של הירח הינה כשביעית ממסת כשור הארץ.

לפיכך מהירות הבריחה (שנקראת גם מהירות מילוט) מכוכב הלכת מאדים הינה כ5 קילומטרים בשניה, בהתאם למסתו.

יש להבחין בין מסה לבין משקל. מסה קשורה לכמות החומר שיש לגוף, נתון שאינו משתנה. משקל הוא נתון משתנה שכן אם תשקול את עצמך על גרם שמימי, זה ישתנה מגרם שמימי אחד לאחר, ובעצם כשאתה שוקל את עצמך אתה בודק מה היא המסה של הגוף עליו אתה נשקל.

מה מתחולל בעולם המחשבים? כשאנו בודקים מה קורה שם במשך שניה שכן עבורנו שניה הינה כצל עובר אך לא עבור המחשב. מחשב של חברת ibm בעשור הקודם, מחשב כזה היה מסוגל לבצע כמיליון פעולות חישוב בשניה. מחשב "כחול עמוק" אשר קדם לו היה מחשב אשר פותח במיוחד כדי לנצח את אלוף העולם המכהן בשחמט, גארי קספארוב. המחשב אכן ניצח את אלוף העולם בטוב ביותר משישה משחקים (3.5: 2.5).

"כחול עמוק" היה מסוגל לבחון כ200 מיליון מצבים בשניה על הלוח ולבחור את המסע המועדף תוך כדי חשיבה קדימה של עשרה מסעים, לעומת אלוף העולם שיכול היה לחשב שבעה מסעים קדימה, פער תהומי שלא ניתן לגשר עליו.

כמה שניות יש בעצם במסגרת תוחלת חיינו? חישוב פשוט מראה כי בשנה את כדור הארץ (וזה משתנה מגרם שמימי אחד לאחר) יש כ31,536,000 שניות, נצא מנקודת הנחה אופטימלית כי אדם חי 100 שנה, אזי מה מספר השניות בחייו יהיה? ובכן, המספר הוא 3,153,600,000 מספר שניתן לכותבו ב10 ספרות בלבד.

נסיים בנימה מבודחת: אדם המתפלל לאלוהים ואומר לו: "אלוהים אדירים, הרי אצלך מיליון שנה זה דקה ומיליון שקל זה שקל אחד, אז בוא תעזור לי, אז תן לי בבקשה שקל אחד!". עונה לו אלוהים: "הואל נא לחכות רק שניה!"

הוסף תגובה